Jag ska måla om väggar, tak och lister i ett rum. Jag har dragit bort gamla kablar som har gått längs dörrkarmen och golvlisterna, se nedan bilder för hur det ser ut nu. Hur gör jag för att jämna ut där väggen möter dörrkarmen och listerna? Det blir ju som ett tjockare lager som väl är gamla tapeter och färglager. Vad jag kan se är det två lager tapet och några färglager.
Behöver jag ha något sandpapper eller liknande för att slipa bort det där tjocka lagret? Och sen typ spackel för att förfina och jämna ut?

(Golvsocklar och foder är kanske de rätta orden istället för karm och lister, men hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Och hoppas ni förstår frågan 😛)

• Sprucket färg- och tapetlager längs en dörrkarm visar borttagna kablar och ojämn yta att slipa och spackla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggens kant med lager av borttagen tapet och färg vid dörrkarmen, synliga ojämnheter efter att gamla kablar tagits bort.
    Skapa konto
  • Vägg med borttagna kablar längs golvlisten, visar lager av gammal tapet och färg där väggen möter listen.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg där tapet och färg lager avlägsnats nära golvlisten, avslöjande gamla lager i olika färger och texturer.
    Skapa konto
Farstatjej90
Skär bort så mycket du kan med vass kniv, fyll i med latexfog, måla
Det ser inte i första hand ut som du ska slipa

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Skär bort så mycket du kan med vass kniv, fyll i med latexfog, måla
Det ser inte i första hand ut som du ska slipa
Jag började en del igår efter lite tänkande och tog en platt skruvmejsel och en hammare. Funkade rätt bra, men en vass kniv hade ju varit bättre. Latexfog ska jag kolla upp! Jag tänkte att jag skulle "förfina" genom att slipa lite med typ sandpapper och sen ha på spackel, eller sån där latexfog. Ska läsa på lite, stort tack för ditt svar!

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Suvi5700
R Renoverings-Linn skrev:
Jag började en del igår efter lite tänkande och tog en platt skruvmejsel och en hammare. Funkade rätt bra, men en vass kniv hade ju varit bättre. Latexfog ska jag kolla upp! Jag tänkte att jag skulle "förfina" genom att slipa lite med typ sandpapper och sen ha på spackel, eller sån där latexfog. Ska läsa på lite, stort tack för ditt svar!
Ingen spackel . Latexfog blir bäst. Ett stämjärn kan vara bra att skrapa rent med

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ingen spackel . Latexfog blir bäst. Ett stämjärn kan vara bra att skrapa rent med
Yes, googlade lite, det blir latexfog. När man lagt på fogen, drar man med fingret för att jämna ut det?
Stämjärn - innan jag fogar alltså?

Suvi5700
Yes, googlade lite, det blir latexfog. När man lagt på fogen, drar man med fingret för att jämna ut det?
Stämjärn - innan jag fogar alltså?
Stämjärn eller kniv innan för att skrapa bort eventuellt löst.
Efter du lagt på fogen. Doppa pekfingret i lite vatten med såpa. Och dra,sedan lätt över fogen för att jämna till

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Stämjärn eller kniv innan för att skrapa bort eventuellt löst.
Efter du lagt på fogen. Doppa pekfingret i lite vatten med såpa. Och dra,sedan lätt över fogen för att jämna till
Förstår, stort tack!

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Farstatjej90
Det finns mycket på Youtube om teknik med fog. Har lärt mig mycket från YouTube. Många tips och trix. Det ser lättare ut än vad det är men övar man lite går det bra!

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns mycket på Youtube om teknik med fog. Har lärt mig mycket från YouTube. Många tips och trix. Det ser lättare ut än vad det är men övar man lite går det bra!
Det ska jag kolla på, tack för tipset. Bra att du säger, då ska jag öva innan!

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Hej igen @Farstatjej90 och @Suvi5700,

Nu har jag fått bort färg och löst material och ska börja lägga latexfog. Jag har köpt Beckers latexfog 300 ml. Jag har skurit av dels vid öppningen så att det är en hyfsat stor öppning och sen även på spetsen så att jag får ett större hål. Det är jättetrögt att få ut någon fog ur förpackningen, vad gör jag för fel? Jag har kämpat livet ur mig och fått ut typ 1 cm... Själva förpackningen ser ut som att man ska kunna använda den att lägga fogen och inte att jag behöver ha en fogspruta.

• Förpackning med Beckers latexfog 300 ml på en betongyta.
    Skapa konto
  • Plastbehållare uppifrån med runda strukturer i botten och delvis synlig inre design, hålls i en hand.
    Skapa konto

Nu har jag fått bort färg och löst material och ska börja lägga latexfog. Jag har köpt Beckers latexfog 300 ml. Jag har skurit av dels vid öppningen så att det är en hyfsat stor öppning och sen även på spetsen så att jag får ett större hål. Det är jättetrögt att få ut någon fog ur förpackningen, vad gör jag för fel? Jag har kämpat livet ur mig och fått ut typ 1 cm... Själva förpackningen ser ut som att man ska kunna använda den att lägga fogen och inte att jag behöver ha en fogspruta.
Utan fogspruta liknande denna:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc..._term=4580977780292538&utm_content=Potentials
går det nog inte alls.

K Kurtivan skrev:
Utan fogspruta liknande denna:
[länk] | Potentials with low clicks&utm_term=4580977780292538&utm_content=Potentials
går det nog inte alls.
Jaha, nu förstår jag 🙄 Jag behöver en fogspruta, tack för hjälpen ☺️

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700

Du måste ha en fogspruta. Och se även till att tuben är rumstempererad.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.