16 822 läst ·
116 svar
17k läst
116 svar
Hur kan det ta sådan tid att få bygglov?
Det kan jag hålla med om, vissa paragrafer vad jag sett är duktigt förvirrande och då blir det inte lätt att hänga med på vad som gäller, för någon.B b8q skrev:
En annan faktor som jag tror gör att folk blir irriterade på det hela är att man helt glömmer av att planera för bygglovet. Med det menar jag att man tar med det i sin tidsplan.
Om du ska renovera hela bottenvåningen och jagar hantverkare så är det inte orimligt att det tar någon månad innan dem har tid. Det har man ju förståelse för eftersom dem har fullt upp med andra projekt.
Men om ett bygglov tar 10 veckor så är det förjävligt och kommunen ska min själ skärpa sig, för så kan det ju inte vara.
Men i stället för att vänta in i det absolut sista med att söka så kan man ju faktiskt göra det i god tid och ta höjd för att det kan ta lite tid. När ett lov väl är beviljat så har man ju 2 år på sig att påbörja byggnation så det är inte direkt som att man måste göra det ASAP.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Det med att de granskas av några som inte är förtroendevalda är inte helt korrekt.Claes Sörmland skrev:
Jo, det borde vara det. Tolkningsbaserade bygglov är en rättsosäker styggelse. Det ger makt till människor som inte borde ha makt eftersom de inte är förtroendevalda.
Då får man lägga in detta skydd i form av regleringar i detaljplanen.
Om man av någon anledning inte gillar trähus eller tvåplanshus så får man lägga in den begränsningen i detaljplanen. Men det låter som en situation där ett trähus kan berika den fattiga arkitektoniska miljön. Mer av samma ger inte en bättre stadsmiljö. Det är ett missförstånd som de flesta av oss klarade av efter miljonprogrammets misslyckande.
Det stämmer att de som granskar inte är förtroendevalda. Dock har de fått delegation av dem som är förtroendevalda. Dvs nämnden som är politiskt tillsatt är dem som talat om för tjänstemännen vad de har att förhålla sig till.
Jo det förstår vi nog alla men det innebär i praktiken stor handlingsfrihet för icke folkvalda tjänstemän.R Robert-san01 skrev:Det med att de granskas av några som inte är förtroendevalda är inte helt korrekt.
Det stämmer att de som granskar inte är förtroendevalda. Dock har de fått delegation av dem som är förtroendevalda. Dvs nämnden som är politiskt tillsatt är dem som talat om för tjänstemännen vad de har att förhålla sig till.
Menade att sökande ofta gör ändringar i sina bygglovsansökningar, lämnar in komplett men ändrar sen och då ändras ju tiden pga komplettering/ändring.Claes Sörmland skrev:
Hur kan det ta tid i handläggningen? Är det så vanligt att sådana detaljer regleras i en detaljplan?
(Bor förvisso granne där en åldrad planarkitekt fick för sig att det ska vara träpanel på småhusen. Oklart varför, Han kände väl det den där morgonen när han skrev förslaget till planbestämmelser. Det smög sig igenom samrådet för ingen förstod eller brydde sig om detaljerna och tjänstemännen reagerade inte. Så nu regleras denna oväsentlighet och driver ökad administration och minskar mina nya grannars valmöjligheter. Till ingen nytta alls.)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Att handläggarna följer delegationen och lagen ändrar ju inte situationen att det i grund och botten är en tolkningsbaserad lagstiftning. Varken delegationen eller lagen ger regelstyrning.R Robert-san01 skrev:
Jag ser dessutom på nära håll hur min kommuns tjänstemän väljer väldigt selektivt när de vill följa PBL och när de helt enkelt struntar i den.
Om de inte följer den så är det ju bara att överklaga för då kommer ju aldrig beslutet hålla i en överprövande instans. As simple as thatClaes Sörmland skrev:
Att handläggarna följer delegationen och lagen ändrar ju inte situationen att det i grund och botten är en tolkningsbaserad lagstiftning. Varken delegationen eller lagen ger regelstyrning.
Jag ser dessutom på nära håll hur min kommuns tjänstemän väljer väldigt selektivt när de vill följa PBL och när de helt enkelt struntar i den.
Nä, det är jag som inte förstår vad du vill komma fram till.Claes Sörmland skrev:
Om man anser att ett beslut är taget på felaktiga grunder så kan man som berörd sakägare överklaga till en överinstans. Är det då så att beslutet är felaktigt så kommer ju den överprövande instansen finna samma sak.
Om du däremot inte är en berörd sakägare, varför bryr dig då öht om vilka grunder beslutet är taget på?
Och om du inte är en berörd sakägare, hur vet du då att beslutet är felaktigt fattat?
Begär du ut bygglov runt om i kommunen och sätter dig sedan och granskar dem mot detaljplanerna? Eftersom du menar på att olika bygglov behandlas på olika sätt?
Vi alla borde ha ju samma mål att bygglovslagstiftningen följs även i de fall där vi inte är direkta sakägare. Annars återstår ju bara rent godtycke och enskilda olagliga uppgörelser mellan vissa tjänstemän och sökanden. Hur detta ens kan vara kontroversiellt förstår jag inte.J Jarlsgård skrev:Nä, det är jag som inte förstår vad du vill komma fram till.
Om man anser att ett beslut är taget på felaktiga grunder så kan man som berörd sakägare överklaga till en överinstans. Är det då så att beslutet är felaktigt så kommer ju den överprövande instansen finna samma sak.
Om du däremot inte är en berörd sakägare, varför bryr dig då öht om vilka grunder beslutet är taget på?
Och om du inte är en berörd sakägare, hur vet du då att beslutet är felaktigt fattat?
Begär du ut bygglov runt om i kommunen och sätter dig sedan och granskar dem mot detaljplanerna? Eftersom du menar på att olika bygglov behandlas på olika sätt?
Menar du att bygglovslagstiftningen bara är en privat uppgörelse mellan den sökande och de anställda tjänstemännen i kommunorganisationen? Då har du helt missförstått syftet med en kommun i det svenska statsskicket.
Redigerat:
Berörda sakägare inkluderar ju även rågrannar.Claes Sörmland skrev:
Vi alla borde ha ju samma mål att bygglovslagstiftningen följs även i de fall där vi inte är direkta sakägare. Annars återstår ju bara rent godtycke och enskilda olagliga uppgörelser mellan vissa tjänstemän och sökanden. Hur detta ens kan vara kontroversiellt förstår jag inte.
Menar du att bygglovslagstiftningen bara är en privat uppgörelse mellan den sökande och de anställda tjänstemännen i kommunorganisationen? Då har du helt missförstått syftet med en kommun i det svenska statsskicket.
Det jag reagerar på är att du för en talan för att det skulle ske stor särbehandling mot sökande, vilket jag ser som en väldigt nyanserad syn på hur det hela går till, och som du även verkar sakna belägg för.
Om det är någonstans det i så fall sker en särbehandling så är det från politiken. Där de kan gå in och ändra ett utfall till den sökandes fördel, trots att tjänstemännen konstaterat att den sökande avviker från lagstiftningen.
Men jag släpper det här, för jag får känslan att du inte riktigt har stenkoll på hur det faktiskt fungerar.