7 007 läst ·
64 svar
7k läst
64 svar
Hur isolera räfflat bjälklag?
Dalmas: Du tycks inte alls förstå hur fukt transporteras i en byggnad. Dina råd är inte lämpliga att följa.
Det ligger mycket i Daniel 109:s kommentar. Om man inte har mycket goda kunskaper i hur fuktmekanik fungerar så bör man inte rådgöra i fall som inte hör till normallösningarna.
I det här fallet skulle jag vara bekymrad att betongen har så högt ånggenomgångsmotstånd att golvrelgarna blir "för instänga".
Vi ser faktiskt det allt för ofta här på forumet, om rådet innehåller ord som andas och cellulosaisolering bör man vara extra kritisk. Cellulosaisolering är inte alls dåligt och man kan gärna använda det för det tar bättre tillvara på naturresurserna men den fuktbuffrande förmågan är för liten för att det ska ha någon större betydelse i prakttien, detta har SP visat.
I det här fallet skulle jag vara bekymrad att betongen har så högt ånggenomgångsmotstånd att golvrelgarna blir "för instänga".
Vi ser faktiskt det allt för ofta här på forumet, om rådet innehåller ord som andas och cellulosaisolering bör man vara extra kritisk. Cellulosaisolering är inte alls dåligt och man kan gärna använda det för det tar bättre tillvara på naturresurserna men den fuktbuffrande förmågan är för liten för att det ska ha någon större betydelse i prakttien, detta har SP visat.
Jag hör dig.W witten skrev:Det ligger mycket i Daniel 109:s kommentar. Om man inte har mycket goda kunskaper i hur fuktmekanik fungerar så bör man inte rådgöra i fall som inte hör till normallösningarna.
Tycker du min senaste skiss i inlägg 16 känns rimlig och något jag ska gå på?
Helt ok om du tycker så.. Men hur stor looser är man om man själv inte ger en korrekt lösning på problemet när man klagar på andras åsikter.. Du får tycka hur mkt du vill men kasta inte skit på andra om du inte själv skriver en konkret lösning eller hur användaren skall gå vidare... Du har många inlägg, mkt är bara skit och inte mkt hjälp...D Daniel 109 skrev:
Då kan man direkt skriva "fråga en konstruktör" och inte ge sig på andra användare...
Helt visset gjort av dig...
Jag vill hjälpa TS genom att varna för rent felaktiga råd. Det finns andra som gett vettiga råd i tråden. Men jag kan upprepa om du vill.
En fuktspärr ska alltid vara på den varma sidan av en byggnadsdel. Eller mer korrekt den sida som har högst absolut luftfuktighet, men det är i princip alltid samma sak. Så i den mån man ska ha en fuktspärr ska den vara högt upp i golvet. Undersidan ska vara mer fuktöppen än ovan sidan. Cellulosaisolering har helt klart fördelar. Men vissa tycks tro att den löser alla fuktproblem, så att man kan byggs hur som helst. Det stämmer inte. En avfuktare i grunden är bra om det finns risk för hög luftfuktighet där. En bättre isolering i golvet medför en lägre temperatur och därmed högre relativ luftfuktighet i grunden.
Duger det svaret åt dig?
En fuktspärr ska alltid vara på den varma sidan av en byggnadsdel. Eller mer korrekt den sida som har högst absolut luftfuktighet, men det är i princip alltid samma sak. Så i den mån man ska ha en fuktspärr ska den vara högt upp i golvet. Undersidan ska vara mer fuktöppen än ovan sidan. Cellulosaisolering har helt klart fördelar. Men vissa tycks tro att den löser alla fuktproblem, så att man kan byggs hur som helst. Det stämmer inte. En avfuktare i grunden är bra om det finns risk för hög luftfuktighet där. En bättre isolering i golvet medför en lägre temperatur och därmed högre relativ luftfuktighet i grunden.
Duger det svaret åt dig?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Nu råkar det vara så att Daniel 109 har rätt
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
När det gäller golv så är det mer komplicerat ja, du har varm inneluft som vill transportera fukt ner i golvet samtidigt som du har markfukt som vill upp. Därav fuktspärr mot mark, fuktspärr mot boutrymmer och något ventilerat i utrymmet där emellan.
Nu skriver ju användaren att hans plåt är hans fuktspärr då den skall vara tät... Varför ska han då lägga på en till fuktspärr ovanför isolering om det senare visade sig att den inte var helt tät?... Vart stannar fukten då?.. Vissa årstider kommer plåten att vara svalare på insidan och då bildas fukt där... Vart ska den ta vägen?Johannes Carlsson skrev:
Var nämner TS en plåt överhuvudtaget?
Det är samma naturlagar som gäller i golv. Som i andra delar av klimatskalet.
Det är samma naturlagar som gäller i golv. Som i andra delar av klimatskalet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Om det är en diffusionstät plåt bör där endast användas diffusionstät isolering där. Men nu har TS lagt cellulosa och då är minst dåliga en ångbroms som då ändå tillåter viss uttorkning och begränsar fuktinträngning från bodelen
Jag ser ingen plåt varken i TS skisser eller inägg. Var har ni fått den ifrån?