7 007 läst ·
64 svar
7k läst
64 svar
Hur isolera räfflat bjälklag?
Du har en hel del rätt i det... Jag frågade om plåten i tidigare inlägg.. Fick inget svar om att det inte var plåt så jag fortsatte tro att det var det. Trodde det var betong och TRP eller variant med samverksamplåt... Det är inte vanligt på bostäder men man vet ju aldrig vilka som projekterar en fastighet...W witten skrev:
Betong är inte en diffusionspärr så det kommer alltid att finnas fukt i någon mån...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Det är alltså bara betong, utmärkt! Då är det bara att göra enligt bilden du postade
Johannes Carlsson skrev:
Johannes.. Användare skriver "ångspärr" i bilden men länkar till ångbroms.. Vad var det du tänkte hen skulle följa? Broms eller spärr?Johannes Carlsson skrev:
Jag tror nog en ångbroms fungerar helt ok för dig... Du har golvvärme, säger att du ska ha avfuktare i krypgrunden... Sätt in en xtra mätare på luftfuktighet så är du har du koll.. (Batteridriven trådlös liten sak). Se till att ha spärr mot mark...O oskarsch skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Jag tänkte på den som TS länkade till och det är av den typen som isoleringstillverkarna brukar rekommendera i samband med cellulosa isolering. Ångbroms alltså, begreppen är ofta lätt förvirrande
Ångspärr funkar också, och är i allmänhet billigare.
Användaren har fördel att golvvärmen kan värma upp en del av övre isolering och på så sätt få fukt att gå igenom ångbroms.Visst kommer även fukt att dras mot den kallare delen men värmen drar med sig fukt som vent tar med sig... Läste jag någonstans om Ftx eller var det i annan tråd?D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Nej, det finns ingen fördel med en ångbroms.
Så jag ska inte lägga ångbroms längre?D Daniel 109 skrev:
japp. Har FTX installerat i huset.D Dalmas71 skrev: