Hej Julia, din termostat är borttagen. Det som reglerar flödet är den lilla piggen. När den är helt utfjädrad så skall ventilen öppna för att släppa på mer. Det sköter normalt termostaten, tar man bort den öppnas normalt ventilen helt, piggen åker alltså ut max. Händer det ändå inget kan det vara bra att motionerna piggen genom att trycka den inåt några gånger med sidan av en tång eller dyl, och sedan låta den fjädra ut igen, dra dock inte i den då den kan lossna då.

Den kan också finnas fler orsaker till att radiatorn är kall. Men börja där så får vi se om det funkar. 👍

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Hej Julia, din termostat är borttagen. Det som reglerar flödet är den lilla piggen. När den är helt utfjädrad så skall ventilen öppna för att släppa på mer. Det sköter normalt termostaten, tar man bort den öppnas normalt ventilen helt, piggen åker alltså ut max. Händer det ändå inget kan det vara bra att motionerna piggen genom att trycka den inåt några gånger med sidan av en tång eller dyl, och sedan låta den fjädra ut igen, dra dock inte i den då den kan lossna då.

Den kan också finnas fler orsaker till att radiatorn är kall. Men börja där så får vi se om det funkar. 👍
Elementet är inte kallt, men jag önskar det varmare. Jag har testat med piggen, det blir inte varmare. Den räfflade delen, går den att vrida på? Jag har för mig att jag hade hantverkare förra året som vred på det och sa att man kunde vrida för att få det varmare.

S0MMER S0MMER skrev:

Det är förresten jag själv som har tagit bort termostater för att hitta någonting att vrida på :)

Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Det är förresten jag själv som har tagit bort termostater för att hitta någonting att vrida på :)
Jag förstår!

Jo, man kan med speciella verktyg göra en injustering på radiatorventilen, det är ju främst för att skapa ett jämnt motstånd i systemet, och efter en injustering bör man inte laborera med det.

Är det bara den radiatorn som du upplever som svalare?

Den räfflade delen, går den att vrida på?
Ja, den går att justera, i läge N är den ostrypt, i läge 7 är den max strypt.
S0MMER S0MMER skrev:
Jo, man kan med speciella verktyg göra en injustering på radiatorventilen,
Nej, det behövs inget specialverktyg till den Danfossventilen, det är bara att dra ringen rakt ut och vrida.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Hej :) vad kan jag vrida på (se bild) för att få upp värmen i elementet?
Vad har du för "panna"?

Hur är reglercentralen inställd?
Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?

Är det bara den radiatorn som inte är tillräckligt varm?

Demmpa Demmpa skrev:

Nej, det behövs inget specialverktyg till den Danfossventilen, det är bara att dra ringen rakt ut och vrida.
Oavsett så kan det väl påverka resten av systemet?

S0MMER S0MMER skrev:
Oavsett så kan det väl påverka resten av systemet?
Ja, det var inget jag kommenterade angående ditt inlägg.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för "panna"?

Hur är reglercentralen inställd?
Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?

Är det bara den radiatorn som inte är tillräckligt varm?
Vet inte vad det är för panna, bor i lägenhet. Detta är det kallaste elementet i lgh. Har försökt lufta det, trycka in pinnen. Ingenting hjälper.

Man ska inte pilla på förinställningarna i lägenhetshus för det kan ställa till kostsamma problem.
Om inte man är nöjd med rumstemperaturen ska man göra en felanmälan.

Har varit med om en händig herre som lyckats klura ut hur man ändrade inställningen och dessutom fått tag i verktyg som krävdes för just den typen av ventil. Han hade gått runt och ställt om i hela trappen hos alla grannar.
Det talades om vräkning, men jag tror han till slut kom undan med en varning.
Det kostade en slant att gå runt och återställa allt.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Åt vilket håll?

Vet inte vad det är för panna, bor i lägenhet. Detta är det kallaste elementet i lgh. Har försökt lufta det, trycka in pinnen. Ingenting hjälper.
Du bor i en lägenhet, då är det bara en sak du ska göra, det är att kontakta hyresvärden.

Du ska INTE röra något med värmesystemet annat än termostaten.
Åt vilket håll?
Låt den vara, se ovan.

L lordi skrev:
och dessutom fått tag i verktyg som krävdes för just den typen av ventil.
Dessa "special"verktyg finns att köpa på många ställen. Det är inga verktyg som bara "VVSare" får/kan köpa.
Jag har tre olika verktyg för att ändra förinställningen i radiatorventiler, ja jag har bara justerat på personers egenägda system.

Demmpa Demmpa skrev:
Dessa "special"verktyg finns att köpa på många ställen. Det är inga verktyg som bara "VVSare" får/kan köpa.
Jag har tre olika verktyg för att ändra förinställningen i radiatorventiler, ja jag har bara justerat på personers egenägda system.
Ja, jag vet. De finns att köpa lite överallt, och det är ju bra för den som vill balansera sitt värmesystem i en fastighet de själva äger.
Hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare ska däremot inte själva göra några som helst ingrepp i fastighetens värmesystem.
Tveksamt om de ens ska lufta radiatorerna. Har sett fall där det gått åt skogen. Dessutom är det ingen som efterkontrollerar trycket i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.