Huset är från 1962 och har självdrag. Uppvärmningen har jag ändrat från olja till luft/vatten värmepump. Källardörren är borttagen och jag har tagit bort en vägg så det är bra öppet ner till källaren vilket har gjort att jag är lite osäker på hur ventilationen fungerar. Det är fortfarande gamla fönster i huset men det är dåligt med friskluftsventiler på övervåningen. När jag eldar i kassetten på övervåningen får jag ofta baksug genom skorstenen nere i källaren och ibland även i badrummet på samma våning som jag eldar. Jag har inga fuktproblem i källaren. Vad bör jag göra för att förbättra och åtgärda probemen?

S
du får fixa lite mer ventiler. iallafall en i varje rum.
och göra rent i dom som finns

Går ju att montera en fläkt i skorstenen så du säkerställer att du hela tiden har ett undertryck i huset.

I källaren finns det redan en ventil i varje rum. Det är dåligt med ventiler på övervåningen dock.
Bara en liten ventil över fönstret i vardagsrummet. Då borde jag alltså sätta en venti i varje sovrum också?

S
är alla rena?. sätt gärna in finmaskigt nät om det ej finns.

Jag hade ett liknande problem med baksug vilket bla gjorde att det rökte in i mellanåt. Installerade en injekt rökgasfläkt och är nu riktigt nöjd.

Ska börja med att sätta in lite nya ventiler i sovrummen på våningsplan.
Jag håller på att göra ett nytt badrum i källaren och sätter nog in en fläkt där upp genom skorstenen som alltid går på iallafall mycket låga varv så är nog problemen lösta.
Tack för alla kloka svar!

Finns ett gammalt knep me att sätta in en glödlampa i självdragskanalen för att bättra på värmen och stigkraften. Det är i alla fall enkelt att pröva...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.