Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar om någon av min grannar har en aning om vilket andelstal deras bostadsrätt har... 😢 Men i princip håller jag med dig. 😀
De borde ha papper på det.

Anna_H Anna_H skrev:
De borde ha papper på det.
I vilken form då? Jag kollade på mitt köpeavtal och på mina avier avseende årsavgift och på inga av dessa handlingar framgick bostadsrättens andelstal.

Jag vet inte om några andra papper där det borde framgå.

M Magnusrex123 skrev:
Gissar på att det var en "lokal". Det var ett företag som hade detta som något slags kontor åtminstone.

Låter absolut som du säger, att vi bara har fått deras andelstal och avgift (antagligen bara delat på ytan över ettan och fyran). Vi har dock inget i våra stadgar ens om att man får debitera "lokaler" högre för samma andelstal, så även om man gör så, så är väl även det troligen fel i så fall?
Du skriver att du betalar ca 25% högre. Kan de vara så att man bara delat ut företagets hyra inkl moms på era två lägenheter?

Alfredo Alfredo skrev:
Ligger inte svaret i stycke 2?

[bild]
Detta verkar stämma. LEF går då inte att tillämpa fullt ut i fallet med medlemslistan och man kan således inte få ut andelarna via den utan man får då använda sig av den ekonomiska planen.

M merbanan skrev:
utan man får då använda sig av den ekonomiska planen.
Men hur gör man om det jag citerade i #49 gäller?

Alfredo Alfredo skrev:
Men hur gör man om det jag citerade i #49 gäller?
Det vet jag inte om det går. Andelstalen behöver inte summera till 1 och nya upplåtelser behöver inte en ekonomisk plan. För många okända variabler för att kunna härleda fram exakta andelstal. Det går att härleda om man kan bestämma några av de okäna parametrarna.

Men som med allt annat. Man måste skaffa sig ett informationsövertag och tydligt kunna härleda fram en åtgärd som alla förstår och kan gå med på.

M merbanan skrev:
Det vet jag inte om det går. Andelstalen behöver inte summera till 1 och nya upplåtelser behöver inte en ekonomisk plan.
Det känns ju minst sagt märkligt om en medlem inte ska kunna få ta del av så pass okänslig men ändå väsentlig information som i vart fall "eget" andelstal och föreningens totala andelstal.

I vår förening summerar andelstalen till ett sjusiffrigt tal så det går ju inte att gissa summan om man inte känner till samtliga bostadsrätters andelstal.

• Gilla
Magnusrex123
  • Laddar…
Det verkar vara relativt vanligt att det i detaljinformation vid försäljning av en bostadsrätt anges vilket andelstal bostadsrätten har, i mäklarprospektet. Och måandavgiften.

Det bör räcka för en jämförelse.

Nu vart det iofs. en rätt liten förening här (?), så det kanske är relativt glest mellan försäljningarna.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det känns ju minst sagt märkligt om en medlem inte ska kunna få ta del av så pass okänslig men ändå väsentlig information som i vart fall "eget" andelstal och föreningens totala andelstal.

I vår förening summerar andelstalen till ett sjusiffrigt tal så det går ju inte att gissa summan om man inte känner till samtliga bostadsrätters andelstal.
Jag inväntar väl lite respons nu, jag vill inte tjata eller stressa någon. Jag kommer att uppdatera när jag vet lite mer.

Hursomhelst begärde jag ett registerutdrag från förvaltaren. Andelstal ser ut som att det borde summera till 1 då talet korresponderar mot angiven procent..

Uppgifterna jag fick var:
- Insatsandel: 0,01942773 (1,9428% i föreningen)
- Bostadsrättsandel: 0,019428 (1,9428% i föreningen)

Det stämmer i alla fall på andelstalet som jag har i andra dokument. Insatsandelen tror jag inte att jag visste.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det verkar vara relativt vanligt att det i detaljinformation vid försäljning av en bostadsrätt anges vilket andelstal bostadsrätten har, i mäklarprospektet. Och måandavgiften.

Det bör räcka för en jämförelse.

Nu vart det iofs. en rätt liten förening här (?), så det kanske är relativt glest mellan försäljningarna.
Avgift och andelstal stod med när jag köpte, absolut.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jo man har rätt att få reda på sin bostadsrätts insats enligt bostadsrättslagen. Det ingår i den information man kan begära från föreningen från lägenhetsregistret. Och delar man den summan med den totala bostadsrättsinsatssumman för föreningen så får man sitt andelstal. Kan anges i procent om man trivs med det. Så inga hemligheter för den som är bostadsrättshavare.

Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Jag inväntar väl lite respons nu, jag vill inte tjata eller stressa någon. Jag kommer att uppdatera när jag vet lite mer.

Hursomhelst begärde jag ett registerutdrag från förvaltaren. Andelstal ser ut som att det borde summera till 1 då talet korresponderar mot angiven procent..

Uppgifterna jag fick var:
- Insatsandel: 0,01942773 (1,9428% i föreningen)
- Bostadsrättsandel: 0,019428 (1,9428% i föreningen)

Det stämmer i alla fall på andelstalet som jag har i andra dokument. Insatsandelen tror jag inte att jag visste.
Då slår du bara vad 1,9428% blir av föreningens totala intäkter för årsavgifter så vet du vad du ska betala per år. Därmed så vet du om det som du har betalat är korrekt eller felaktigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då slår du bara vad 1,9428% blir av föreningens totala intäkter för årsavgifter så vet du vad du ska betala per år. Därmed så vet du om det som du har betalat är korrekt eller felaktigt.
Yes, jag hade den siffran tidigare från andra dokument men jag ville bara dubbelkolla med registret också. Det är väl lite så jag har blivit varse att det verkar fel.

Vad jag betalar kanske motsvarar att ha ett andelstal på 2,5%, enl. en sådan beräkning.

Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Yes, jag hade den siffran tidigare från andra dokument men jag ville bara dubbelkolla med registret också. Det är väl lite så jag har blivit varse att det verkar fel.

Vad jag betalar kanske motsvarar att ha ett andelstal på 2,5%, enl. en sådan beräkning.
Ja då betalar du helt enkelt för mycket i förhållande till den stadgeformulering gällande årsavgifterna som du har redogjort för.

Det andra alternativet skulle ju vara att årsredovisningar år efter år har felredovisat intäktssumman för årsavgifterna. Dessutom måste föreningen kraftigt ha underredovisat dessa intäkter år efter år, d v s man skulle behöva ha felbokfört en del av årsavgifterna på andra konton. Låter helt osannolikt att någon skulle ha misslyckats med redovisningen så gravt. Just redovisningen sköts ju av en förvaltare med bokföringsmjukvara som gör det svårt att göra så grova fel. Och så finns det revisorer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och delar man den summan med den totala bostadsrättsinsatssumman för föreningen så får man sitt andelstal.
Ja naturligtvis under förutsättning att man har rätt att ta del av "den totala bostadsrättsinsatssumman". Har man med säkerhet det? Var framgår det med samma tydlighet som det framgår att man har rätta att ta del av "sin bostadsrätts insats"?

Det verkar ju inte självklart att man får ta del av (alla) andras andelstal och därför undrar jag var det framgår att man får ta del av totalsumman.

Halt självklart borde man ha den rätten, tycker jag, men var framgår det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.