Hej!

Jag tänkte kakla min lille WC hemma. Idag gipsväggar.
Person jämför grönt och vitt kakelprov framför hörnhandfat i WC med tropisk tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inför detta ser jag ett par utmaningar som expertisen här säkert har svar på:
Handfat med blandare nära gipsvägg och synlig väggfäste där användarens hand justerar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1a) Bör hörnhandfatet tas ned och återmonteras efter kakling?
1b) I så fall: Kan jag med vinkelslip bredda spåret i handfatet där väggbulten klämmer åt? Detta för att kunna återanvända väggfästena. Handfatet förskjuts i sidled mer än vad spåret medger tror jag.
235418450_795946967748602_6398055468922108886_n.jpg

2) Hur får jag (eller elektriker) strömbrytaren utanpå kaklet - finns någon sorts distansfäste för strömbrytaren till detta?

236102331_207707757995998_8530984405149467102_n.jpg

3) Kakel bör väl sättas bakom dessa "manschetter"? Muttern sitter dock för tätt mot manschetten för att lyfta denne. Således, krävs rörmokare för att flytta manschetten? (utgå från att jag har otur med egna rörarbeten).
Alternativt: är kakling runt manschetten dugligt? Jag föreställier mig att det blir riktigt fult.
236783552_212338674183175_7080619098415327557_n.jpg

Om du har läst så här långt så får du en bonusfråga:
Grönt eller vitt kakel, som syns i första bilden?

Tack för mig så länge!

Mvh,
J

Allt är lösbart, jag skulle nog slipa en aning i handfatet...
Men definitivt ska du ha kakel även bakom handfatet!

Du måste så klart plocka bort allt och kakla bakom. Du bör även ta bort väggfästena till handfatet och montera nya. Slipar du upp spåret kommer tvättstället att trilla ned. Kakel och fix bygger närmare 1cm så det blir ett rejält spår om du skall kompensera för det. Allt annat än att plocka bort allt kommer du ångra bittert efteråt.

1) Definitivt demontera handfat och kakla bakom hellre än runt, annars blir det pizzeria-varning :). Det går säkert att slipa urtaget för fästet med en diamantskiva på vinkelslip eller liknande. Kanske behöver du lägga något lite större bakom muttern då. Men jag hade hellre flyttat ut fästena istället. Om det riskerar att hamna för nära de gamla hålen så de är svåra att skruva i kan man ju höja eller sänka 10-20 mm för att få ytterligare distans.

2) Skruvar man bort strömbrytaren bör det finnas en apparatdosa bakom. Vissa dosor har en justerbar ring så att den kan bli lite djupare, annars får du sätta en 10 mm förhöjningsring. Man får byta strömbrytaren själv med ”nödig kännedom”. Att sätta dit en förhöjningsring är säkert behörighetskrävande om man är riktigt riktigt petig men det handlar om att skruva på en plastbit på en annan… Forumet hjälper dig om det finns frågetecken.

3) Det ser ut som en lös täckbricka på röret och en ventil med klämringskoppling. Täckbrickan är nog slitsad så du kan ta bort den och kolla närmare utan att koppla loss något, det är bara gummit som klämmer lite runt röret som håller den på plats (på de liknande varianter jag har sett i alla fall). Om röret sticker ut för lite kan det bli trångt att återmontera kopplingen (muttern hamnar närmare ytskiktet när den inte är åtdragen) men i värsta fall borde man kunna göra hålet i kaklet lite större än muttern så går det att få ihop. Du ska i alla fall ta bort täckbrickan innan du kaklar.

Gröna kaklet skulle jag våga mig på när det är en liten toalett!

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Kan inte svara på det andra, men röstar för grönt kakel i alla fall.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Grönt Kakel! Kommer bli skitsnyggt.
Men gör det ordentligt och ta bort handfatet och flytta fästena. Du kommer ångra dig annars.
Jag har ingen lösning på el och VVS utmaningarna tyvärr.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker också grönt kakel kan bli superfint i en sån liten toa. Och tycker dessutom som alla andra att nu ska demontera allt innan kakeluppsättningen, allt annat är fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.