Hej!

Ska renovera köket och har bara enfas i lägenheten.
Vi har en oanvänd 20A-säkring som vår elektriker menar är till för en spis. De alternativ vi tittat på kräver mer än så, nämligen:
Spishäll 2x16 A
Ugn 1x16 A

Elektrikern menar att vi tekniskt sett hade kunnat ansluta det som det är, men att vi då alltid riskerar att huvudsäkringen går och aldrig kommer kunna maxa det. Han tipsade om att jag skulle se på spisar/ugnar som kräver mindre än 3x16 A.
Det är för mig en enda stor djungel och jag fattar ingenting. Vissa anger inte strömmen så utan bara anslutningseffekten.
Hur kan vissa spisar kräva 1x16 A ström men ha en anslutningseffekt på 7400 W?
Har inte Watt något med strömmen att göra?
Och om jag inte kan se vilken ström som krävs, får jag då ut något av att kolla på anslutningseffekten?

Hjälp en förvirrad tjej!

I ditt fall med enfas så passar ju faktiskt dessa nya induktionshällar med effektstyrning som skickar runt strömmen om fler än 2 zoner används, de är 60 cm breda och har 4 zoner. 1 fas på 20 A är precis vad de vill ha. Dock får du vara försiktig med ugnen. En typisk ugn drar 10 A när övre undre element körs men de brukar avsäkras för 16 A för att kunna köra snabbuppvärmningsläget.

Typ denna häll

https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hallar-ugnar/inbyggnadshallar/siemens-eu611beb2e

Men se till att få provköra den först! Så du förstår hur den beter sig innan du köper den

Vi har ju tidigare haft uppe dessa hällar som säljs som en ”vanlig” häll till intet ont anande kunder och vid inkoppling visat sig ha dessa egenskaper med effektreducering. I ditt fall kan den dock vara helt rätt.

Redigerat:
Globjord: Du har helt rätt. Effekt och ström har ett fast förhållande - 16A motsvarar 3680W vid enfasanslutning.

Välj en spishäll som du kan begränsa effekten på. Siemenshällen som torbeno refererar till i #3 är just en sådan. På sidan 35 i den "svenska" bruksanvisningen skriver man

Effektstyrning. Begränsa hällens totaleffekt
(Klipp)
4500 W Recomendada para 20 Amperios

Du väljer alltså själv om du vill ha en effektbegränsning och hur stor den skall vara. Det görs enkelt med några knapptryckningar på panelen.

Torbeno antyder att funktionen är en brist i hällen - "hällar som säljs som en ”vanlig” häll till intet ont anande kunder" - jag menar tvärtom att det är en elegant finess.

Läs också Bo Siltbergs eminenta "spisbibel" i detta forum.

Det har tydligen börjat komma rena 1-Fas spisar upp från syd Europa, och det ställer till med ännu mera förvirring.

Dom vanligaste induktionsspisarna som sålts består av 2 st separata delar på 3700 Watt = 7400 Watt totalt.
Här i Sverige säkras dom 2x16 A mot var sin fas med 2,5 mm2 ledningar.
Problemet är i lägenheter från 50-60 talet som bara har 1- Fas med 25 A huvudsäkringar, här säkrades spisen med 20A så selektering uppstod.
Ofta står det i manualen 1x32A vid enfas vilket är omöjligt (det finns inga 32A säkringar och säkringen måste vara mindre än huvudsäkringar för selektering.)
I Holland har man löst det elegant man matar hällens vänstra sida med en grupp Fas+Nolla 16A och hällens högra sida med en egen grupp Fas+Nolla 16A här uppnår man selektering mot huvudsäkring och kablar behöver bara vara 2,5 mm2
Sök på SpisBiblen .

Säkringar tål mycket mer man kan belasta 1,4 ggr mer under en timma innan säkringen går, själv brygger jag kaffe samtidigt kokar Te vatten i en värmare totalt 3200 Watt varje morgon i 30 år utan att 10 A säkring löst ut.

En lägenhet i hyreshus med extra allt i köket och tvätt/tork golvvärme har fungerat i 5 år utan problem allt på en 25 A säkring.

Redigerat:
G Gamla gubben skrev:
Globjord:
Torbeno antyder att funktionen är en brist i hällen - "hällar som säljs som en ”vanlig” häll till intet ont anande kunder" - jag menar tvärtom att det är en elegant finess
Jag kanske bör förtydliga mig. För installationer där man har 2x16 A och/eller man tidigare haft en häll med 7400 W blir dessa inte jämbördiga när man kör fler än 2 zoner. Det effektstrypna läget bör upplevas innan köp så att man inte blir missnöjd sedan. Har du @Globjord testat läget? (Jag kan försäkra er alla att jag vet vad jag pratar om)

För TS fall kan detta vara helt rätt – en elegant finess som sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.