Råkade dra sönder sensorn till kylskåpstermometern och undrar om den går att laga? Visserligen kostar en en helt ny sensor inte många kronor online men skulle gärna vilja skruva ihop allting utan att vänta. Vet inte ens vad pluggen heter, går det att köpa på biltema?

• Gul trasig sensorplugg med två avklippta kablar, hålls mellan fingrarna framför baksidan av en AEG-kylskåpstermometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y yehor skrev:
Råkade dra sönder sensorn till kylskåpstermometern och undrar om den går att laga? Visserligen kostar en en helt ny sensor inte många kronor online men skulle gärna vilja skruva ihop allting utan att vänta. Vet inte ens vad pluggen heter, går det att köpa på biltema?
Just den kontakten vet jag inte hur den fungerar, men ofta brukar liknande ha en liten hulling på kontakt-stiftet, som hakar tag i plasten. Ibland är denna hulling synlig från utsidan. Hur ser det ut på andra sidan kontakten? Man brukar då kunna pilla med en nål för att få hullingen att släppa och stiftet komma ut. Kanske kan du då pilla bort ev plast, skala kabeln och löda dit den?

• Gilla
roli
  • Laddar…
Har försökt pilla men verkar vara svårt. Kontakten verkar heta "JSst connector" och verkar finnas en hel del verktyg och kit för att laga, ska kolla ordet går att köpa lokalt någonstans

Kontakten blir nog svår att fixa, utan svindyra verrktyg som hör till just den typen av kontakt.

Du skulle kunna se om det går att komma åt att löda in en kabel direkt på kretskortet där den här kontakten skall ansluta.

Y yehor skrev:
Har försökt pilla men verkar vara svårt. Kontakten verkar heta "JSst connector" och verkar finnas en hel del verktyg och kit för att laga, ska kolla ordet går att köpa lokalt någonstans
JST är en tillverkare av kontakter, och denna ser inte ut att vara den som normalt kallas "JST connector",

Jag har däremot lyckats laga ett liknande problem genom att lossa stiftet i kontakten och sedan löda fast sladden på den.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jag löste det genom att skala kabeln och en liten droppe superlim för hålla den oskalade kabeln på plats

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.