112 214 läst ·
203 svar
112k läst
203 svar
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Om inte marken är för väldans stenig och besvärlig så tycker inte jag det är så farligt att gräva upp en stubbe. Det dödar dock kedjan på motorsågen på ett kick om det är lite jord kvar.
Gräva och sen köra med högtryckstvätt en stund gör det lättgrävt tycker jag. Kedjan överlever lite längre då också. Men annars är yxa bättre är min erfarenhet
Gräva och sen köra med högtryckstvätt en stund gör det lättgrävt tycker jag. Kedjan överlever lite längre då också. Men annars är yxa bättre är min erfarenhet
Sågen är nog bäst att inte använda. Elda, då gäller det få till enorm hetta, även en liten stubbe tar bra tid att det elda upp. Har provat med en lite större, tog många omgångar med ris innan den är typ borta. Stubbfräs är nog bäst, dom brukar gå ner ca 10cm under ”gräs/marknivån”.
Tigersåg med typ 40cm blad brukar jag köra med. Man förstör bladet om det är mycket sten.
Metoden med ved i oljefat/takplåt + tillförd luft fungerar också, men det känns som det är ett antal cm per h som bränns bort. Så grova stubbar tar en hel del tid (och en del ved) att bli av med. En mindre stubbe fixar man på en kväll, grövre tar flera omgångar.
Metoden med ved i oljefat/takplåt + tillförd luft fungerar också, men det känns som det är ett antal cm per h som bränns bort. Så grova stubbar tar en hel del tid (och en del ved) att bli av med. En mindre stubbe fixar man på en kväll, grövre tar flera omgångar.
Läst ett antal spännande upplägg här på sidan. Någon ang. Klorex (troligen den gamla flytande typen Klorex80). Jag som de flesta är nog ganska säker på att stubbfräs och hårt arbete är det som gäller. Kemikalier i all ära fick för nu många år sedan en påse av en god vän men medlet (stubbväck) man borrade ett antal hål i stubben hällde ned medlet (Kaliumklorat) täckte över med plast så att inte regnvatten skulle späda ut medlet utan att det skulle gå ned i rötterna. Vänta ett längre tag (1 vecka tror jag) sedan som jag läste om en vaktmästare eller liknande tända på och allt skulle brinna upp. I mitt fall hände knappast något initialt. Hällde på lite T-Röd och tja det pyste blev en fin gulaktig låga sedan brann väl lite upp. Gick då igenom min gamla grundskole kemilektioner som jag gillade, hur man genom att blanda samman två vanliga syror (ej nämnda av förklarliga själ) 2/1 och då fick nitrervätska (ej kungsvatten för det är andra syror). Man kunde då antingen ta cellulosa (bomull) och doppa sedan centrifugera detta för det skulle bli torrt. Blir cellulosanitrat= bomullskrut. Alternativt gjorde man att man hade ett väl kylt isbad för det bildas väldigt mycket värme samt man kommer troligen behöva en extra hand senare då man lätt blir av men en eller ett par om man gör fel. Nåväl man strilar försiktigt ned ren glycerol (används till tvål etc) rör försiktigt med en glaspinne eller något som inte reagerar med syran.Norrtull skrev:
Man får nu en lite simmig oljeliknande gul sörja, man vill få den mer ren och använder förslagsvis en skiljetratt i glas och fyller försiktigt på med destillerat vatten. Tappa av vatten och gör om flera ggr sedan för du en svagt sötaktig och faktiskt uppiggande trögflytande vätska. Bra vid ex kärlkramp mm Men den kan även flytta berg. Man har tom. skapat ett pris i uppfinnarens ära
Så stubbfräs råstyrka och yxor samt sågar är vad som skall användas inget annat.
Gammal tråd som jag nästan helt glömt men krävs det någon större råstyrka om man har en rejäl stubbfräs? De stubbar jag sett konverteras till flis med stubbfräs har i alla fall inte gett intrycket att processen krävt speciellt mycket muskelkraft.M _Magnus L skrev:
Ungefär vad jag menade! Undvik kemin (glycerolnitrat eller liknande) många har blivit av med olika kroppsdelar då de försökt. Vissa ville flytta mer än berg då de nyttjade sig av flourvätesyra för att mjuka upp uran och på så sätt slunga ut de lätta atomerna och spara de mer potenta atomerna. Blir än mer kraftigt men som stubbflyttare. DUMTAlfredo skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 907 inlägg
Jag tog nyss bort fyra 30 cm stubbar med endast en stor klyvyxa på några timmar. Det var några år sedan sist men det gick lika galant även nu.
Gräv ur ca 2 dm djupt och en spade brett runt om och vattna rikligt.
Dagen efter hugg ett kryss tvärs stubben med yxan, 3-5 cm djupt, tillverka två träkilar med långsmal spets av hårt lövvirke typ 2x4”
Spräck stubben i fyra bitar som sedan huggs av så långt ner som möjligt, trilskas det så använd våld med slägga eller klyvyxan och slå loss delarna horisontellt.
Dagen efter hugg ett kryss tvärs stubben med yxan, 3-5 cm djupt, tillverka två träkilar med långsmal spets av hårt lövvirke typ 2x4”
Spräck stubben i fyra bitar som sedan huggs av så långt ner som möjligt, trilskas det så använd våld med slägga eller klyvyxan och slå loss delarna horisontellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
588 kr inkl moms
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Det är fasiken bra jobbat! 💪🏻TorpAnders skrev:
Jag tog nyss bort fyra 30 cm stubbar med endast en stor klyvyxa på några timmar. Det var några år sedan sist men det gick lika galant även nu.
[bild]