MmeMim MmeMim skrev:
Hej Elin!
Oj vad kul med så sjukt många svar och mycket olika input... Här kommer lite till: :)
Jag tänker att hur du bör göra beror på vad du vill se och hur du vill att det ska fungera. Tyvärr upplever jag inte säljare för någon tjänst tillräckligt inlästa samt att man själv behöver veta vad man vill ha tillgång till. Ibland ringer de både från Boxer och vill att vi ska skaffa Boxer TV HUB eller Telia boxen med alla deras playbibliotek. Problemet är att de program JAG (som i princip är den enda som följer något speciellt) vill se inte ingår i rättigheterna i dessa playtjänster. Jag vill dessutom kunna spela in program och titta på flera avsnitt på raken vilket oftast inte går att göra med amerikanska serier som Greay's Anatomy eftersom playtjänsterna sällan kan behålla tillgång för visning av de senaste 5-6 avsnitten tills jag har tid att titta ikapp, samt att de flesta boxar idag inte har någon hårddisk att spela in på. Då säger säljarna lite lätt så där att man behöver inte kunna spela in idag för det finns på play... utan att veta om just de program jag vill se finns på play och hur länge (7 eller 28 eller 90 dagar t.ex.). Olika playtjänster innebär olika saker så det måste man oxå lägga lite tid på. Bättre då att fundera på vad man vill se, hur man vill se och vilka kanaler man vill ha (om några).

Jag är lite anti alla dessa smygande kostnader som dyker på:
200+ för minsta abbonnemanget på Boxer
79-99 för varje playkanal jag vill betala för för att kunna se kanske 1-2 avsnitt tillbaka i tiden eller komma åt annat låst material.
Dessutom skulle byte av sätt du ser på tv medföra en kostnad eller ev. hyra för en box (som du kanske redan har en).

Jag skulle säga att det smidigaste är att lösa det med en bordsantenn i ett fönster, alt. antenn på vinden, alt. den där läskiga ståltråden (som jag förr har sett fungera men inte testat att koppla ihop själv...).

När du köper smart-tv framöver så välj en med appar som netflix, spotify, tv4, svt, hbo, och gärna att man kan uppdatera och få till nya appar och uppdateringar till de som ingår. Vi har flera sk smarta moduler i vårt hus där man inte kan lägga till nya. Dessutom, det är inte bara tvn som har dessa funktioner. En variant kan vara att inte byta tvn om det inte behövs utan köp till en appletv eller chromecast, alt. byt ut/köp till en blueray med smarta appar och titta via dem.

Igen ang. boxer. Kolla oxå upp ang. ditt avtal och om du är bunden någon viss tid. Jag älskar min inspelningsbara box från dem och de går tyvärr för dyra pengar på tradera nu för tiden och finns knappt att köpa idag. Dessutom, t.ex. boxer tar inte emot annat än tv via antenn eller IPTV via Boxers eget fiber.

Och ja, vi spenderade semestern med att dra wifi OCH tv-kabel till våra blivande tv-rum i huset vi totalrenoverar. Jag vill som sagt kunna spela in och titta när jag vill.
det går ju att spela in Både Netflix o viaplay på telefon och sedan se på tv, med Wi-Fi om man har det med Apple TV el cromecast el med sladd
Själv alternerar jag mellan Netflix via play HBO några månader hos respektive.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Mats-S
K kortis skrev:
det går ju att spela in Både Netflix o viaplay på telefon och sedan se på tv
Du menar nog "Ladda ner"
Tror att inlägget avsåg att spela in live-TV-stream, inte riktigt samma sak. Rätta mig om jag har fel :)

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack snälla för tipset med Boxer Play! Nu kan vi titta på TV igen! Dock bara när min man är hemma för han är den enda i familjen med iphone och vi har apple tv...haha...
Det finns boxer play-app till android också.

Många alternativ har presenterats för er, med varierande karaktär. Men ska man se från ett enkelt överskådligt sätt;
1. Skarva ihop antennkabeln (snabbast & billigast) Om temporärt; Köp en husvagnsantenn, rundstrålande t e x på Netonnet med aktiv förstärkning av signalen (fungerar riktigt bra)

Sen finns mängder med olika lösningar, vissa mer avancerade med stort utbud, som kräver internet uppkoppling.
Själv har jag Telia Play. Hemma installerad på min Apple TV och går på fasta bredbandet.
I husvagnen har jag en Chromecast, mobilt bredband med Dovado router, streamar från mobiltelefonen till chromecast.
(har även en husvagnsantenn - men kan då endast se SVT, TV4, TV6.

Varför göra det så krångligt?

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har en smart tv och köpte en Chromecast för några hundra.. Och så är jag medlem i
Seniordeal.se och genom de får jag rabatt på C-more.. På C-more kan jag titta på de vanliga tv-kanalerna + lite till och en massa filmer m.m. Kan även titta på tv4 play.. Och om jag bara vill lyssna på musik så spelar jag upp youtube på tv :)

L Lenza skrev:
Internetuppkopplingens beskaffenhet behöver klarläggas innan det går att svara på frågan mer exakt vad som är bäst för Er. Är det mobilt bredband, ADSL eller någon fiber-anslutning som finns i huset?
Jag har vare sig ADSL eller fiber. Däremot har jag en 4G-box från Telia. Jag har ingen begränsning på datatrafik så jag kan kolla Netflix (betalar särskild månadsavgift till dem) eller Tv....play hur många ggr som helst på dagen f.u vanlig datatrafik och på Netflix slipper jag reklam. Enklast om ni tar kontakt med er internetleverantör.
Mvh

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
1 123abc skrev:
Om jag förstår det rätt så ha ni en begränsning av datatrafik på 10GB (bredband alltid), då är iptv inget bra alternativ om inte telia erbjuder någon iptv lösning där datatrafiken inte medräknas.
[länk]
[länk]
Men deras abonnemang innebär ju fri surf. Ingen begränsning alls!

Bordsantenn med inbyggd förstärkare..om ni nu ska ha boxer. Observera att det kan skilja avsevärt mellan olika märken hur bra dom funkar och att om signalförstärkningen ska funka måste man även ha nätadaptern inkopplad i ett strömuttag(medföljer alltid men med typ 1m - 1,5m)... Har ägt 2 olika och den första köpt 2005 funkade asbra, den andra köpt 2017 var rena skämtet o fick verkligen kämpa för att få tillräckligt bra mottagning. Finns dessutom små utomhus vägg/tak antenner som får ström från dabmottagaren genom antennkabeln, i boxers dabmottagare finns det alternativ i inställningar för detta. Har aldrig sett detta finnas med i inställningarna för tv'ns inbyggda dabmottagare.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det finns mobilt bredband utan tak också, men inget direkt som operatörerna vill skylta med.
Det är det jag har från Telia. Här går inte att få ADSL då de tagit ner tråden.

Har kört med bordsantenn liggandes i TV-bänken och boxerkort inbyggt i TVn med CA-modul. Då slipper man extra fjärrkontroll och kan zappa med TVns fjärris. Hade boxer Flex8 med hd-kanaler, billigare än alla andra alternativ jag fick presenterat.

N Nalleman64 skrev:
Men deras abonnemang innebär ju fri surf. Ingen begränsning alls!
Inte enligt Telias prislista när kunden har "Telia bredband plus via mobilnätet" däremot koppar eller fiber är fri surf.
Prislistan är länkad i inlägget.
Innan det är utrett vad TS faktiskt har för abonnemang och vad som ingår så bör inte en IPTV tjänst rekommenderas.
En lösning med bordsantenn eller att befintlig antenn återställs vore lämpligare.

P
Det verkar som om ni redan har löst det @Elin80, men med de förutsättningar som har nystats upp i tråden och de enheter ni själva verkar sitta på.

Telia Play, där får ni det kanalpaket ni vill ha, marksända kanaler(samt sport m.m om så önskas), det finns en app till Apple TV som med lätthet styrs av er befintliga fjärrkontroll.

Eftersom ni redan är kunder hos Telia, brukar de vara benägna till att erbjuda något extra i och med Telia Life, primärt om ni har både "bredband" och telefoniabonnemang via dem.

Telia Play medger dessutom åtkomst till hela kanalutbudet via app på telefon, så oavsett var man befinner sig går det ta del av utbudet. Om man har behov av TV i stugan, är det bara köra via telefon eller ta med Apple TV:n för all del om det finns uppkoppling. Eller utomlands för den delen, om rätt förutsättningar finns på på destinationen internetmässigt(man har säkert bättre saker för sig i utlandet, men möjligheten finns).

Kör själv Telia Play via Apple TV, men via ADSL(...inväntar fiber), över trådlöst nätverk och det fungerar hur bra som helst. Lite beroende på hur gamla nätverkschip enheterna i hemmet har, så kanske kablat är att föredra.

Bort med all gammal teknik, men om ni för all del har telejack i hushållet(som inte nyttjas), går dessa nyttja för att dra nätverkskablage i och i vårt fall var "håldosorna" till och med hålkomatibla för utanpåliggande nätverksuttag.

Lycka till! :)

• Gilla
MiWass
  • Laddar…
Jag slet ner all 1980tals fula antenner drog cat6 i div. Rum med appletv och eller viasat fiber.. funkar bra

• Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
N
1 123abc skrev:
Inte enligt Telias prislista när kunden har "Telia bredband plus via mobilnätet" däremot koppar eller fiber är fri surf.
Prislistan är länkad i inlägget.
Innan det är utrett vad TS faktiskt har för abonnemang och vad som ingår så bör inte en IPTV tjänst rekommenderas.
En lösning med bordsantenn eller att befintlig antenn återställs vore lämpligare.
Du läser inte inlägg som skrivits tidigare eller?
Jag har Bredband Plus och borde väl veta vad som ingår i mitt abonnemang?
Se bild från Telias app på mitt abonnemang. Samtal ingår dock inte.

• Skärmdump från Telias app som visar Bredband Plus abonnemang med obegränsat surf, sms och inga samtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har bredband från Telia borde väl det lättaste vara att ta ett tv-abonnemang därifrån? Jag kör själv med både bredband o tv från Telia. Hoppas jag inte har missat eller missförstått nåt :)
https://www.telia.se/privat/tv

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.