Byggahus.se
Har tagit 22 veckor nu personen som delar ut uppdrag till handläggare har stängt av mail och telefon. Ensam person på hela västerort.
 
  • Gilla
PalmInförHerren
  • Laddar…
Q Quantumlight skrev:
Har tagit 22 veckor nu personen som delar ut uppdrag till handläggare har stängt av mail och telefon. Ensam person på hela västerort.
När byråkratin blir för omständlig, långsam och dyr kommer befolkningen att hoppa över bygglovsprosessen.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Hur kommer det sig att bygglovsavdelningarna som nu är så högt belastade pga corona och andra anledningar inte hanterar problematiken utan istället bara säger att det är mycket och göra och att det kommer ta lång tid?

Är det väldigt svårt att anställa handläggare?
Vill man inte anställa? Finns det inte pengar att anställa?

Jag förstår inte!
Utbildade handläggare finns men bland annat Stockholm Stad har anställningsstopp och haft så länge. Många har utbildat sig till handläggare men det spelar ingen roll när kommunerna inte tar in nåt folk, så de går istället arbetslösa. Varför tänker jag inte spekulera djupare i, men troligtvis pga ekonomin och prioriteringar.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Ja då är man inte ensam i alla fall. Vi lämnade in ansökan i slutet av maj och det är så segt. Finns alltid svar på varför det stannat upp men ingen som helst engagemang att få nåt gjort. Det känns som de sover och fikar och surfar om dagarna, allt utom att göra det de är anställda för. Bedrövligt.
 
  • Gilla
ami39 och 3 till
  • Laddar…
Nu kanske det även är ekonomiskt, men fattar inte varför kommuner som har svårt att rekrytera inte anställer på distans. Är det något denna pandemi lärt oss är det att distansarbete kan fungera väldigt väl.
 
  • Gilla
PalmInförHerren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förslag:

Ansökningshandlingarnas omfattning och format borde standardiseras av Boverket så att de är identiska i alla kommuner. Tydliga handledningar ges sedan ut av Boverket exakt hur dessa handlingar upprättas. Sen får kommunerna anpassa sig och följa det nationella påbudet.

Boverket är helt rätt myndighet för detta, deras hemsidor är så exemplariska att t o m jag vill budgetera mer till deras kommunikatörer.
Fick man drömma så skulle även detaljplanernas styrning kraftigt begränsas vilket ytterligare skulle reducera handläggningen och bedömningsporten.
 
  • Gilla
  • Arg
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
B
A andersda skrev:
Fick man drömma så skulle även detaljplanernas styrning kraftigt begränsas vilket ytterligare skulle reducera handläggningen och bedömningsporten.
Du menar att det skulle gå snabbare att handlägga ett ärende om detaljplanen inte var lika styrande? Jag tror att det snarare är tvärt om. Har man en väl genomarbetad detaljplan så är det färre frågor som kan tas upp för diskussion. Utanför planlagt område blir det mer bedömningsfrågor från fall till fall.
 
  • Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
Lämpliga krav i en detaljplan.
Max höjd på huset.
Max antal familjer per fastighet.
Min avstånd till tomtgräns.
+Tekniska prestanda (isolering etc)
Boverket publicerar ev minimikrav om kvm per person etc.
 
  • Gilla
PalmInförHerren och 2 till
  • Laddar…
För nya detaljplaner skulle det vara möjligt att utforma/uttrycka bestämmelserna så att princip hela handläggningen skulle kunna automatiseras så länge det inte är några avvikelser. Det mesta finns egentligen på plats för detta om man skulle vilja, det handlar bara om viljan ”Connecting the dots”.
 
  • Gilla
PalmInförHerren och 2 till
  • Laddar…
A
Problemet är också att det inte framgår tydligt när man skickar in ansökan vilka uppgifter och dokument som behövs för en fullständig ansökan.
 
  • Gilla
Mandelitomamma och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fler drömmar:

Sen kan man ju också flytta ut samtliga tekniska aspekter från bygglovet. D v s man söker i princip bara bygglov för byggnadens lokalisering (plats och höjd), volym, utseende och uppgivet ändamål, Allt kan automatiseras förutom utseendet där det avsätts 10 min av en handläggares tid att visuellt inspektera byggnaden om bedöma om det finns skäl för att vidare utreda om bygglov ej kan medges på den grunden. Endast om det finns särskilda skäl (juridiska för typ aldrig) så kan avslag ske på den grunden och de enstaka fallen handläggs då genom remiss till stadsarkitekt. Bygglovet fungerar som en ram där mindre avvikelser får göras nedströms i processen.

Aspekter som rumsindelning, funktioner, energivärden och tillgänglighetsanpassning läggs på byggherrens egenansvar. D v s den där sörjan som krånglar till byggloven löses senare och utan att belasta kommunens tjänstemän.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fler drömmar:

Sen kan man ju också flytta ut samtliga tekniska aspekter från bygglovet. D v s man söker i princip bara bygglov för byggnadens lokalisering (plats och höjd), volym, utseende och uppgivet ändamål, Allt kan automatiseras förutom utseendet där det avsätts 10 min av en handläggares tid att visuellt inspektera byggnaden om bedöma om det finns skäl för att vidare utreda om bygglov ej kan medges på den grunden. Endast om det finns särskilda skäl (juridiska för typ aldrig) så kan avslag ske på den grunden och de enstaka fallen handläggs då genom remiss till stadsarkitekt. Bygglovet fungerar som en ram där mindre avvikelser får göras nedströms i processen.

Aspekter som rumsindelning, funktioner, energivärden och tillgänglighetsanpassning läggs på byggherrens egenansvar. D v s den där sörjan som krånglar till byggloven löses senare och utan att belasta kommunens tjänstemän.
Nu är det i princip så som du skriver. Bygglovet kollar så det stämmer in med detaljplanen och PBL. Sedan är det upp till sökanden att med sin EKP visa att tillgänglighet, energi mm är uppfyllt och det vill kommunen få intygat av KA att det är gjort och stämmer.

Det finns i Stockholm något som heter bygglovsalliansen där ett stort antal kommuner gått ihop och har en standardiserad mall för ritningar mm när man skall ansöka om bygglov.

Finns säkert motsvarande i fler områden.

https://www.upplands-bro.se/bo-bygg...astighetsfragor/bygglov/exempelritningar.html
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Det som tar mest tid är när sökande vill tänja på gränserna. Och det vill många. Att man ska få igenom ”små avvikelser” från detaljplanen (t.ex. bygga lite större, eller lite på prickmark) är ett elände att besluta kring - och det tar handläggarens tid från övriga ärenden, så alla får lida.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Robert-san01 skrev:
Nu är det i princip så som du skriver. Bygglovet kollar så det stämmer in med detaljplanen och PBL. Sedan är det upp till sökanden att med sin EKP visa att tillgänglighet, energi mm är uppfyllt och det vill kommunen få intygat av KA att det är gjort och stämmer.

Det finns i Stockholm något som heter bygglovsalliansen där ett stort antal kommuner gått ihop och har en standardiserad mall för ritningar mm när man skall ansöka om bygglov.

Finns säkert motsvarande i fler områden.

[länk]
Men det är ju inte som jag skriver för då skulle handläggningen gå i en rasande fart.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fler drömmar:

Sen kan man ju också flytta ut samtliga tekniska aspekter från bygglovet. D v s man söker i princip bara bygglov för byggnadens lokalisering (plats och höjd), volym, utseende och uppgivet ändamål, Allt kan automatiseras förutom utseendet där det avsätts 10 min av en handläggares tid att visuellt inspektera byggnaden om bedöma om det finns skäl för att vidare utreda om bygglov ej kan medges på den grunden. Endast om det finns särskilda skäl (juridiska för typ aldrig) så kan avslag ske på den grunden och de enstaka fallen handläggs då genom remiss till stadsarkitekt. Bygglovet fungerar som en ram där mindre avvikelser får göras nedströms i processen.

Aspekter som rumsindelning, funktioner, energivärden och tillgänglighetsanpassning läggs på byggherrens egenansvar. D v s den där sörjan som krånglar till byggloven löses senare och utan att belasta kommunens tjänstemän.
Inte emot drömmen i sig, men det stora problemet är ju att den vanliga byggherren -- om det inte berör denne själv -- både inte kan t.ex. tillgänglighetsföreskrifterna och bryr sig inte heller om att uppfylla dem, så egenansvaret får samma verkningslösa funktion som egenkontroller har (för vissa entreprenörer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.