B BSOD skrev:
Tigersåg med typ 40cm blad brukar jag köra med. Man förstör bladet om det är mycket sten.

Metoden med ved i oljefat/takplåt + tillförd luft fungerar också, men det känns som det är ett antal cm per h som bränns bort. Så grova stubbar tar en hel del tid (och en del ved) att bli av med. En mindre stubbe fixar man på en kväll, grövre tar flera omgångar.
Tigersåg är ett måste om du gräver upp stubben

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Dum fråga kanske, men varför en dammsugares utblås mot elden
M _Magnus L skrev:
Läst ett antal spännande upplägg här på sidan. Någon ang. Klorex (troligen den gamla flytande typen Klorex80). Jag som de flesta är nog ganska säker på att stubbfräs och hårt arbete är det som gäller. Kemikalier i all ära fick för nu många år sedan en påse av en god vän men medlet (stubbväck) man borrade ett antal hål i stubben hällde ned medlet (Kaliumklorat) täckte över med plast så att inte regnvatten skulle späda ut medlet utan att det skulle gå ned i rötterna. Vänta ett längre tag (1 vecka tror jag) sedan som jag läste om en vaktmästare eller liknande tända på och allt skulle brinna upp. I mitt fall hände knappast något initialt. Hällde på lite T-Röd och tja det pyste blev en fin gulaktig låga sedan brann väl lite upp. Gick då igenom min gamla grundskole kemilektioner som jag gillade, hur man genom att blanda samman två vanliga syror (ej nämnda av förklarliga själ) 2/1 och då fick nitrervätska (ej kungsvatten för det är andra syror). Man kunde då antingen ta cellulosa (bomull) och doppa sedan centrifugera detta för det skulle bli torrt. Blir cellulosanitrat= bomullskrut. Alternativt gjorde man att man hade ett väl kylt isbad för det bildas väldigt mycket värme samt man kommer troligen behöva en extra hand senare då man lätt blir av men en eller ett par om man gör fel. Nåväl man strilar försiktigt ned ren glycerol (används till tvål etc) rör försiktigt med en glaspinne eller något som inte reagerar med syran.
Man får nu en lite simmig oljeliknande gul sörja, man vill få den mer ren och använder förslagsvis en skiljetratt i glas och fyller försiktigt på med destillerat vatten. Tappa av vatten och gör om flera ggr sedan för du en svagt sötaktig och faktiskt uppiggande trögflytande vätska. Bra vid ex kärlkramp mm Men den kan även flytta berg. Man har tom. skapat ett pris i uppfinnarens ära :) . Använd EJ denna lösning för jag är säker på att NI och andra kommer bli ledsna.
Så stubbfräs råstyrka och yxor samt sågar är vad som skall användas inget annat.
Mantimmar är det billigaste för plånboken, MEN det kan vara värt nån timme med liten grävmaskin. Det går åt många sågblad med tigersåg eller slipningar av motorsågskedjor för minsta lilla ”sten” slöar. Handlederna tar stryk av tigersågen. Högtryckstvätt är ett måste för att få rent för att kunna såga. När stubben väl är uppe måste den delas för att kunna flyttas. Allt detta görs inte på en dag.
En liten ca6tons grävmaskin gör jobbet med tjälkrok på oftast mindre än en timme och kan oftast ta med stubben. Lägga i jord i hålet och trycka till efteråt.
Om man räknar o jämför så blir inte prisskillnaden stor plus att man slipper förstöra måååånga timmar i gropen. Jag har låtit grävmaskin ta upp flera stubbar och sedan själv sågat isär dom. ALDRIG mer.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Går fint att lösa med motorsåg, spett, spade. Kedjan blir dock snabbt slö när det kommer i kontakt med jord/sten.
Motorsåg är det som anses mest manligt i sammanhanget.

Någon nämnde tigersåg vilket kan ha vissa fördelar mot kedjesåg.
Jag använder gärna talja och spänner upp stubben medans jag bearbetar med spade runt om.
Ibland kan det hjälpa att såga ett kryss i stubben så den går sönder lättare.

Bra att ha:
Gubbkeps, rejäla skyddshandskar, grillkorv öl och stereo med dödsmetal eller Errol Norstedt hjälper ytterligare.

• Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Läst ett antal spännande upplägg här på sidan. Någon ang. Klorex (troligen den gamla flytande typen Klorex80). Jag som de flesta är nog ganska säker på att stubbfräs och hårt arbete är det som gäller. Kemikalier i all ära fick för nu många år sedan en påse av en god vän men medlet (stubbväck) man borrade ett antal hål i stubben hällde ned medlet (Kaliumklorat) täckte över med plast så att inte regnvatten skulle späda ut medlet utan att det skulle gå ned i rötterna. Vänta ett längre tag (1 vecka tror jag) sedan som jag läste om en vaktmästare eller liknande tända på och allt skulle brinna upp. I mitt fall hände knappast något initialt. Hällde på lite T-Röd och tja det pyste blev en fin gulaktig låga sedan brann väl lite upp. Gick då igenom min gamla grundskole kemilektioner som jag gillade, hur man genom att blanda samman två vanliga syror (ej nämnda av förklarliga själ) 2/1 och då fick nitrervätska (ej kungsvatten för det är andra syror). Man kunde då antingen ta cellulosa (bomull) och doppa sedan centrifugera detta för det skulle bli torrt. Blir cellulosanitrat= bomullskrut. Alternativt gjorde man att man hade ett väl kylt isbad för det bildas väldigt mycket värme samt man kommer troligen behöva en extra hand senare då man lätt blir av men en eller ett par om man gör fel. Nåväl man strilar försiktigt ned ren glycerol (används till tvål etc) rör försiktigt med en glaspinne eller något som inte reagerar med syran.
Man får nu en lite simmig oljeliknande gul sörja, man vill få den mer ren och använder förslagsvis en skiljetratt i glas och fyller försiktigt på med destillerat vatten. Tappa av vatten och gör om flera ggr sedan för du en svagt sötaktig och faktiskt uppiggande trögflytande vätska. Bra vid ex kärlkramp mm Men den kan även flytta berg. Man har tom. skapat ett pris i uppfinnarens ära :) . Använd EJ denna lösning för jag är säker på att NI och andra kommer bli ledsna.
Så stubbfräs råstyrka och yxor samt sågar är vad som skall användas inget annat.
Den aktuelle uppfinnarens stora ide var väl att göra resultatet från din beskrivna process (uppfunnen av en italienare ca 30 år tidigare) mycket säkrare (i sig självt minst sagt stöt och värmekänsligt...) genom att absorbera det i kiselgur.

M _Magnus L skrev:
Som jag sa inga kemikalier utan bara råstyrka och kämpa på
R rehn skrev:
Tigersåg är ett måste om du gräver upp stubben
Konstigt,,jag som ung tonåring och farsgubben lyckades stubbröja en renodlad skogstomt på 2500m2 beväxt med bland annat övergrov gran och tall.
Antalet stubbar var mer än jag kommer ihåg men 100 är ingen överdrift. Detta var tidigt 70 tal och någon el fanns inte.
Arsenalen som fanns var järnspett, spadar, yxor och ett 500kg kedjeblock.
Tunn plånbok och en hög med Sisu var grunden till detta precis som för så många före oss.

• Gilla
  • Wow
Fritz Hårfagre och 3 till
  • Laddar…
Ett bra block och en bra ställning att fästa det i ersätter många andra verktyg och svordomar...

TRJBerg
TorpAnders TorpAnders skrev:
Konstigt,,jag som ung tonåring och farsgubben lyckades stubbröja en renodlad skogstomt på 2500m2 beväxt med bland annat övergrov gran och tall.
Antalet stubbar var mer än jag kommer ihåg men 100 är ingen överdrift. Detta var tidigt 70 tal och någon el fanns inte.
Arsenalen som fanns var järnspett, spadar, yxor och ett 500kg kedjeblock.
Tunn plånbok och en hög med Sisu var grunden till detta precis som för så många före oss.
Det är en annan klass av energitillgång och vilja. Och tid.

useless useless skrev:
Ett bra block och en bra ställning att fästa det i ersätter många andra verktyg och svordomar...
Kallar man inte det för stubbbrytare.3st ben och ett spel med vajer.Lånade en sådan för att rensa en djup grävd brunn.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är en annan klass av energitillgång och vilja. Och tid.
Ja vi är två generationer uppväxta utan skärmar och skräpmat. Fysiskt arbete var det naturliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.