16 822 läst ·
116 svar
17k läst
116 svar
Hur kan det ta sådan tid att få bygglov?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Och därför gör inte vanliga villabyggare det utan försöker få igenom en massa avsteg.mexitegel skrev:
Ja och alla ändringar som görs av byggherren tex ändra fasad, fönster mmB b8q skrev:
Det visar ju bara på hur fel systemet är. Antingen tar man höjd för samhällets utveckling vid planläggningen eller så får man bygga in ett instrument i systemet att uppdatera planerna. Troligen behövs liberaliseringar här också och kanske ett lagstiftat bäst-före-datum för gamla planer.R Robert-san01 skrev:Ofta är detaljplanen väldigt gammal och inaktuella om man ser till byggrätter mm. Ex min detaljplan tillåter inte ens garage då det inte var vanligt på 50-talet.
Men det är knappast bra hushållning med innevånarnas skattepengar att lägga 500k för att ta fram en ny plan för de 4-5tomter som inte är bebyggda.
Hur kan det ta tid i handläggningen? Är det så vanligt att sådana detaljer regleras i en detaljplan?L L8ttas skrev:
(Bor förvisso granne där en åldrad planarkitekt fick för sig att det ska vara träpanel på småhusen. Oklart varför, Han kände väl det den där morgonen när han skrev förslaget till planbestämmelser. Det smög sig igenom samrådet för ingen förstod eller brydde sig om detaljerna och tjänstemännen reagerade inte. Så nu regleras denna oväsentlighet och driver ökad administration och minskar mina nya grannars valmöjligheter. Till ingen nytta alls.)
Redigerat:
Det är väl i princip det som är genomförandetiden på detaljplaner. Problemet är att kommunerna inte tar hand om de planer där denna tid löpt ut.Claes Sörmland skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Träfasader låter mer som att kulturen haft åsikter om i planarbetet.Claes Sörmland skrev:
Hur kan det ta tid i handläggningen? Är det så vanligt att sådana detaljer regleras i en detaljplan?
(Bor förvisso granne där en åldrad planarkitekt fick för sig att det ska vara träpanel på småhusen. Oklart varför, Han kände väl det den där morgonen när han skrev förslaget till planbestämmelser. Det smög sig igenom samrådet för ingen förstod eller brydde sig om detaljerna och tjänstemännen reagerade inte. Så nu regleras denna oväsentlighet och driver ökad administration och minskar mina nya grannars valmöjligheter. Till ingen nytta alls.)
Jag vet ett fall där de fått avslag med att bygga ut framsidan då beskrivningen anger att området och vägarna skall ha en luftig och välkomnande utformning...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Kommuner förlitar sig på att planerna genomförs som tänkt och sedan skall uppdateringar av PBL likt Friggebo och Attefall hålla dem rimligt uppdaterade mot nutidens behov.Claes Sörmland skrev:
Vem skall kunna förutspå vad som blir vanligt om 30-50år? Skall man skriva in nu att max 2 landningsplatser för drönarbilar får anläggas per fastighet?
Tror ingen kommuns innevånare skulle vilja betala för att alla deras DP uppdateras kontinuerligt.
Här har du nyckelinsikten. Centralplanering fungerar inte över en några årtionden i ett samhälle som utvecklar sig tekniskt. Lösningen heter liberaliseringar. Kommuner ska helt enkelt inte planera in så mycket detaljer i detaljplanerna.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Tyvärr tror jag inte den genomsnittliga innevånaren klarar av att hantera en total liberalisering av detaljplanen och PBL.Claes Sörmland skrev:
Jag är tämligen säker på att det skulle bli kaos och anarki. Program som grannfejden skulle inte ha några problem med research och bygga hus populäraste del skulle utan tvekan bli juridik.
Rimligen finns det en möjlig lagstiftning mellan dagens överbyråkratiserade detaljelände samt tolkningsbaserad (!) bygglagstiftnig och total liberalisering.R Robert-san01 skrev:Tyvärr tror jag inte den genomsnittliga innevånaren klarar av att hantera en total liberalisering av detaljplanen och PBL.
Jag är tämligen säker på att det skulle bli kaos och anarki. Program som grannfejden skulle inte ha några problem med research och bygga hus populäraste del skulle utan tvekan bli juridik.![]()
Ja för det krävs allsmäktiga tjänstemän/politiker för att detaljerat beskriva hur folk vill bo.R Robert-san01 skrev:Tyvärr tror jag inte den genomsnittliga innevånaren klarar av att hantera en total liberalisering av detaljplanen och PBL.
Jag är tämligen säker på att det skulle bli kaos och anarki. Program som grannfejden skulle inte ha några problem med research och bygga hus populäraste del skulle utan tvekan bli juridik.![]()
Max höjd, antal familjer samt minimum avstånd till tomtgräns. Vad finns det sen att tvista om?