Bor i ett hus som ligger i ett kvarter där alla hus är byggde ca 1966. Vi har fått besök av firmor som erbjuder gratis filmning av avloppsrören. Samma företag som sedan erbjuder reilning.

Några har redan relinat sina rör efter att företaget rekommenderade relining innan rören blir för dåliga.

Är lite tveksam till att lägga ner över 200 000:- för relining. Alla rör ovan källargolven har jag redan tidigare bytt.

Kontrollmätte tjockleken på källargolvet och kom fram till att det är ca 30 cm under bärande vägg men misstänker att det kan vara tunnare betong på ej bärande golv. Funderar på om jag själv kan hyra en betongsåg och sågar upp källargolvet. Känns som lite slöseri att såga upp hela golvet så jag funderade på att såga upp kring golvbrunnarna som jag tidigare bytt och så tänkte jag såga upp vid förgreningar. Annars skulle jag bara vilja såga upp en två meter lång ränna och skrapa ut makadammen och dra ut de gamla gjutjärnsrören. Tänkte använda en/två meters rör. Men finns det verktyg eller dammsugare som klarar av att dra upp makadammen, så att jag kan dra in de nya rören? Funderar på att lägga in någon form av perforerade 50 mm rör bredvid avloppsrören som kan suga upp radonet. Ska visst vara högt över 10 000 Bq radon under betonggolvet.

Funderar på om jag kan krossa betongen som jag sågat upp och blanda den med ny betong. Lite onödigt att köra iväg en massa betong som jag kunde krossa och återanvända.

Har en stor rensbrunn som jag skulle vilja fylla igen. Funderar på om jag kan sätta in två 45 graders rör och ha ett 110 mm stort lock i nivå med källargolvet. Hittar dessvärre inga passande rör med skruvlock. Vet inte vad den stora järnklumpen med ett lock som sitter fast med fyra bultar är till för. ”bakventil”?

Funderar på om det är gjutjärnsrör mellan mitt hus och rören som går under gatan. Normalt brukar kommunala avlopps rör vara av betong.

RoTe
Självklart kan du göra jobbet billigare och bättre men frågan är om det ens behövs än? Uppsökande företag är 100% scam det ska alla ha klart för sig.

• Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
N nallepu skrev:
Är lite tveksam till att lägga ner över 200 000:- för relining. Alla rör ovan källargolven har jag redan tidigare bytt.
200,000:- för relining i en villa är det inte värt på långa vägar.
Då kan du ta in en firma som sågar upp golven byter avloppet och återställer ytskikten för dom pengarna.

Precis som @RoTe skriver är detta uppsökande företag som vill komma in i din bostad för att sälja relining för dyra pengar.

Dom sämsta avtalen är dom vi inte själva eftersöker enligt konsumentverket. Tänkvärt!

Dammsugare som tar makadam finns, men dom är monterade på lastbil...

Har du ett fyrkantigt lock i golvet med ett rensrör i botten (med fyra muttrar) går det att byta ut till en rensbrunn typ Purus om så önskas. Men du behöver ett gren och inte två böjar för detta.

Rensbrunn i rostfritt stål med fyrkantigt lock, används för avloppssystem i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.