Tror Dalmasen tolkat betongen som en TRP.

W witten skrev:
Tror Dalmasen tolkat betongen som en TRP.
Du har en hel del rätt i det... Jag frågade om plåten i tidigare inlägg.. Fick inget svar om att det inte var plåt så jag fortsatte tro att det var det. Trodde det var betong och TRP eller variant med samverksamplåt... Det är inte vanligt på bostäder men man vet ju aldrig vilka som projekterar en fastighet...

Betong är inte en diffusionspärr så det kommer alltid att finnas fukt i någon mån...

• Gilla
witten
  • Laddar…
Jag beskriver det som att "betongkassetterna i bjälklaget är räfflade" i första inlägget, och tänkte att ni pratar om "plåt" som nån sorts fack-term :)

• Gilla
witten
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Jag beskriver det som att "betongkassetterna i bjälklaget är räfflade" i första inlägget, och tänkte att ni pratar om "plåt" som nån sorts fack-term :)
Det är inget att diskutera.. Jag missförstod dig.. Släpp det...

Du kanske inser att ditt påstående stämmer bättre på någon annan.....

D Dalmas71 skrev:
Helt OK, du vet inte vad du pratar om...

D Daniel 109 skrev:
Du kanske inser att ditt påstående stämmer bättre på någon annan.....
Fortfarande på dig... Det du hävdar stämmer inte i alla lägen...

Är det viktigt för dig att du får rätt o sista ordet eller att användaren får hjälp? Du verkar lite ostabil...

Det är alltså bara betong, utmärkt! Då är det bara att göra enligt bilden du postade

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är alltså bara betong, utmärkt! Då är det bara att göra enligt bilden du postade
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Johannes.. Användare skriver "ångspärr" i bilden men länkar till ångbroms.. Vad var det du tänkte hen skulle följa? Broms eller spärr?

Menade ångbroms och tog fel på begreppen i skissen.

Ångbroms är det jag förstod det som att jag blev tipsad om.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Menade ångbroms och tog fel på begreppen i skissen.

Ångbroms är det jag förstod det som att jag blev tipsad om.
Jag tror nog en ångbroms fungerar helt ok för dig... Du har golvvärme, säger att du ska ha avfuktare i krypgrunden... Sätt in en xtra mätare på luftfuktighet så är du har du koll.. (Batteridriven trådlös liten sak). Se till att ha spärr mot mark...

Jag tänkte på den som TS länkade till och det är av den typen som isoleringstillverkarna brukar rekommendera i samband med cellulosa isolering. Ångbroms alltså, begreppen är ofta lätt förvirrande

Ångspärr funkar också, och är i allmänhet billigare.

D Daniel 109 skrev:
Ångspärr funkar också, och är i allmänhet billigare.
Användaren har fördel att golvvärmen kan värma upp en del av övre isolering och på så sätt få fukt att gå igenom ångbroms.Visst kommer även fukt att dras mot den kallare delen men värmen drar med sig fukt som vent tar med sig... Läste jag någonstans om Ftx eller var det i annan tråd?

Redigerat:
Nej, det finns ingen fördel med en ångbroms.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns ingen fördel med en ångbroms.
Så jag ska inte lägga ångbroms längre?
D Dalmas71 skrev:
Användaren har fördel att golvvärmen kan värma upp en del av övre isolering och på så sätt få fukt att gå igenom ångbroms.Visst kommer även fukt att dras mot den kallare delen men värmen drar med sig fukt som vent tar med sig... Läste jag någonstans om Ftx eller var det i annan tråd?
japp. Har FTX installerat i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.