24 976 läst ·
195 svar
25k läst
195 svar
Hur hög kan bolåneräntan tänkas bli?
Jag har inte läst rapporten, men BNK har gjort en egen sammanfattning av rapporten och den sammanfattningen har jag läst. Där står inte nånstans att BNK tror att priserna kommer att sjunka. Vad det står är att svensk bostadsmarknad skulle må bra av ett prisfall på ca 20% men att den troliga lösningen blir att räntorna stiger vilket ger ett stillestånd av priserna på marknaden och att inflationen sedan på lång sikt ser till att det nominella värdet på husen sjunker....
Om jag har läst den eller inte är inte relevant. Jag har långt ifrån den kompetensen som krävs för att kritisera BKN's rapport.HusByggarTomten skrev:
För mig räcker det med att en myndighet (till råga på allt den myndighet som har till uppdrag att övervaka bostadskrediterna) anser att vi har en bostadsbubbla samtidigt som riksbanken verkar gör allt den kan för att slå ifrån sig ansvaret för bostadskrediterna.
Äter du rätt antal brödskivor per dag också? Jag menar socialstyrelsen har ju kommit fram till en rekommendation!Nyfniken skrev:Om jag har läst den eller inte är inte relevant. Jag har långt ifrån den kompetensen som krävs för att kritisera BKN's rapport.
För mig räcker det med att en myndighet (till råga på allt den myndighet som har till uppdrag att övervaka bostadskrediterna) anser att vi har en bostadsbubbla samtidigt som riksbanken verkar gör allt den kan för att slå ifrån sig ansvaret för bostadskrediterna.
Varför skall vi vara kritiskt tänkande själva, vi har ju myndigheter som tänker åt oss, eller hur?
För att jag tycker det är dumt att vifta bort rapporten baserat på en mening ryckt ur sitt sammanhang.HusByggarTomten skrev:
"- En normal bostadsränta på 5,5 procent skulle göra det påtagligt dyrare att bo och motiverar enligt våra beräkningar 20 procent lägre bostadspriser än i dag."
Du kallade ovanstående för förenklat. Vet du ens hur de har räknat?!
Jag ser att mitt inlägg blev otydligt. När jag skrev "För mig räcker det..." så menade jag inte att det räckte som bevis för en bubbla, utan att det räcker för att jag ska räkna med att eventuellt är en bubbla.AkutLumbago skrev:
...med tanke på mitt BMI vore det nog klokt om jag följde socialstyrelsens rekommendation.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad menar du men "nominellt" ?-MH- skrev:
Jag är rätt övertygad om att priser kommer plana ut och sedan gå ned.
Jag tror dock itne att det blir ngt ras.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ok, då är jag med - så om ett hus kostar 2000000 idag och 1900000 imorgon så har priset sjunkit med 5% nominellt ?-MH- skrev:
Men om man räknar på längre sikt OCH tar med inflationen så kan tom priset ha gått upp reelt - om inflationen är negativ ?
Då är det nominellt jag menar också: Priserna, i riket, kommer plana ut OCH gå ned med säg 5-10% de närmaste 5 åren tror jag.
/K
Om räntan höjs mot 10% tror jag vi får en konsumtion som rasar dvs folk gör allt vad de kan för att bo kvar och drar in på annat. En rasad konsumtion innebär massarbetslöshet och kraftiga intäktsminskiningar (moms och inkomstskatter). Frågan är hur staten vill ha det?