553 läst ·
22 svar
553 läst
22 svar
Hur isolera kallt lertegelhus?
Haha ja, vi tänker oss vara beredda på överraskningar så vi får väl se så fort vi börjar riva i nått vad vi hittar 🙃Microkatten skrev:
Med panel på utsidan kan det vara svårt att se konstruktionen. Vi antog t.ex. att vårt hus ytterväggar var korsvirke med lertegel i facken. När vi rev alla under årens lopp tillagda lager utanför stommen visade det sig att alla väggar var olika. En vägg var t.ex. en ren lervägg.
Gamla hus kommer alltid med överraskningar, så man får vara lite flexibel med sina antaganden..😉 Jag hoppas tidigare ägare har gjort korrekta renoveringar, t.ex. med isoleringen av ovanvåning. Renoverar man fel kan det gå illa.
NI borde ha fått tidigare ägares elförbrukning innan köp. Visar den på onormalt hög elförbrukning? Eller användes huset inte som permanent-boende, alternativt hade de förra ägarna väldigt kallt inne i (delar av) huset under vintern?
Vi har fått förra ägarnas förbrukning men den är inte så hög om man slår ut det på årets alla månader. På vintern tänker jag att man får räkna med mer. Vi vet att norrsidan läcker värme pga. gammal panel på utsidan så den ska vi ta tag i i vårvintern/ i vår. Dock börjar jag misstänka att de inte använde ovanvåningen så mycket. Börjar känna mig lite stressad över att det är så kallt där uppe. Vill undersöka men massa snö här nu. Ska definitivt hitta en värmekamera.
Njaaah, det drar inte så mycket, är mest bara kallt. Vi har tätat fönster, dörrar och lagat sprickor i putsen runt fönsterna med lera och även dammsugit luftvärmepumpens filter (pga det har inte gjorts NÅGONSIN av förra ägarna) så nu värms nedervåningen bättre.
Dock har vi en tvättstuga i norrläge på nedervåningen som har golv och väggar inklädd i plastmatta från 70-talet (!!!!) som är ISKALL och som vi behöver åtgärda asap pga. fuktrisk deluxe.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Kommer inte ihåg var.I Incinerator skrev:
Men här ger en fingervisning https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
Mineralull ligger på <0.04 i lambda, medans tegel är på 0.6, puts 1.0. gissningsvis ligger lersten i den häraden.
Då fasadtegel har 0.6 och antar att dom tänker en halvstensmur så borde en tjockare vägg med håligheter för luft kunna ligga lite bättre..13th Marine skrev:
Spännande tanke, inte alls tänkt på att man kan göra så. Tack! Det är självdrag. Inte dragit utan endast kallt (svarade detta ovan men insåg att jag svarade fel person hehe)redarn skrev:
Jag skulle börja med att rakna ut hur mycket värme ni tillför idag och vad huset har för temperaturer och hur stort det är samt hur kallt det varit senaste dygnen på platsen. Då kan ni se huruvida isoleringen är totalt katastrof medelmåttig eller bra.
Vilken del att börja med så hade jag lånat eller skaffat någon värmekamera för att förstå var värmen försvinner. Där husets utsida är varm försvinner värmen.
Vilken sorts ventilation har huset? Självdrag? Är det dragigt där det är kallt eller är det bara kallt?
Förresten — ska man räkna ut medeltemperatur genom att slå ihop botten- och ovanvåning? Det är avsevärt mycket kallare där uppe.redarn skrev:
Jag skulle börja med att rakna ut hur mycket värme ni tillför idag och vad huset har för temperaturer och hur stort det är samt hur kallt det varit senaste dygnen på platsen. Då kan ni se huruvida isoleringen är totalt katastrof medelmåttig eller bra.
Vilken del att börja med så hade jag lånat eller skaffat någon värmekamera för att förstå var värmen försvinner. Där husets utsida är varm försvinner värmen.
Vilken sorts ventilation har huset? Självdrag? Är det dragigt där det är kallt eller är det bara kallt?
Klicka här för att svara