Mikael_L
L lordi skrev:
... de ligger ju och dräller överallt på byggena. Folk kör över dem med liftar och kärror bland annat.
Det bör finnas jordfelsbrytare även i tillfällig byggström.
Ja det fanns det ju nog på detta bygge, jag antar att det var därför allt slocknade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag frågar för att jag vill veta, inte för att jag vet bättre. Sjukvården rekommenderar inte dessa besök vad jag vet.

[länk]
Oftast har man med det i riskbedömningarna i arbetsmiljöarbetet på byggerna..
Att besöka sjukvården brukar vara praxis ifall man får men eller skador av det så att det blir dokumenterat för framtida ersättningar, att man inte gör det när man är hemma och pular själv är ju en annan femma..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G G.L. skrev:
... ej bli transporterad till akutsjukhus för EKG och observation är att spela "rysk roulette".
Detta skriver jag av egen erfarenhet och mina nära och kära är glada att jag lever.
Berätta lite mer.
Vad hände på akuten, vilka farliga tillstånd led du av, och vilka kunde de åtgärda.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag är medveten om att det rekommenderas från olika håll när man vill ha ryggen fri. Men vilka kommande hjärtfel är det ni syftar på? 1177 rekomenderar som sagt inte besök om man inte har symptom.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det fanns det ju nog på detta bygge, jag antar att det var därför allt slocknade.
Har bara varit liftar på bottenplan men kan absolut varit så, kan ju varit att slingan varit på bottenplanet först och sedan kommit upp på den våningen där vi var och jobbade. Så de kan mycket väl stämma 👍
 
Mikael_L
Här har ni en film med lite av det arbete som föregick den kunskap som vi har som har varit nyttiga för att välja gränser för jordfelsbrytare för personskydd.
Prof. Ing. Dr. phil. Gottfried Biegelmeier testar strömgenomgång på sig själv i en lång rad med experiment.

Drygt 3 minuter in i filmen ser ni ett litet clip när han kör en test
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Berätta lite mer.
Vad hände på akuten, vilka farliga tillstånd led du av, och vilka kunde de åtgärda.
Du behöver inte vara raketforskare för att tänka ut
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Mikael_L
G G.L. skrev:
Du behöver inte vara raketforskare för att tänka ut
Jo, det måste jag nog vara.
Jag har inga speciella saker att rapportera från de nästan 50 ggr jag har fått strömgenomgång (230VAC).
Så jag blir naturligtvis nyfiken på vilka livsfarliga tillstånd jag har haft tur att slippa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Skärmbild av text om vård efter elolyckor, inklusive råd om att alltid kontakta sjukvården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vad Elsäkerhetsverket tycker. Och jag litar faktiskt mer på elsäk i det här fallet.
Om jag minns rätt så är de ännu mer ordentliga i Norge när det hänt en el olycka.

Däremot vet jag inte vad som kan hända med hjärtat.
Men med många olyckor är det smart att kolla upp ur försäkrings synpunkt. Dock man kanske inte vill alla olyckor besöka akuten. Utan hålla sig till vårdcentralen.

Men jag måste erkänna att jag har aldrig riktigt fått kläm på skillnaden mellan tillbud och olycka. Tur att det finns andra här som vet

Jag har inte fått kläm på när det är självmords försök eller inte. Att ta piller och misslyckas räknas inte som försök. Själv resonerar jag så att jag misslyckades alltså bara ett försök. Det är svårt det där.

Men det var en utsvävning i svårigheten att att välja rätt termer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det måste jag nog vara.
Jag har inga speciella saker att rapportera från de nästan 50 ggr jag har fått strömgenomgång (230VAC).
Så jag blir naturligtvis nyfiken på vilka livsfarliga tillstånd jag har haft tur att slippa.
Där har vi förklaringen till att du är som du är😉😀😂
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kom å tänka på att jag lever inte som jag lär. Jag säger att man ska anmäla allting
Men jag krockade med jobb bilen tror ni jag gjorde någon anmälan? Nix. Min närmaste chefs första fråga var såg du vem det var? Inte hur gick det.... Men alla andra som fick reda på olyckan ställde rätt dråga
Nu var det bilen som fick åka till skroten och jag klarade mig utan problem.

Andra gången fastnade jag i en rulltrappa. Inte gjorde jag någon anmälan. Däremot tyckte chefens fru att jag var ynklig... Det får hon tycka. själv har jag fått lite problem med klaustrofobi inte så mycket. jag försökte redan tidigt göra saker där det är trångt!
Undra om jag kommer ihåg att göra en anmälan nästa gång? 😉
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Berätta lite mer.
Vad hände på akuten, vilka farliga tillstånd led du av, och vilka kunde de åtgärda.
Jag har fortfarande inte fått något svar, men är fortfarande lika nyfiken.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det måste jag nog vara.
Jag har inga speciella saker att rapportera från de nästan 50 ggr jag har fått strömgenomgång (230VAC).
Så jag blir naturligtvis nyfiken på vilka livsfarliga tillstånd jag har haft tur att slippa.
Där ligger vi i närheten av varandra, men eftersom jag inte blivit undersökt så kanske jag lider av någon kroppslig skada. Tror du att det även skadar intellektet? Det skulle förklara mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
[bild]
Det är vad Elsäkerhetsverket tycker. Och jag litar faktiskt mer på elsäk i det här fallet.
Om jag minns rätt så är de ännu mer ordentliga i Norge när det hänt en el olycka.

Däremot vet jag inte vad som kan hända med hjärtat.
Men med många olyckor är det smart att kolla upp ur försäkrings synpunkt. Dock man kanske inte vill alla olyckor besöka akuten. Utan hålla sig till vårdcentralen.

Men jag måste erkänna att jag har aldrig riktigt fått kläm på skillnaden mellan tillbud och olycka. Tur att det finns andra här som vet

Jag har inte fått kläm på när det är självmords försök eller inte. Att ta piller och misslyckas räknas inte som försök. Själv resonerar jag så att jag misslyckades alltså bara ett försök. Det är svårt det där.

Men det var en utsvävning i svårigheten att att välja rätt termer.
Det kan vara lite otydligt ibland vad som är risk, tillbud eller olycka men nedan kan vara ett sätt att tänka i rätt riktning
Riskobservation:
Du ser en färgburk placerad på kanten ovan dig och noterar att det är en risk då den är placerad så att den skulle kunna falla ner= risk för att något kan hända
Tillbud:
Färgburken tippar över kanten och faller ner men träffar ingen= oj! (Om el eller något stort och tungt är inblandat som skulle kunna orsaka dödsfall innebär det allvarligt tillbud som alltid skall anmälas)
Olycka:
Färgburken tippar över kanten och faller ner och träffar dig= aj! Spelar ingen roll om du får ett litet blåmärke på tån eller om du behöver uppsöka vård för allvarlig huvudskada, träffas du eller slår i har det hänt och är alltid olycka oavsett omfattning av skadan
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har fortfarande inte fått något svar, men är fortfarande lika nyfiken.
Är det mig som du ställde rågan till? Är inte riktigt hemma i hur denna sidan fungerar så blev inte riktigt klok på vem som skriver till vem 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.