Jag har ett utrymme ovan tvättmaskin där jag skulle vilja installera handfat. Utrymmet är ca 70x70. Har ni några tips på hur det bäst kan göras / om några specialanpassade handfat finns?

Vänligen

• IMG_0307.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0306.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Hej och välkommen till forumet!
Ett vanligt blir lite högt upp. Kanten brukar vara ca 85cm, och det är rimligen överkant tvättmaskin också.

Det är nog bra om den täcker stora delar av tvättmaskinens djup också.

Vad ska det användas till? Skulle det funka med ett grundare rostfritt tråg som ligger löst på tvättmaskin med avlopp i bakkant och blandare på väggen?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Tanken är vanligt handfat till tandborstning osv, kan dock bli svårt om det ligger löst på tvättmaskinen då den skakar en del när man tvättar… I övrigt finns ju mycket utrymme bakom så blandare där bör inte vara några problem

Karrock
Ok. Med tex en ikea björkån monterad enligt dess anvisning hamnar du kanske 25-30cm högre än normalt. Är det acceptabelt? Äger du bostaden eller är det en lägenhet?

Karrock Karrock skrev:
Ok. Med tex en ikea björkån monterad enligt dess anvisning hamnar du kanske 25-30cm högre än normalt. Är det acceptabelt? Äger du bostaden eller är det en lägenhet?
BirgitS BirgitS skrev:
2018 fanns det handfat som var gjorda för att sättas ovanpå en tvättmaskin: [länk] och inlägg 34, vars länk fortfarande fungerar
Karrock Karrock skrev:
Tack så mycket! Detta är antagligen den bästa lösningen gissar jag, det ser också ut som att avloppet är anpassat för att rinna av där bak vilket behövs

Förutom det specialanpassade handfatet, om jag är villig att ha ett handfat placerat lite högre än vanligt, skulle ni säga att det går att installera i princip vilket handfat som helst och då koppla på det på avloppet som tvättmaskinen är inkopplad på?

Karrock
Ser att det är en grund tvättmaskin också. Det är bra, blir lättare att nå då.

Vi har svårt att säga nåt om hur skruvvänlig väggen är, men i princip ska det gå med vilket som. Även om det är ett "vanligt" du vill kan kan det vara bra att jämföra om det finns nån extra grund eller med utlopp långt bak.

Bra om det är ett hus du äger. Är det en lägenhet kan det möjligen uppfattas som konstigt och behöva återställas.

Ah okej tack för input där, det är en bostadsrätt så då kanske jag bör prata med föreningen först?

Googla fällbart handfat för camping, båtar mm. Där finns det olika lösningar som bygger litet.

• Gilla
themon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.