L lordi skrev:
Ja, jag vet. De finns att köpa lite överallt, och det är ju bra för den som vill balansera sitt värmesystem i en fastighet de själva äger.
Hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare ska däremot inte själva göra några som helst ingrepp i fastighetens värmesystem.
Tveksamt om de ens ska lufta radiatorerna. Har sett fall där det gått åt skogen. Dessutom är det ingen som efterkontrollerar trycket i systemet.
Jag fick en nyckel av vaktmästaren som sa att jag ska lufta dem när de är kalla. En annan vaktmästare som var här förra vintern visade hur jag kan ta av termostater och vrida på någonting, minns inte vad, men har för mig den räfflade ringen. Så jag gör ingenting som jag inte får göra. Ni behöver inte bli hysteriska.

Redigerat:
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Jag fick en nyckel av vaktmästaren som sa att jag ska lufta dem när de är kalla. En annan vaktmästare som var här förra vintern visade hur jag kan ta av termostater och vrida på någonting, minns inte vad, men har för mig den räfflade ringen. Så jag gör ingenting som jag inte får göra. Ni behöver inte bli hysteriska.
Vi är inte hysteriska. 😀
Det här är någonting som jag jobbar med nästan dagligen. Hela värmesystemet är vanligtvis balanserat så att alla radiatorer ska få precis rätt flöde.
Börjar man skruva okontrollerat så kan det bli så att man "stjäl" flöde från grannen, vilket gör att denne får det kallare.
Kommer man sen och ska felsöka och inte vet om att någon har pillat i systemet så kan det gå många dyra timmar innan man hittar rätt.

Det låter som dina vaktmästare är antingen lata eller okunniga

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vi är inte hysteriska. 😀
Det här är någonting som jag jobbar med nästan dagligen. Hela värmesystemet är vanligtvis balanserat så att alla radiatorer ska få precis rätt flöde.
Börjar man skruva okontrollerat så kan det bli så att man "stjäl" flöde från grannen, vilket gör att denne får det kallare.
Kommer man sen och ska felsöka och inte vet om att någon har pillat i systemet så kan det gå många dyra timmar innan man hittar rätt.

Det låter som dina vaktmästare är antingen lata eller okunniga
Jag skulle nog tro att mina vaktmästare är båda delarna, tyvärr.

I
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Hej :) vad kan jag vrida på (se bild) för att få upp värmen i elementet?
Jag har för mej att man kan ändra på den blanka räfflade ringen så kan man få termostaten att gå högre men jag minns inte vilket håll som höjer men det kostar inget att prova, vrider man åt fel håll så minskar tempen.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag har för mej att man kan ändra på den blanka räfflade ringen så kan man få termostaten att gå högre men jag minns inte vilket håll som höjer men det kostar inget att prova, vrider man åt fel håll så minskar tempen.
På den typen av Danfossventiler så kan man vrida åt bägge hållen.
Det finns ett märke/streck på den fasta delen (insatsen) som N, 1-7 ska ställas mot.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_22_4814950.pdf

Men som sagt, man ska bara justera förinställningen på de system som man själv äger eller har fått tillåtelse att justera.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
I
Demmpa Demmpa skrev:
På den typen av Danfossventiler så kan man vrida åt bägge hållen.
Det finns ett märke/streck på den fasta delen (insatsen) som N, 1-7 ska ställas mot.

[länk]

Men som sagt, man ska bara justera förinställningen på de system som man själv äger eller har fått tillåtelse att justera.
Det verkar i mina ögon som att hon har fått tillåtelse.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det verkar i mina ögon som att hon har fått tillåtelse.
Ja, till att lufta radiatorerna.

Står inget att hon får göra mer saker med systemet.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
I
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, till att lufta radiatorerna.

Står inget att hon får göra mer saker med systemet.
Från inlägg #16:
"Jag fick en nyckel av vaktmästaren som sa att jag ska lufta dem när de är kalla. En annan vaktmästare som var här förra vintern visade hur jag kan ta av termostater och vrida på någonting, minns inte vad, men har för mig den räfflade ringen. Så jag gör ingenting som jag inte får göra. Ni behöver inte bli hysteriska."

Där nämns även den räfflade ringen.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.