N
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kan man dra en nätverkskabel från den till apple tvn? Och har alla som har den obegränsad surf? För i sånt fall är väl det den enklaste lösningen.
Javisst det går fint. På routern jag har finns fyra utgångar för nätverkskabel.
Alla som har det abonnemanget har fri surf.
Dock inte fria samtal och sms som bilden från Telias app säger.

• Skärmbild från Telias app visar obegränsat surf, sms och samtal i abonnemanget Bredband Plus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Yindysagh skrev:
Oavsett vad så får byggaren dra en ny kabel från TVn, han kan inte bara klippa av vad han tror inte används. Håll honom sedan borta från telefonkabeln!
Han hade ju frågat mannen i huset. Inte byggarens ansvar då.

• Gilla
ErikLtz och 2 till
  • Laddar…
Hej
Streaming (titta på svtplay, Netflix, cmore, Youtube, etc) gör man bäst genom att köpa en chromecast som man kopplar in i Tv:n (vilken modern tv som helst). Detta styr du med din mobiltelefon istället för fjärrkontrollen.

Vill ni se "vanlig tv" finns det säkert massa tips här i tråden. Kan även säga att det är enkelt att skarva ihop en avklippt antennsladd.

• Gilla
ErikLtz och 2 till
  • Laddar…
TV tycker jag är svårt, ett område som är under stor förändring just nu. Känns som att den "rätta" lösningen inte riktigt har hittats eller stabiliserat sig.

Jag har en HTPC vilket är en helt vanlig dator i TV-bänken med tillhörande trådlösa tangentbord som jag haft sedan 2011. Så kompatibiliteten är aldrig ett problem som det är med övriga utrustningar som många gånger kan bli för gamla lite väl snabbt. Idag har jag däremot varken TV, förstärkare, eller HTPC för 4K men det skulle väl vara nästa steg.
Alltid tyckt att TV-abonnemang och tillhörande utrustning hör till det gamla och utdöende, men jag har börjat ändra mig här. Kanske har med ålder att göra nu när man nått, håll i er nu, 32 år. Vi var bortresta några dagar för ett tag sedan och fick nöja oss med ett helt vanligt TV-abonnemang, helt underbart. Vi kunde zappa! Vi slapp välja vad vi skulle se, så enormt skönt att bara få infinna sig lite i vad som visas och kunna slå ner arslet en liten stund. För vem vill aktivt slå på en halvdålig serie eller liknande på Netflix eller andra Play-tjänster? Jämfört med hur många som kan se den där halvdåliga serien om det är det alternativet som ges på TVn?
Eller när man har någon på besök som vill se på TV när man själv är upptagen med något annat? Har själv personer inom bekantskapen/släkten som inte är så tekniskt bevandrade och att då förklara på distans kan låta:
"Du slår på förstärkaren, starta TVn, ta tangentbordet, surfa in på.... med inloggning...." eller
"Du får ladda ner den här appen, sen kopplar du upp dig mot chromecasten. Inloggningsuppgifterna är: .... ", svaret man får är oftast i stil med "Ähh jag gör något annat tills du är tillbaka."

Själv håller vi nu på att renovera rum efter rum i huset och jag passar på att dra 2x20mm flexrör till varsin apparatdosa i de flesta rummen som samlas i en garderob. Ena röret för dubbla nätverkskablar (IPTV och Data) och andra röret inte bestämt men om det skulle behövas i framtiden, vem vet kanske coax. Passar även på att dra några apparatdosor till platser jag tycker att det kan passa med accesspunkter.
Att bara dra denna typen av rör idag verkar ju vara kontroversiellt många jag pratar med tycker att det är helt onödigt. Framtiden är WIFI och mobilnät, allt kommer vara trådlöst och allt med en kabel är stenålder. Vi får väl se, i värsta fall får jag väl bara sätta igen hålen och mer än så är det ju inte med det. Tror själv att framtiden är trådlöst, därför jag satsar på att även förbereda för accesspunkter, men än är vi inte där enligt mig.

Så mitt råd till TS är att inte stänga möjligheten för att koppla tillbaka antennen men samtidigt så tycker jag att ni även ska börja använda andra tjänster som ni nu verkar gjort med t ex Boxer Play. För det har hänt mycket på detta plan som fört med sig många trevliga funktioner men även kanske tagit bort vissa önskvärda delar.

• Gilla
  • Haha
Ackel och 2 till
  • Laddar…
J
N Nalleman64 skrev:
Jag har själv Telia Bredband Plus. Det är en förhållandevis ny produkt som i första hand var avsedd för de som blir av med sin fasta telefoni när kopparnätet avvecklas. Numera erbjuds den även till dem som inte kan få vare sig fiber eller ADSL (eller har väldigt långsamt ADSL).

Tjänsten använder mobilnätet men till skillnad från mobilt bredband kan man inte ta det med sig utan det fungerar endast på den adress det är tecknat.
Telia själva kallar det "fast bredband via mobilnätet".
Surfmängden är obegränsad precis som med fiber och ADSL.
Hastigheten hos mig ligger på som bäst 180 Mbit/s och som sämst 90 Mbit/s ner och upp runt 40 Mbit/s. Mer än tillräckligt för mina behov.
Tänkte skriva en lång harang om samma sak men du hann före.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack för svar! Vi har Telia bredband plus via mobilnätet. Så då är det antenn som gäller? Och då måste vi alltså ha en antenn på taket?
Min antenn på taket försvann för flera år sedan och jag har sedan dess använt en liten bordsantenn placerad i fönstret! Med den kan jag se Svt, TV4 och TV6.
Jag har en ny TV som jag dessutom har kopplat till mitt wi-fi och får då även in CNN, AlJazeera och BBC! Har inget abonnemang hos Boxer el liknande.
Antagligen har jag väldigt gynnsamma mottagningsförhållanden och många grannar som har paraboler...

• Gilla
Gislaved6 och 1 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Fruktansvärt roligt skrivet att din man inte visste hur signalen till teven kom in. Enklast är att du skarvar din gamla kabel med en kabelskarv för några tior.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
parski parski skrev:
Boxer Play finns till Android samt iOS. Boxer finns dock inte till Apple TV. iOS-appen stödjer iOS 11 och nyare så de äldsta enheterna som stöds är iPad Air och iPad Mini 2, alltså 2013 års enheter.

Chromecast eller ny iPad är nog dina bästa alternativ.
eller en Android box typ Xiaomi Mi box.

E Elin80 skrev:

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
E Elin80 skrev:

E Elin80 skrev:

Enklast är att köpa en inomhusantenn och
montera någonstans vid tv:n. Vi har en sådan i sommarstugan där vi även har boxer. Fungerar utmärkt.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Mats-S
Hej Elin80!

Det här är en STOR och BRED fråga, finns inget givet svar på den, allt beror på era krav/önskemål/behov ... samt plånboken :) Som du ser har du fått kanske hundra olika förslag på lösningar ... helt naturligt så gillar man oftast sin egen lösning bäst ;-)

Jag vill därför slå ett slag för Kjell O Companys tekniksidor "Hur funkar det" på webben:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det
I vänsterspalten kan du välja länk till det teknikområdet som du vill läsa mer om (i ditt fall "TV-teknik).
Allt är skrivet på en nivå så att även vanliga människor utan djupare teknikkunskaper kan förstå innehållet. Så börja där och läs på lite, så får du en lite mer objektiv och övergripande lösning på dina "problem" :)

Själv talar jag alltid varmt för det trådlösa och fiberlösa alternativet med en 4G datarouter, men detta förutsätter att du har en bra stabil 4G koppling att ansluta mot, samt en riktigt bra och kraftfull 4G-router i vilken du kopplar ditt 4G-data-simkort (eller extern dongel). Att kunna ansluta en extern 4G-antenn till routern/modemet är också i princip ett krav för att få bästa hastighet samt lägsta möjliga latency. Du behöver även ett 4G-abonnemang med ÄKTA fri surf (dvs totalt obegränsad datamängd). Jag har ett som kostar 350kr/mån (inte Telia), givetvis ingår då all övrig telekostnad. Och givetvis kör jag samma lösning på sommarstället, så där tillkommer endast ett extra datakort till routern där, all datatrafik går givetvis på samma abonnemang och kostnad.

Men som sagt, börja med länken ovan så kommer du att ha en klart bättre uppfattning om hur du vill ha din personliga lösning :)

Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte avkabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
det enklaste borde vara markbundet Boxer med bordsantenn, jag har skälv bordsantenn o fri boxer, funkar utmärkt

• Gilla
123abc
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack för svar! Vi har Telia bredband plus via mobilnätet. Så då är det antenn som gäller? Och då måste vi alltså ha en antenn på taket?
Om jag förstår det rätt så ha ni en begränsning av datatrafik på 10GB (bredband alltid), då är iptv inget bra alternativ om inte telia erbjuder någon iptv lösning där datatrafiken inte medräknas.
https://www.telia.se/dam/jcr:d7120ae9-9f42-4151-b6e8-2eff93dc421b/Bredband_Plus_TSP-4283_5-1806.pdf
https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/bredband-plus

Hej Elin!
Oj vad kul med så sjukt många svar och mycket olika input... Här kommer lite till: :)
Jag tänker att hur du bör göra beror på vad du vill se och hur du vill att det ska fungera. Tyvärr upplever jag inte säljare för någon tjänst tillräckligt inlästa samt att man själv behöver veta vad man vill ha tillgång till. Ibland ringer de både från Boxer och vill att vi ska skaffa Boxer TV HUB eller Telia boxen med alla deras playbibliotek. Problemet är att de program JAG (som i princip är den enda som följer något speciellt) vill se inte ingår i rättigheterna i dessa playtjänster. Jag vill dessutom kunna spela in program och titta på flera avsnitt på raken vilket oftast inte går att göra med amerikanska serier som Greay's Anatomy eftersom playtjänsterna sällan kan behålla tillgång för visning av de senaste 5-6 avsnitten tills jag har tid att titta ikapp, samt att de flesta boxar idag inte har någon hårddisk att spela in på. Då säger säljarna lite lätt så där att man behöver inte kunna spela in idag för det finns på play... utan att veta om just de program jag vill se finns på play och hur länge (7 eller 28 eller 90 dagar t.ex.). Olika playtjänster innebär olika saker så det måste man oxå lägga lite tid på. Bättre då att fundera på vad man vill se, hur man vill se och vilka kanaler man vill ha (om några).

Jag är lite anti alla dessa smygande kostnader som dyker på:
200+ för minsta abbonnemanget på Boxer
79-99 för varje playkanal jag vill betala för för att kunna se kanske 1-2 avsnitt tillbaka i tiden eller komma åt annat låst material.
Dessutom skulle byte av sätt du ser på tv medföra en kostnad eller ev. hyra för en box (som du kanske redan har en).

Jag skulle säga att det smidigaste är att lösa det med en bordsantenn i ett fönster, alt. antenn på vinden, alt. den där läskiga ståltråden (som jag förr har sett fungera men inte testat att koppla ihop själv...).

När du köper smart-tv framöver så välj en med appar som netflix, spotify, tv4, svt, hbo, och gärna att man kan uppdatera och få till nya appar och uppdateringar till de som ingår. Vi har flera sk smarta moduler i vårt hus där man inte kan lägga till nya. Dessutom, det är inte bara tvn som har dessa funktioner. En variant kan vara att inte byta tvn om det inte behövs utan köp till en appletv eller chromecast, alt. byt ut/köp till en blueray med smarta appar och titta via dem.

Igen ang. boxer. Kolla oxå upp ang. ditt avtal och om du är bunden någon viss tid. Jag älskar min inspelningsbara box från dem och de går tyvärr för dyra pengar på tradera nu för tiden och finns knappt att köpa idag. Dessutom, t.ex. boxer tar inte emot annat än tv via antenn eller IPTV via Boxers eget fiber.

Och ja, vi spenderade semestern med att dra wifi OCH tv-kabel till våra blivande tv-rum i huset vi totalrenoverar. Jag vill som sagt kunna spela in och titta när jag vill.

E Elin80 skrev:

Eller så gör ni som jag gjorde 1987. Slänger ut den gamla tven och köper ingen ny. Det var ett av min absolut bästa beslut någonsin.

• Gilla
  • Haha
jorblad och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
R Rubb skrev:
Vi kunde zappa! Vi slapp välja vad vi skulle se, så enormt skönt att bara få infinna sig lite i vad som visas och kunna slå ner arslet en liten stund. För vem vill aktivt slå på en halvdålig serie eller liknande på Netflix eller andra Play-tjänster?
Instämmer, ibland vill man bara zappa, även jag fast jag är exakt dubbelt så gamma som du ;-)

Men det funkar faktisk att "zappa" även utan "vanlig" TV, bara man väljer rätt tjänst. Netflix är definitivt igen bra "zapp-tjänst"
Därmot är C-MORE streamingtjänst bra zapp-alternativ, även D-play och Viaplay har en del bra zappningar. Vi "delar" en hel del streamingtjänster med våra (vuxna) barn, så det är ingen större månadskostnad för att ha lite fler tjänster.

Till det kan man ju lägga en IPTV (den varianten med hela världens utbud), typ 100kr/mån. Och det är fortfarande helt lagligt att titta på IPTV i Sverige. Med en IPTV har man ju tusentals kanaler att zappa :crysmile:

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.