137 läst ·
3 svar
137 läst
3 svar
Höja golv i rum med betong
Hej, skulle behöva höja befintligt golv i ett rum ca 1cm. Skulle helst vilja ha något skivmatrial.
Min fråga är måste man / borde man fästa det? Hur gör man det limma ? Spikplugg?
Vill helst inte borra. Är förövrigt plastmatta på betongen just nu och tanken är att lägga lägga skiva för att höja sedan parkett.
Tanken just nu är att använda OSB 10mm då de finns i lokala byggvaruhuset nära, alternativt utegips på 9mm
Min fråga är måste man / borde man fästa det? Hur gör man det limma ? Spikplugg?
Vill helst inte borra. Är förövrigt plastmatta på betongen just nu och tanken är att lägga lägga skiva för att höja sedan parkett.
Tanken just nu är att använda OSB 10mm då de finns i lokala byggvaruhuset nära, alternativt utegips på 9mm
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Någon som gjort något liknande ?
Även om du säger skiva så föreslår jag ändå att riva upp plastmatta och flytspackla. Då vet du att det är slätt, har inte ett extra tätt lager där i och minskar risken för bom-ljud.
Om du ska ha skiva så skulle jag limma fast dom.
Om du ska ha skiva så skulle jag limma fast dom.
Flytspackla!
Då kan du dessutom se till att det blir tillräckligt plant för att lägga parketten på. Beroende på tillverkare så ska det vara en planhet på högst några mm på en meters längd (se parketttillverkarens monteringsanvisning)
Ska du lägga skivor får du istället hålla på att pyssla med lumpapp för att få det tillräckligt plant.
Då kan du dessutom se till att det blir tillräckligt plant för att lägga parketten på. Beroende på tillverkare så ska det vara en planhet på högst några mm på en meters längd (se parketttillverkarens monteringsanvisning)
Ska du lägga skivor får du istället hålla på att pyssla med lumpapp för att få det tillräckligt plant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden