Yes antingen göra anmälan via AMV:s webbtjänst eller så skickas anmälan med papper via FK. Så det låter som de har koll
 
Oldelfato Oldelfato skrev:
Yes antingen göra anmälan via AMV:s webbtjänst eller så skickas anmälan med papper via FK. Så det låter som de har koll
Ja, jag får hoppas dom har det.
 
S
Oldelfato Oldelfato skrev:
Jag hoppas även att din arbetsgivare gjorde en anmälan om tillbud till Arbetsmiljöverket. Det är de skyldiga att göra
Tillbud? Det här är väl ändå en olycka och inte ett tillbud? :)
 
  • Gilla
Bjerrod och 3 till
  • Laddar…
Det resulterade ju inte i någon skada.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Alla olyckor eller tillbad ska anmälas oavsett om mam. gjort ett korkat misstag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
De där ledslingorna ger väl bra ljus iofs men de ligger ju och dräller överallt på byggena. Folk kör över dem med liftar och kärror bland annat.
Det bör finnas jordfelsbrytare även i tillfällig byggström.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det resulterade ju inte i någon skada.
Men det är en olycka och inget tillbud eftersom en person utsatts för strömgenomgång som dessutom krävde att personen behövde söka vård akut.

Tillbud=OJ
Olycka=AJ

typiskt AJ-läge här
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Krävde? Jag håller inte med om att en kontroll är ”krävde vård”
 
S
D Daniel 109 skrev:
Krävde? Jag håller inte med om att en kontroll är ”krävde vård”
Så om en sköterska sticker sig på en använd nål så är det bara ett tillbud, men om det leder till blodssmitta så är det en olycka?

Självklart är strömgenomgång en olycka..
 
  • Gilla
Erikhall och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Krävde? Jag håller inte med om att en kontroll är ”krävde vård”
Vem gör kontrollen om inte vården, rekommendationen är att kollas upp om man kommit i kontakt med spänningsförande del.

En strömgenomgång ska rapporteras
som ett olycksfall.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M M.skog skrev:
Hej.
Jag har en liten undran. Var på en byggarbetsplats och jobbade (är ingen elektriker så kan absolut ingenting om el)
Där låg en ledslinga på 230v uppe på en kabelstege, var tvungen att jobba ovanför men ändå innanför kabelstegen för att kunna nå dit jag skulle. De visar jag att jag måste fått ström från kanelstegen. Kände hur det "blixtrade" till i bröstet på mig men tänkte sen, jag har ju inte rört några kablar eller något. Där var trångt på platsen och jag stod på stege. Tänkte sen, jaja... De var väl bara till att fortsätta jobba. Jag fortsatte och skulle lite senare knuffa undan lite saker bakom mig o ser mig inte riktigt för, puttar undan den här ledslingan och får mig en stöt till. Då förstod jag direkt att de är något som inte stämde och strax där efter slocknar belysningen i ledslingan. Min kollega kollar med en elektriker som fanns på bygget. De visar sig att någon klippt av denna slingan så första gången måste jag fått ström via kabelstegen där den låg. Sen genom handen när jag knuffade undan sakerna för att komma till. Hur pass illa hade detta kunnat sluta?
Hur illa det kunde sluta?
Du vet väl hur farlig elen är?

Utan JFB hade du lätt avlidit med lite mer otur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur illa det kunde sluta?
Du vet väl hur farlig elen är?

Utan JFB hade du lätt avlidit med lite mer otur.
Jo, lite vet jag men blev lite fundersam eftersom 2killar på bygget sa att som hade oxå fått ström i sig sen tidigare.
 
Bra att allt gick bra och att det blev dokumenterat av vården 👍
De akuta problemen är ju tydliga men de som kan komma under tid är lite mer osynliga och då är det bra att det är dokumenterat att det hänt 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Bra att allt gick bra och att det blev dokumenterat av vården 👍
De akuta problemen är ju tydliga men de som kan komma under tid är lite mer osynliga och då är det bra att det är dokumenterat att det hänt
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Bra att allt gick bra och att det blev dokumenterat av vården 👍
De akuta problemen är ju tydliga men de som kan komma under tid är lite mer osynliga och då är det bra att det är dokumenterat att det hänt 👍
Jo, absolut. Ja, jag funderade oxå om man kan få något i efterhand men som du säger så var de tur att det slutade bra. Har iallafall konstaterat att det är bäst att skriva ett testamente, livet kan vända på någon sekund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.