Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis under förutsättning att man har rätt att ta del av "den totala bostadsrättsinsatssumman". Har man med säkerhet det? Var framgår det med samma tydlighet som det framgår att man har rätta att ta del av "sin bostadsrätts insats"?

Det verkar ju inte självklart att man får ta del av (alla) andras andelstal och därför undrar jag var det framgår att man får ta del av totalsumman.

Halt självklart borde man ha den rätten, tycker jag, men var framgår det?
Se 3 kap. bostadsrättslagen. Det ska upprättas och registreras en ekonomisk plan och den måste innehålla de upplysningar som är av betydelse för en bedömning av föreningens verksamhet. I detta ingår garanterat insatserna.

Ändrar man insatserna så ska det reggas hos Bolagsverket innan det får ske. Så informationen är allmän handling.

https://bolagsverket.se/forening/bo...ttanedinsatseribostadsrattsforening.1463.html

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I detta ingår garanterat insatserna.
Summan av insatserna lär även vara särredovisad i årsredovisningen under rubriken eget kapital i balansräkningen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Se 3 kap. bostadsrättslagen. Det ska upprättas och registreras en ekonomisk plan och den måste innehålla de upplysningar som är av betydelse för en bedömning av föreningens verksamhet. I detta ingår garanterat insatserna.

Ändrar man insatserna så ska det reggas hos Bolagsverket innan det får ske. Så informationen är allmän handling.

[länk]
Nu vet jag ingenting om just detta. Men jag vet åtminstone att även om en handling är allmän, så behöver den inte vara offentlig.

Men det verkar ju rimligt att bolagsverket inte har någon sekretess på dessa uppgifter.

Jag kommer ju inte att begära ut detta i första taget, så det är väl mer en teoretisk fråga. Nog tror jag att jag får uppgifterna om jag pressar på för det. Men jag försöker ta det lite lugnt nu, tror att det är nog lättast för mig och föreningen om jag minimerar risk och magnitud för konflikt, även om det säkert blir lite konflikt hur man än gör det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Se 3 kap. bostadsrättslagen. Det ska upprättas och registreras en ekonomisk plan
Ja lagstiftningen verkar ju tydlig men vad menar då Bostadsrätterna i #49? För mig är andelstal och insatser "samma sak" om än med olika enhet, men jag kanske gör det för lätt för mig?

Sen är ju frågan om man kan lita på att en föreningen som gjort om några lokaler till bostadsrätter upprättat en ny ekonomisk plan. Om denna förändring är av "väsentlig betydelse för bedömningen av föreningens verksamhet" kan ju ha bedömts i skenet av hur besvärligt en styrelse tyckte att det var med en ny ekonomisk plan... eller bara missats...

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Sen är ju frågan om man kan lita på att en föreningen som gjort om några lokaler till bostadsrätter upprättat en ny ekonomisk plan. Om denna förändring är av "väsentlig betydelse för bedömningen av föreningens verksamhet" kan ju ha bedömts i skenet av hur besvärligt en styrelse tyckte att det var med en ny ekonomisk plan... eller bara missats...
Upplåts tidigare lokaler som bostadsrätter så måste det reggas hos Bolagsverket.

(Har för mig att det har kommit upp exempel här på BH på föreningar som inte har fattat ett jota och helt enkelt inrett vindslägenheter med hjälp av en byggfirma och helt har missat hela upplåtelsen och sålt den icke existerande bostadsrätten till nån stackare som har blivit lurad.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man räkna med att korrekta andelstal finns i en ekonomisk plan som är registrerad hos Bolagsverket? Tänker framförallt på om det är en förening som omvandlat lokaler till bostadsrätter.

Bostadsrätterna skriver så här:

[bild]
Jag läser det som att bostadsrättslagen i tidigare versioner hade krav på att varje bostadsrätts andelstal listades. Nu räcker det nog med att den totala insatssumman för alla lägenheter listas. Antar jag.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Ja lagstiftningen verkar ju tydlig men vad menar då Bostadsrätterna i #49? För mig är andelstal och insatser "samma sak" om än med olika enhet, men jag kanske gör det för lätt för mig?
Ett andelstal gör det möjligt för föreningen att initialt fördela årsavgiften på valfritt sätt.
Många föreningar har ett justerat andelstal i relation till insatsen så att en "bättre" lägenhet får betala en högre avgift än en "sämre".
Kan t.ex. vara så att nedre botten har ett (proportionellt) lägre andelstal, eller att balkong innebär ett högre.
I princip skulle t.ex. alla lägenheter kunna ha samma andelstal oavsett storlek, osv.

Men motsvarar andelstalet exakt insatsandelen är det i princip överflödigt och man skulle lika gärna kunna prata om insatsandel.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Nu vet jag ingenting om just detta. Men jag vet åtminstone att även om en handling är allmän, så behöver den inte vara offentlig.

Men det verkar ju rimligt att bolagsverket inte har någon sekretess på dessa uppgifter.
Handlingarna hos Bolagsverket är offentliga. Inget knas med hemligstämpling där.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ett andelstal gör det möjligt för föreningen att initialt fördela årsavgiften på valfritt sätt.
Många föreningar har ett justerat andelstal i relation till insatsen så att en "bättre" lägenhet får betala en högre avgift än en "sämre".
Kan t.ex. vara så att nedre botten har ett (proportionellt) lägre andelstal, eller att balkong innebär ett högre.
I princip skulle t.ex. alla lägenheter kunna ha samma andelstal oavsett storlek, osv.

Men motsvarar andelstalet exakt insatsandelen är det i princip överflödigt och man skulle lika gärna kunna prata om insatsandel.
Försvann inte detta strul när den reviderade bostadsrättslagen trädde i kraft 1991? I lagens övergångsbestämmelser står det:

"14. Vid tillämpning av den nya lagen skall grundavgift enligt den gamla lagen anses utgöra insats. En bestämmelse i en förenings stadgar, om att årsavgift eller andel i vinst eller behållna tillgångar skall beräknas efter en lägenhets andelsvärde, skall anses innebära att en sådan avgift eller andel skall beräknas efter insatsen för bostadsrätten."

C
Försvann inte detta strul när den reviderade bostadsrättslagen trädde i kraft 1991?
Tja, mig veterligen har man helt tagit bort begreppet andelstal från lagen och hänvisar numera bara till att stadgarna anger hur årsavgiften skall fördelas. Så visst, numera behöver man strikt talat inte använda ett andelstal, men i praktiken behöver man ju någon sorts motsvarande fördelningsnyckel.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Tja, mig veterligen har man helt tagit bort begreppet andelstal från lagen och hänvisar numera bara till att stadgarna anger hur årsavgiften skall fördelas. Så visst, numera behöver man strikt talat inte använda ett andelstal, men i praktiken behöver man ju någon sorts motsvarande fördelningsnyckel.
Jag tänker att använder man som TS förening begreppet "andelstal" som grund för att fördela den totala utdebiteringen av årsavgifter så är man sedan 1991 tvungen att fördela den efter insatserna. Man kan alltså inte hitta på egna andelstal som ej överensstämmer med insatserna. Eller?

EDIT:
Verkar stämma: "Oavsett om andelstalen handlar om ägandet och/eller kostnadsfördelningen så uttrycker de lägenhetens andel av föreningens totala insatser eller bostadsintäkter."
https://www.bostadsratterna.se/aemnen/a/andelstal

Har för mig att det har kommit upp exempel här på BH på föreningar som inte har fattat ett jota
Ja det är väl liknade problem jag är rädd för. Gissar att det inte är helt sällsynt men jag kanske är en pessimist?

Handlingarna hos Bolagsverket är offentliga. Inget knas med hemligstämpling där.
Ja i alla fall den typen av handlingar som är relevanta här. 😀

Upplåts tidigare lokaler som bostadsrätter så måste det reggas hos Bolagsverket.
"En förening får upplåta en lägenhet med bostadsrätt trots att den inte finns upptagen i en registrerad ekonomisk plan, om upplåtelsen inte har någon sådan betydelse som sägs i första stycket."

Tycker det kan tolkas som att man inte behöver anmäla till Bolagsverket.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har nu kommit fram till ordförande. Han sa att han tror att avgifterna har reglerats på andelstal men att han nu ska kolla listorna. Kan verkade tro att vi hade ett högre andelstal än andra och att det är därför vi har högre avgift. Jag tror att han har fel, och all min data tyder på det men han får väl kolla först. Trevlig och glad som vanligt så det var ganska lättsamt.

• Gilla
Räknenisse och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.