Suhagg skrev:
Låter inte helt orimligt.
Själv har jag räknat att 7% ska jag fortfarande leva gott på. Men får väl ta i till 8.5% så att det finns marginal.
Personligen tror jag på en jättekort "högkonjunktur" och en till resa nedåt om ett par, tre år. Jag tror inte vi får se någon räntetopp de närmaste 6-7 åren.

Nyfniken skrev:
Personligen tror jag på en jättekort "högkonjunktur" och en till resa nedåt om ett par, tre år. Jag tror inte vi får se någon räntetopp de närmaste 6-7 åren.
Ska bo i mitt hus resten av livet så jag vill ha med det mesta i beräkningarna.:)

Nyfniken skrev:
Så vad du menar är att räntan inte kommer gå ned igen någonsin inom 6-7 år ?
För att om räntan går ned så kommer det bli en räntetopp (nivån kan diskuteras) :D

Om räntan däremot går upp nu, och inte ner inom 6-7 år - då kommer det ju bara finnas en räntedal... :)

Skämt åsido:
Jag förstår vad du menar - nästa konjuktur kan komma att vara kortare än normalt och då hinner troligen itne räntorna återhämta sig.
Det är nog en rätt trolig tes: Vi får låga räntor OCH lång inflation, iaf i västvärlden i nästa konjukturcykel...

/K

Nå, så här ser riksbankens prognos ut:

repo_100211_sv.jpg

Ränta under 1% fram till årsskiftet, sen stiger den till 4% vid år 13. Räntor över 7 procent anses som mindre sannolika. Notera att detta gäller reporäntan. Jag vet inte hur den förhåller sig till bolåneräntor (nån som vet?), men räntan för bostadslån borde väl ligga minst 0,5 - 1% högre.

lurk12345 skrev:
Nå, så här ser riksbankens prognos ut:

[bild]

Ränta under 1% fram till årsskiftet, sen stiger den till 4% vid år 13. Räntor över 7 procent anses som mindre sannolika. Notera att detta gäller reporäntan. Jag vet inte hur den förhåller sig till bolåneräntor (nån som vet?), men räntan för bostadslån borde väl ligga minst 0,5 - 1% högre.
Du får nog räkna 1-1.5% högre för boräntorna tom - det är i detta extrema läge som marginalerna verka ha krympt - iof kan det ju hålla i sig även när det går uppåt - återstår ju att se

/K

Skall man tolka grafiken som att räntan med 90% sannolikhet ligger mellan 7 och 1% om 3 år?

Jag tycker det är ett gansk astort spann...

-MH- skrev:
Skall man tolka grafiken som att räntan med 90% sannolikhet ligger mellan 7 och 1% om 3 år?

Jag tycker det är ett gansk astort spann...
Det är så jag tolkar diagrammet. En 1% reporänta borde väl svara mot en lång och utdragen lågkonjuktur, medan en 7% reporänta kan inträffa om vi får en oväntat snabb uppgång med tillhörande inflationstendenser. Skulle vardera ytterligheten kunna inträffa med 5% sannolikhet? Riksbanken verkar tycka det i alla fall. Den ekonomiska utvecklingen bjuder ju på överraskningar ibland.

Hur stor säkerhetsmarginal skulle du själv ta till om du gjorde en prognos om reporäntan de närmaste åren?

Ta förresten en titt på deras prognos från 2008 (pdf): http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2008/MPU_APR_2008.pdf

Redigerat:
lurk12345 skrev:
Ta förresten en titt på deras prognos från 2008 (pdf): [länk]
Tack för länken! Det är alltid roligt att utvärdera profetior, såväl egna som andras. Jag tycker att det görs i alltför liten omfattning.

lurk12345 skrev:
Hur stor säkerhetsmarginal skulle du själv ta till om du gjorde en prognos om reporäntan de närmaste åren?
Så pass stor att jag skulle ifrågasätta min egen kompetens att göra prognoser, samt menigsfullheten i hela övningen. :)

Ta förresten en titt på deras prognos från 2008 (pdf): [länk]
Jaha, eftersom de missade, så har de nu har ökat spannet. :D

-MH- skrev:
Så pass stor att jag skulle ifrågasätta min egen kompetens att göra prognoser, samt menigsfullheten i hela övningen. :)
[...]
Jaha, eftersom de missade, så har de nu har ökat spannet. :D
Här berättar de lite om den beräkningsmetod de använder för att ta fram osäkerhetsintervallet: http://www.riksbank.com/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rutor_IR/PPR_07_01_box2.pdf

Problemet är väl att ingen kan göra bättre prognoser än så. Om man vill planera mer än ett halvår framåt får man acceptera att det finns en stor osäkerhet.

lurk12345 skrev:
Problemet är väl att ingen kan göra bättre prognoser än så. Om man vill planera mer än ett halvår framåt får man acceptera att det finns en stor osäkerhet.
Då kan man lika gärna spå i sump. Måste vara billigare.

eller läsa gissningar på ett forum :D

Mikael_L
Allt som står på byggahus är sant ! ... eller .... :rolleyes:

Wizeguy skrev:
Nu har även Statens bostadskreditnämnd spenderat helgen som varit med att spå i sump.. :D

"Lånefesten på bomarknaden kan bli dyrbar för många hushåll. När bostadsbubblan spricker handlar det om ett prisfall på 20 procent."

[länk]
:)
"- En normal bostadsränta på 5,5 procent skulle göra det påtagligt dyrare att bo och motiverar enligt våra beräkningar 20 procent lägre bostadspriser än i dag."

Förenklat? Lite grann va...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.