Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Jag ska måla om väggar, tak och lister i ett rum. Jag har dragit bort gamla kablar som har gått längs dörrkarmen och golvlisterna, se nedan bilder för hur det ser ut nu. Hur gör jag för att jämna ut där väggen möter dörrkarmen och listerna? Det blir ju som ett tjockare lager som väl är gamla tapeter och färglager. Vad jag kan se är det två lager tapet och några färglager.
Behöver jag ha något sandpapper eller liknande för att slipa bort det där tjocka lagret? Och sen typ spackel för att förfina och jämna ut?
(Golvsocklar och foder är kanske de rätta orden istället för karm och lister, men hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Och hoppas ni förstår frågan 😛)
Behöver jag ha något sandpapper eller liknande för att slipa bort det där tjocka lagret? Och sen typ spackel för att förfina och jämna ut?
(Golvsocklar och foder är kanske de rätta orden istället för karm och lister, men hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Och hoppas ni förstår frågan 😛)
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Jag började en del igår efter lite tänkande och tog en platt skruvmejsel och en hammare. Funkade rätt bra, men en vass kniv hade ju varit bättre. Latexfog ska jag kolla upp! Jag tänkte att jag skulle "förfina" genom att slipa lite med typ sandpapper och sen ha på spackel, eller sån där latexfog. Ska läsa på lite, stort tack för ditt svar!Farstatjej90 skrev:
Ingen spackel . Latexfog blir bäst. Ett stämjärn kan vara bra att skrapa rent medR Renoverings-Linn skrev:Jag började en del igår efter lite tänkande och tog en platt skruvmejsel och en hammare. Funkade rätt bra, men en vass kniv hade ju varit bättre. Latexfog ska jag kolla upp! Jag tänkte att jag skulle "förfina" genom att slipa lite med typ sandpapper och sen ha på spackel, eller sån där latexfog. Ska läsa på lite, stort tack för ditt svar!
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Stämjärn eller kniv innan för att skrapa bort eventuellt löst.R Renoverings-Linn skrev:
Efter du lagt på fogen. Doppa pekfingret i lite vatten med såpa. Och dra,sedan lätt över fogen för att jämna till
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Hej igen @Farstatjej90 och @Suvi5700,
Nu har jag fått bort färg och löst material och ska börja lägga latexfog. Jag har köpt Beckers latexfog 300 ml. Jag har skurit av dels vid öppningen så att det är en hyfsat stor öppning och sen även på spetsen så att jag får ett större hål. Det är jättetrögt att få ut någon fog ur förpackningen, vad gör jag för fel? Jag har kämpat livet ur mig och fått ut typ 1 cm... Själva förpackningen ser ut som att man ska kunna använda den att lägga fogen och inte att jag behöver ha en fogspruta.
Nu har jag fått bort färg och löst material och ska börja lägga latexfog. Jag har köpt Beckers latexfog 300 ml. Jag har skurit av dels vid öppningen så att det är en hyfsat stor öppning och sen även på spetsen så att jag får ett större hål. Det är jättetrögt att få ut någon fog ur förpackningen, vad gör jag för fel? Jag har kämpat livet ur mig och fått ut typ 1 cm... Själva förpackningen ser ut som att man ska kunna använda den att lägga fogen och inte att jag behöver ha en fogspruta.
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Utan fogspruta liknande denna:R Renoverings-Linn skrev:Hej igen @Farstatjej90 och @Suvi5700,
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc..._term=4580977780292538&utm_content=Potentials
går det nog inte alls.
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Du måste ha en fogspruta. Och se även till att tuben är rumstempererad.R Renoverings-Linn skrev:Hej igen @Farstatjej90 och @Suvi5700,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden