110 062 läst ·
220 svar
110k läst
220 svar
Hur kan jag se på TV utan antenn?
Eftersom ni har Boxer så behöver ni antenn. Gå till närmaste TV-affär så får du den hjälp du behöver, allt ifrån ny TV till lämplig antenn. Viktigt att TVn har många HDMI uttag, eftersom det är i dem man kopplar in boxar och grejer.E Elin80 skrev:Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Det finns i princip två alternativ att ta emot Boxer via antenn, med en liten box eller med ett kort direkt i TVn. Har du redan en box så är det viktigt att veta om den kan spela in program. I det fallet ska du använda den även till den nya TVn. Boxen kan spela in ett eller två olika program medan du tittar på ett annat, eller utan att du tittar.
Med vilken box som helst är det boxen som är TVn med alla kanaler, medan TVn bara är en skärm. Nya TV kallas smarta, eftersom de kan visa en mängd saker om de kopplas till internet via din router.
Alternativet med kort direkt i TVn eliminerar behovet av box och tillhörande fjärrkontroll, du behöver endast TV-fjärren. Men du förlorar möjligheten att spela in på samma sätt som med box. I vissa fall går det att spela in en kanal, den man tittar på.
Ett ytterligare alternativ är att ansluta huset med fiber. Då behövs inte antenn, eftersom allt kommer genom fibern. Det går även att koppla TVn till internet utan antenn, och skaffa en ipTV box som kan visa kanaler från hela världen, men detta tror jag är lite överkurs, eftersom det gäller att hitta abonnemang som stöder svensk TV.
i övrigt har du redan märkt att man kan titta i mobilen och med hjälp av t.ex. Apple TV överföra bilden till TVn. Android (Samsung) har ett motsvarande system, Chromecast. Det går att ha båda systemen inkopplade samtidigt i var sitt uttag på TVn.
Vi har plåttak...E Erfaren styrelseledamot skrev:
Ja, alternera är en lösning. Spela in är jag tveksam till? Som @John Smith säger så tror jag du tänker på ladda ner? Eftersom TS skrev att hon inte var så van vid play-tjänster antar jag hon gillar linjär tv som jag vilket faktiskt inte överensstämmer utbudsmässigt med streamingtjänsterna och vice versa... Man kan behöva lite av båda. Det jag försökte förmedla var att TS bör fundera på vad hon vill se och hur/när hon vill se det. Jag kan t.ex. inte ladda ner och se de tio senaste avsnitten, eller ens strömmande se dem, när jag själv vill av de serier jag vill se. Vissa av dem finns inte ens senaste veckans avsnitt varken att se eller köpa så följer man några serier så är det väl värt att fundera på .K kortis skrev:
Tack för ett bra svar! Såvitt jag vet har vi kort och inte box. Mannen försökte installera antennen igen (dock stående på marken) men det hände absolut ingenting så gissar att nåt är sönder...Kanske värt att testa med en bordsantenn..?B Blejdarn skrev:Eftersom ni har Boxer så behöver ni antenn. Gå till närmaste TV-affär så får du den hjälp du behöver, allt ifrån ny TV till lämplig antenn. Viktigt att TVn har många HDMI uttag, eftersom det är i dem man kopplar in boxar och grejer.
Det finns i princip två alternativ att ta emot Boxer via antenn, med en liten box eller med ett kort direkt i TVn. Har du redan en box så är det viktigt att veta om den kan spela in program. I det fallet ska du använda den även till den nya TVn. Boxen kan spela in ett eller två olika program medan du tittar på ett annat, eller utan att du tittar.
Med vilken box som helst är det boxen som är TVn med alla kanaler, medan TVn bara är en skärm. Nya TV kallas smarta, eftersom de kan visa en mängd saker om de kopplas till internet via din router.
Alternativet med kort direkt i TVn eliminerar behovet av box och tillhörande fjärrkontroll, du behöver endast TV-fjärren. Men du förlorar möjligheten att spela in på samma sätt som med box. I vissa fall går det att spela in en kanal, den man tittar på.
Ett ytterligare alternativ är att ansluta huset med fiber. Då behövs inte antenn, eftersom allt kommer genom fibern. Det går även att koppla TVn till internet utan antenn, och skaffa en ipTV box som kan visa kanaler från hela världen, men detta tror jag är lite överkurs, eftersom det gäller att hitta abonnemang som stöder svensk TV.
i övrigt har du redan märkt att man kan titta i mobilen och med hjälp av t.ex. Apple TV överföra bilden till TVn. Android (Samsung) har ett motsvarande system, Chromecast. Det går att ha båda systemen inkopplade samtidigt i var sitt uttag på TVn.
Kollade på Chromecast. Trodde att det endast fanns en version men tydligen inte...suck...vilken ska man välja? Och fungerar den även till iPhone? Kan ju vara smidigt med bara den i så fall och slänga ut apple tv. Eller har apple tv nåt Chromecast inte har..?
Haha jo, en aning förvirrad ja...;-) Ska gå in och läsa där. Tack för tipset!John Smith skrev:
Att diskutera vem som har eller inte har "fri 4G data-surf" är totalt meningslöst, det är ett flytande begrepp hos operatörerna, ofta med ett varierande tak. ÄKTA fri surf är det man ska ha, och det måste man kolla upp noga med den operatören man redan har, eller tänker anlita.
TS,
jag rekommenderar att du läser på Kjell & CO "Hur funkar det"
[länk]
Du måste vara totalt förvirrad av alla svaren vid det här laget ...![]()
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Om ni inte är intresserade av HD duger den enklaste (billigaste) versionen av Chromecast utmärkt.E Elin80 skrev:Tack för ett bra svar! Såvitt jag vet har vi kort och inte box. Mannen försökte installera antennen igen (dock stående på marken) men det hände absolut ingenting så gissar att nåt är sönder...Kanske värt att testa med en bordsantenn..?
Kollade på Chromecast. Trodde att det endast fanns en version men tydligen inte...suck...vilken ska man välja? Och fungerar den även till iPhone? Kan ju vara smidigt med bara den i så fall och slänga ut apple tv. Eller har apple tv nåt Chromecast inte har..?
Du kan styra Chromecast med iPhone.
Apple TV kan jag tyvärr inget om.
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Ja, Chromecast funkar ihop med iPhone men Apple TV har många funktioner som Chromecast inte har.E Elin80 skrev:
Men den allra största skillnaden är att Apple TV har en fysisk fjärrkontroll, något Chromecast inte har, samt att Apple TV inte kräver att du har mobilen i närheten bara för att det ska funka smärtfritt.
Om man ska titta på de marksända kanalerna så kan man se SVTs HD-kanaler utan kort och abonnemang, men TV4 kan man bara se utan HD-upplösning om man inte har Boxerkort. Med Boxerkort i mottagaren kan man se TV4HD, antingen man har abonnemang eller inte. Gamla Boxerkort är alltså bra grejor.
Om man inte har Boxerkort och inte får in TV4HD på mottagaren utan bara vanliga TV4, så blir det bättre bild om man streamar från TV4Play.
Om man inte har Boxerkort och inte får in TV4HD på mottagaren utan bara vanliga TV4, så blir det bättre bild om man streamar från TV4Play.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Hade ingen aning om att TV4HD funkar även med ett gammalt ej aktivt kort från Boxer. Har två stycken liggande. Testat nu och det funkar ju utmärkt!P paa_1 skrev:Om man ska titta på de marksända kanalerna så kan man se SVTs HD-kanaler utan kort och abonnemang, men TV4 kan man bara se utan HD-upplösning om man inte har Boxerkort. Med Boxerkort i mottagaren kan man se TV4HD, antingen man har abonnemang eller inte. Gamla Boxerkort är alltså bra grejor.
Tack för tipset!
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Försök och komma fram till om linjär-tv är viktigt. För mig och barnen är det helt ointressant men för min fru så är det väldigt viktigt.
Tidigare tyckte jag att de som absolut vill ha gammaldags tv var mossiga, men det tycker jag inte längre.
Alla har rätt att tycka som de vill och i framtiden kanske det kommer bli exklusivt att titta på det livesänt just när det händer. IRL. För vem vill se Melodifestivalen eller vm-finalen i ishockey i efterhand?
Tidigare tyckte jag att de som absolut vill ha gammaldags tv var mossiga, men det tycker jag inte längre.
Alla har rätt att tycka som de vill och i framtiden kanske det kommer bli exklusivt att titta på det livesänt just när det händer. IRL. För vem vill se Melodifestivalen eller vm-finalen i ishockey i efterhand?
Skumt, jag har boxerplay appen till min samsung. Går jag till google play så finns den där också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow skrev:
AppleTVn är ju ett av TS problem, inte lösningen då AppleTVn inte stödjs av Boxers playApp.
[bild]
Därför är det bara mannens iPhone med Boxer-App som kan streama mot AppleTVn.
iPads som de har stödjer tydligen inte den nyare iOS version som Boxer playAppen kräver.
Då åtetstår Android telefonen. Det enklaste är att köpa till en ChromeCast och casta BoxerPlay från mobilen för att få tillgång till deras befintliga boxerutbud. (Kräver dock att TVn har 2 HDMI ingångar om mannen ska kunna streama mot AppleTVn).
På AppleTVn går det att installera SVTplay, TV4play och strunta i Boxer och iPhone/iPad och använda fjärren. Det kanske räcker tills vidare?