112 231 läst ·
203 svar
112k läst
203 svar
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vi får se hur lång tid det tar, den hade redan att börjat ruttna innan jag sågade ner trädet. Sen är det inte så att det inte går att vara i trädgården på grund av stubben, och det är inte så att jag sitter och tittar på den och hejar på förmultningsprocessen, hela tiden, jag gör även andra sakermabe542 skrev:
Jag tror att jag kan göra roligare saker för de pengarna som en stubbfräs kostar, och jag tycker inte att man ska ha för bråttom med allt.
Med en stubbe i den storleken skulle man ju slippa gå till gymmet på två tre dar om man hade en såg, yxa och spade. Skönt att få jobba lite med kroppen
Sen kan man ju vara stolt över sig själv.
Själva tyngden kan man ordna med en hävstång.
Själva tyngden kan man ordna med en hävstång.
Oavsett skit eller inte, en ekstubbe ruttnar inte bara bort på ett par år...... Du lär bli gråhårig eller gråhårigare av att vänta!
Räkna med 20-30 år, vill du bli av med den så finns inga genvägar!
Jag hade 3 stora tallar på min tomt som jag sågade ner - visade sig ha 125 årsringar. Av stubbarna så var det framförallt en som störde och denna stubbe blev en följetong på fikat på jobbet (innan sådana här fora fanns).
Stubbe 1:
Skar upp ett oljefat i två delar och skapade en cylinder på dubbla fatets diameter. Sedan en täckplatta av plåt som lock. Inuti utrymmet eldade jag kontinuerligt under en veckas tid. På slutet fick jag arrangera nyingar för att kunna elda bort de mest kådiga partierna. Men det gick faktiskt.
Stubbe 2:
Borrade ett antal hål som jag fyllde med svartkrut och tändare. Sedan limmade jag fast träpluggar. Ingen åverkan på stubben men sällan har träpluggar farit så högt upp i himlen. Provade även svavelsyra utan resultat. När inte detta gick så preparerade jag hålen med jord som attraherade diverse insekter och ohyra. Efter kanske 10-15 år var stubben nedbruten.
Stubbe 3:
Preparerade även denna med jord men av någon anledning fick den inga hyresgäster. Har hjälpt till med lite våldsamt avreagerande med yxa varje år och efter ca 23 år kunde jag hugga bort de sista flisorna.
Slutsatsen är samma som påpekats ovan: Det är stubbfräs som gäller.
Kvistning på plats innan fällning iförd barnens hockyhjälm.
... eller fällning var det kanske inte - det gick inte att fälla åt något håll så vi fick lyfta bort dem.
Stubbe 1:
Skar upp ett oljefat i två delar och skapade en cylinder på dubbla fatets diameter. Sedan en täckplatta av plåt som lock. Inuti utrymmet eldade jag kontinuerligt under en veckas tid. På slutet fick jag arrangera nyingar för att kunna elda bort de mest kådiga partierna. Men det gick faktiskt.
Stubbe 2:
Borrade ett antal hål som jag fyllde med svartkrut och tändare. Sedan limmade jag fast träpluggar. Ingen åverkan på stubben men sällan har träpluggar farit så högt upp i himlen. Provade även svavelsyra utan resultat. När inte detta gick så preparerade jag hålen med jord som attraherade diverse insekter och ohyra. Efter kanske 10-15 år var stubben nedbruten.
Stubbe 3:
Preparerade även denna med jord men av någon anledning fick den inga hyresgäster. Har hjälpt till med lite våldsamt avreagerande med yxa varje år och efter ca 23 år kunde jag hugga bort de sista flisorna.
Slutsatsen är samma som påpekats ovan: Det är stubbfräs som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvistning på plats innan fällning iförd barnens hockyhjälm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
... eller fällning var det kanske inte - det gick inte att fälla åt något håll så vi fick lyfta bort dem.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag lovar att lägga ut en bild på mig själv när stubben ruttnat borta så får ni avgöra om jag har hunnit bli gråhårig. Det var bara det att eftersom jag ändå skulle gräva upp 1 m3 jord, för att plantera ett magnoliaträd, nästan där så tänkte jag att den kanske gick på etta ut att ta bort stubben eller inte. Men eftersom attxdigger skrev:
så tyckte jag att stubben kan få va kvar istället.Mr9 skrev:
Redigerat:
Ett tips till:
Det är, av naturliga skäl, en pest att gräva runt en stubbe. Rötterna gör det till en pina.
Well, no more!
Ställ spaden åt sidan och gå och hämta högtryckstvätten. Med den är det en baggis att blåsa undan jorden och frigöra rötterna. Sedan är det bara att klippa de klenare, hugga de kraftigare och sedan dra stubben med bilen.
Det är, av naturliga skäl, en pest att gräva runt en stubbe. Rötterna gör det till en pina.
Well, no more!
Ställ spaden åt sidan och gå och hämta högtryckstvätten. Med den är det en baggis att blåsa undan jorden och frigöra rötterna. Sedan är det bara att klippa de klenare, hugga de kraftigare och sedan dra stubben med bilen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men nu har jag ju redan planterat ett träd nära stubben så denna ide faller på det, annars lät det smart.
Hej stubbvänner.
Jag har tagit upp några stubbar på tomten, gran, björk, cembratall och nu senast en rönn. Det är ganska kul att se om man går segrande ur projektet men att det kan vara smartare att använda en stubbfräs då ingenjörer har lagt ned tid på att konstruera en dylik tingest kan jag nog hålla med om.
Jag har grävt runt roten och hackat av rötterna med en yxa. Sen har jag bänt med spett och längre plankor. Som hjälp har jag grävt ner en gammal sunkig garagedomkraft under lämplig rot. Det har funkat ganska bra, det börjar sprätta rätt bra i stubben och man kan hugga med yxa eller spade där den verkar sitta fast.
Sen säger det bara "plupp" så är den på släpvagnen för borttransport.
MVH
Anders
Jag har tagit upp några stubbar på tomten, gran, björk, cembratall och nu senast en rönn. Det är ganska kul att se om man går segrande ur projektet men att det kan vara smartare att använda en stubbfräs då ingenjörer har lagt ned tid på att konstruera en dylik tingest kan jag nog hålla med om.
Jag har grävt runt roten och hackat av rötterna med en yxa. Sen har jag bänt med spett och längre plankor. Som hjälp har jag grävt ner en gammal sunkig garagedomkraft under lämplig rot. Det har funkat ganska bra, det börjar sprätta rätt bra i stubben och man kan hugga med yxa eller spade där den verkar sitta fast.
Sen säger det bara "plupp" så är den på släpvagnen för borttransport.
MVH
Anders
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur gör du en stubbrytare?