Jo du bör lägga ångbroms. Det finns en levande diskussion om ångbroms vs ångspärr men båda gör jobbet

D Daniel 109 skrev:
Jag ser ingen plåt varken i TS skisser eller inägg. Var har ni fått den ifrån?
Jag tyckte det såg ut att vara plåt på bilden i #1, men vid närmare betraktelse av bilden så kan det vara bara betong, även om jag fortfarande tycker det är svårt att avgöra. Rätt ska vara rätt.

Är det ingen plåt så är ju läget lite bättre.

Alltså en fördel med ångbroms blir att fukt kan gå ner mot den "avfuktare" som du säger skall installeras.. Med "spärr" så är det stopp... Har du cellulosa så vinner du mer på ångbroms än spärr... Sen får nån hävda annorlunda hur mkt som helst då det alltid varit två läger i denna fråga.. Du kan säkert ta dit någon och mäta upp hur mkt betongen motverkar då den är luftsäker men inte en diffisionsspärr... Du vill såklart inte ha mindre motstånd i golv mot vad man kallar trossbotten, (din betong).

Det är liksom mest din betong som bestämmer vad du behöver ovanför.. Cellulosa är helt ok men det finns även olika ångbromsar och hur mkt de skall släppa igenom... En broms är alltid en broms..

Ska han avfukta bostaden med en avfuktare i krypgrunden? Det finns ingen fördel med att släppa ner fukten i golvet.

D Daniel 109 skrev:
Ska han avfukta bostaden med en avfuktare i krypgrunden? Det finns ingen fördel med att släppa ner fukten i golvet.
Nä han avfuktar såklart krypgrunden men då fukt från ovan kommer dit så är det väl bra att kontrollera? Fukt dras mot kallare delen.. Var vi överens där? Nu vänder du plötligt på dina tidigare påståenden?...

Om användaren då har en ångbroms och golvvärme så borde det vara det bästa...
"Men jag säger att hsn bör testa trögheten i betongen så inte fukt blir stående i isolering" Det gäller oavsett om du sätter spärr eller broms.,

Med golvvärme så kommer rummet vara kallare än golvet så från golvvärmen kommer fukten dras både uppåt och neråt därifrån. Jag tycker ångbroms är bra här för att genomsläppligheten i betongen är okänd. Är det vanlig betong bara spelar det ingen roll om man kör ångbroms eller ångspärr. Men ångbromsen är dyrare så man kan då spara lite

Betongen är mer genomsläpplig än en fuktspärr i vilket fall som helst. Fuktspärr kommer att funka. Antagligen räcker den vanliga golvbeläggningen.

Det slutgiltiga golvet kommer antagligen limmas om det nu spelar någon roll. Limmad ekparkett som läggs på typ renoveringsgolv som ligger ovanpå golvspånet.

Köpt ångbroms på bauhaus med universaltejp! Känns bra.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Det blir säkert bra.

Hur räknar du ur det?... Fråga: när är inte betongen det i så fall?
Ser dina tidigare svar o blir lite rädd att du tycker så mkt men verkar inte veta så mkt..

Försöker förstå hur ångbromsen ska monteras. Räcker det att häfta utsidan och bara tejpa skarvarna? Eller måste även yttre kanterna tejpas mot reglarna?

Att köpa ångbroms och tejp i Sverige är dyrt... Och du måste såklart följa rek. Info... Man skarvar och tejpar.. Om du vill ha ett bra pris på allting PM mig så ska du se att du säkert kommer undan med 40% av kostnaden mot att köpa av dem i bygghandeln..

Redigerat:
Okej! Tack!

Har inhandlat ångbroms redan :)

Ok.. Då är det
O oskarsch skrev:
Okej! Tack!

Har inhandlat ångbroms redan :)
bara att tejpa på.. Överlapp på minst 20cm..

Törs jag fråga vad du betalade för ångbromsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.