25 854 läst ·
326 svar
26k läst
326 svar
Hur kan jag få rätt årsavgift, eller har jag rätt årsavgift?
Jag tror du tänker rätt här.M Magnusrex123 skrev:
Har du tillgång till avgiften och andelstalet för någon eller några andra lägenheter i föreningen? I så fall kan du ju dela avgiften med andelstalet och får veta vad som betalas per andel. Denna siffra ska ju vara samma för alla lägenheter som du undersöker.
Varning för extra avgifter för t ex hyra av extra förråd och liknande som ligger på samma avi!
Jag tänkte att man bara kan justera när vi annars justerar årsavgiften. Det kommer komma höjningar framöver så enkelt att justera då hoppas jag påD Daniel 109 skrev:
Ja, jag har sett det i några annonser som ligger ut / har legat ute. Kan ju skicka det till styrelsen.Claes Sörmland skrev:
Jag tror du tänker rätt här.
Har du tillgång till avgiften och andelstalet för någon eller några andra lägenheter i föreningen? I så fall kan du ju dela avgiften med andelstalet och får veta vad som betalas per andel. Denna siffra ska ju vara samma för alla lägenheter som du undersöker.
Varning för extra avgifter för t ex hyra av extra förråd och liknande som ligger på samma avi!
Kan man räkna med att korrekta andelstal finns i en ekonomisk plan som är registrerad hos Bolagsverket? Tänker framförallt på om det är en förening som omvandlat lokaler till bostadsrätter.M merbanan skrev:
Bostadsrätterna skriver så här:
Jag har inte kollat, men eftersom det fortfarande är exakt samma fastigheter så gissar jag på att man bara har gjort om någon intern lista. Jag finner det föga troligt att man har skickat in någon ny ekonomisk plan, man det kanske är värt att kolla upp. Jag ska nu försöka skicka ett till mail till ordförande och säga att jag verkligen vill reda ut detta eftersom vi inte verkar följa stadgarna. (Eller något sådant)Alfredo skrev:
Ja dela avgifterna med andelstalet för ett antal lägenheter så har du ju svart på vitt att redovisa för styrelsen. Uppenbara problem är ju om avgifterna höjs årligen, då får man ju räkna in detta.M Magnusrex123 skrev:
Du kan också ta intäkterna från årsavvgifter från föreningens senaste årsredovisning för 2022 och dela med det totala andeltalet (om det anges i årsredovisningen). Det kan ju vara 100% eller så summerar andelarna till något annat värde. Igen så kan du räkna ut vad du skulle betalat i årsavgift för de andelar som du har för din bostadsrätt 2022.
Har nog bara förförra årsredovisningen men vi har inte höjt på många år så det är korrekta uppgifter ändå tänker jag. Och det bör vara dags för höjning snart. Vi har inte så mycket lån men räntor och inflation påverkar nog oss också.Claes Sörmland skrev:
Ja dela avgifterna med andelstalet för ett antal lägenheter så har du ju svart på vitt att redovisa för styrelsen. Uppenbara problem är ju om avgifterna höjs årligen, då får man ju räkna in detta.
Du kan också ta intäkterna från årsavvgifter från föreningens senaste årsredovisning för 2022 och dela med det totala andeltalet (om det anges i årsredovisningen). Det kan ju vara 100% eller så summerar andelarna till något annat värde. Igen så kan du räkna ut vad du skulle betalat i årsavgift för de andelar som du har för din bostadsrätt 2022.
Styrelsen måste ju kunna bidra med årsredovisningen för 2022. Annars finns den ju att ladda ner på olika nättjänster.M Magnusrex123 skrev:
Tänk på att faktiskt erhållna årsavgifter enligt årsredovisningen troligen inte är helt korrekt värde att utgå ifrån.Claes Sörmland skrev:
Årsavgiften för en enskild lägenhet beräknas som lägenhetens andel av föreningens totala budgeterade intäkter avseende årsavgifter. Vad som sedan faktiskt kommer in kan avvika (något) från budget. I normalfallet kanske försumbart men kan ändå vara värt att vara medveten om.
Nej det tror jag inte som gammal BRF-kassör.Alfredo skrev:
Tänk på att faktiskt erhållna årsavgifter enligt årsredovisningen troligen inte är helt korrekt värde att utgå ifrån.
Årsavgiften för en enskild lägenhet beräknas som lägenhetens andel av föreningens totala budgeterade intäkter avseende årsavgifter. Vad som sedan faktiskt kommer in kan avvika (något) från budget. I normalfallet kanske försumbart men kan ändå vara värt att vara medveten om.
Intäkterna i årsredovisningen är inte inkomsterna (kassaflödet). Vad som faktiskt kommer in kassaflödesmässigt som inkomster ändrar inte på intäkterna. Om en medlem inte har betalat så bokför man intäkten i alla fall och lägger en fordran medlemmen. Men det är klart, om styrelsen har beviljat en nedsatt årsavgift för någon/några så sjunker ju även intäkterna som redovisas i årsredovisningen. Jag ser inte hur de kan öka i årsredvisningen.
Det är lätt att se för TS, intäkterna för årsavgifterna ska vara desamma år för år i de olika årsredovisningarna eftersom avgiften inte har ändrats de senaste åren i den här föreningen.
Ja den siffran (årsavgifter) är densamma i flera år bakåt.Claes Sörmland skrev:
Nej det tror jag inte som gammal BRF-kassör.
Intäkterna i årsredovisningen är inte inkomsterna (kassaflödet). Vad som faktiskt kommer in kassaflödesmässigt som inkomster ändrar inte på intäkterna. Om en medlem inte har betalat så bokför man intäkten i alla fall och lägger en fordran medlemmen. Men det är klart, om styrelsen har beviljat en nedsatt årsavgift för någon/några så sjunker ju även intäkterna som redovisas i årsredovisningen. Jag ser inte hur de kan öka i årsredvisningen.
Det är lätt att se för TS, intäkterna för årsavgifterna ska vara desamma år för år i de olika årsredovisningarna eftersom avgiften inte har ändrats de senaste åren i den här föreningen.
Nej i en normal förening som sköts som den ska och där inget "konstigt" har hänt under året borde beloppen vara i princip desamma. Man ska dock vara medveten om man gör sina beräkningar utifrån ett värde som bör vara detsamma som det värde som vore det korrekta att utgå ifrån.Claes Sörmland skrev:
Den där typen av "bör" har en tendens att ställa till det...
Jag tänker att våra stadgar säger inget om att man kan få nedsänkt. Det står bara att avgiften ska sättas efter andelstalet (som definierats i första post) så jag har svårt att se att det är stadgeenligt ändå.Claes Sörmland skrev:
Nej det tror jag inte som gammal BRF-kassör.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det förekommer, även om det är ovanligt att avgiften sänks utan att det finns ngt om det i stadgarna. Kan gälla om föreningen ex. genomför större ingrepp i en lägenhet, så den blir helt eller delvis obeboelig under en tid. Men sådant bör ju bara ge marginell påverkan på föreningens totala intäkter.M Magnusrex123 skrev: