3 307 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Hur hittar man datablad för komponenterna i en solcellanläggning?
Jag har en ny elmätare (från Maj 2023) och har kopplat in en avläsare på HAN-porten som skickar data via WiFi till min server varje minut. Just nu samlar jag bara upp förbrukningen (mätarställningen) i en databas och har en webbsida som visar timvis förbrukning.K knightjocke skrev:
Men den tar ju data från Eons mätare så då är det ju det som kommer med bara.
Vad tillför en sådan (vad är det som är smart)?K knightjocke skrev:
Om den sitter emellan växelriktaren och inkommande matning, vad kan den då göra?
Eons nya mätare sitter i ett elskåp vid gatan tillsammans med 3 grannars mätare.
Jag vet ju inte hur växelriktaren fungerar (förutom att tillverka växelström av inkommande likström från panelerna).
Så om den skall avgöra om ström skall skickas ut till Eon eller användas hemma så borde ju växelriktaren sitta direkt efter huvudsäkringarna och sedan mata vidare till vår elcentral?
Är det så det kopplas?
Eller är smartmätaren inbyggd i växelriktaren själv? (Growatt 12KTL3)
En "smartmätare" ska placeras så att den mäter samma data som din befintliga elmätare, den kommunicerar sedan med växelriktaren och möjliggör några funktioner:
1. Växelriktaren kan få leverera mer ström än din huvudsäkring tål under förutsättning att du har egen konsumption av överskottet.
2. Mer detaljerad statistik, t.ex. hur mycket el du använt i huset, för att få fram detta måste produktion från växelriktaren och data från smartmätaren kombineras.
3. Anläggningar med batteri har oftast eller alltid smartmätare.
Jag har inte sett att det finns växelriktare som kan ta datan från HAN porten på samma sätt som vissa lastbalanserare till laddboxar gör, rent funktionsmässigt skulle det såklart kunna vara möjligt.
Punkt 2 kan du lösa minst lika bra utan smartmätare om du kan få in data från HAN porten och växelriktaren i samma system. Jag har gjort en sådan lösning i en Homeassistant där man dessutom kan få med timpriset i statistiken.
1. Växelriktaren kan få leverera mer ström än din huvudsäkring tål under förutsättning att du har egen konsumption av överskottet.
2. Mer detaljerad statistik, t.ex. hur mycket el du använt i huset, för att få fram detta måste produktion från växelriktaren och data från smartmätaren kombineras.
3. Anläggningar med batteri har oftast eller alltid smartmätare.
Jag har inte sett att det finns växelriktare som kan ta datan från HAN porten på samma sätt som vissa lastbalanserare till laddboxar gör, rent funktionsmässigt skulle det såklart kunna vara möjligt.
Punkt 2 kan du lösa minst lika bra utan smartmätare om du kan få in data från HAN porten och växelriktaren i samma system. Jag har gjort en sådan lösning i en Homeassistant där man dessutom kan få med timpriset i statistiken.
En smartmätare är tyvärr inte smart. Den kan skicka data Modbus till växelriktaren och göra den smartare. Så man kan få full statistik i den.B Bo Berglund skrev:Jag har en ny elmätare (från Maj 2023) och har kopplat in en avläsare på HAN-porten som skickar data via WiFi till min server varje minut. Just nu samlar jag bara upp förbrukningen (mätarställningen) i en databas och har en webbsida som visar timvis förbrukning.
Vad tillför en sådan (vad är det som är smart)?
Om den sitter emellan växelriktaren och inkommande matning, vad kan den då göra?
Eons nya mätare sitter i ett elskåp vid gatan tillsammans med 3 grannars mätare.
Jag vet ju inte hur växelriktaren fungerar (förutom att tillverka växelström av inkommande likström från panelerna).
Så om den skall avgöra om ström skall skickas ut till Eon eller användas hemma så borde ju växelriktaren sitta direkt efter huvudsäkringarna och sedan mata vidare till vår elcentral?
Är det så det kopplas?
Här har du en mätare och datablad.
https://sollagret.se/products/growatt-shine-lan-x
Som jag vissa i post #14 så är det datan man kan få, är growatts app. Kan säker få den genom deras webbgränssnitt med eller tredjeparts api.
Smart-mätare kopplas med modbus och signalkabel till växelriktaren. Oftast en 4-5 modulers bred grunka man sätter i elcentralen. I ditt fall på inkommande kabel i huset. För det andra skåpet är bökigt att dra kabel till troligen.B Bo Berglund skrev:Jag har en ny elmätare (från Maj 2023) och har kopplat in en avläsare på HAN-porten som skickar data via WiFi till min server varje minut. Just nu samlar jag bara upp förbrukningen (mätarställningen) i en databas och har en webbsida som visar timvis förbrukning.
Vad tillför en sådan (vad är det som är smart)?
Är det så det kopplas?
Sedan kan den genom att i realtid se vad som skickas ut eller köps från nätet. Och ihop med infon om vad panelerna genererar. Göra en korrekt uträkning om vad du själv förbrukar.
Om man har en för stor solcellsanläggning (sett till huvudsäkring) så kan den även hjälpa till med att öka nyttan med det.
Du skulle kunna använda växelriktarens molntjänst och dess api ihop med datan i din server. Eller kanske modbus tcp för att ha det lokalt och i realtid. Då kan du få samma funktion men kräver lite mer pul från dig. Eller köra Home Assistant.
Växelriktarens produktion minus det du exporterar är det du konsumerar själv. Till exempel. Eller växelriktarens produktion plus det du köper
Det kommer ju att vara fallet när jag kopplar in laddningen av bilen samtidigt som tex varmvattenberedaren slås på (styrt av sin termostat)...E ErikAdolfsson skrev:
När jag har scannat HAN-data i mina loggar har jag hittat ett flertal gånger när det konsumerats betydligt mer än mina huvudsäkringar egentligen tillåter (de är ju tröga).
Det handlar om kortvariga spikar med fas-strömmar över 26-27 A fast det sitter 3 x 20A som huvudsäkringar...
VVB är inkopplad som 3-fas så när den slår till drar den från alla faserna.
I dessa fall vill man ju att sol-elen skall stötta upp så att inte allt går genom säkringarna.
Så det handlar då om hur man skall kunna tanka ut data från Growatt växelriktaren då?E ErikAdolfsson skrev:
Jag har kollat att den offererade växelriktaren har WiFi, men vet inte hur man själv kan kommunicera med den även om den finns på ens WiFi-nät...
Vet någon här hur man kan få tag på någon sorts API-beskrivning för detta?
Jag har hittat ett par GitHub-ställen som tar data från Growatt API:
https://github.com/ealse/GrowattApi
https://github.com/indykoning/PyPi_GrowattServer
Det är tydligen ett hackat API, men verkar fungera.
https://github.com/ealse/GrowattApi
https://github.com/indykoning/PyPi_GrowattServer
Det är tydligen ett hackat API, men verkar fungera.
Den växelriktare du fått offererat kan Max leverera 20A, så med dina huvudsäkringar finns ingen nytta med en smartmätare för att begränsa växelriktaren enl pkt1.B Bo Berglund skrev:Det kommer ju att vara fallet när jag kopplar in laddningen av bilen samtidigt som tex varmvattenberedaren slås på (styrt av sin termostat)...
När jag har scannat HAN-data i mina loggar har jag hittat ett flertal gånger när det konsumerats betydligt mer än mina huvudsäkringar egentligen tillåter (de är ju tröga).
Det handlar om kortvariga spikar med fas-strömmar över 26-27 A fast det sitter 3 x 20A som huvudsäkringar...
VVB är inkopplad som 3-fas så när den slår till drar den från alla faserna.
I dessa fall vill man ju att sol-elen skall stötta upp så att inte allt går genom säkringarna.
Så det handlar då om hur man skall kunna tanka ut data från Growatt växelriktaren då?
Jag har kollat att den offererade växelriktaren har WiFi, men vet inte hur man själv kan kommunicera med den även om den finns på ens WiFi-nät...
Vet någon här hur man kan få tag på någon sorts API-beskrivning för detta?
Växelriktaren kommer alltid leverera ut så hög ström som möjligt beroende av hur mycket energi den kan hämta ur panelerna. Så när du omvänt belastar mer än huvudsäkringar tål, så minskar strömmen genom dessa lika mycket som växelriktaren ger vid samma tidpunkt, men denna effekt blir så bra den kan utan någon särskild styrning, och i många fall är den ju obefintlig när panelerna inte ger ngn energi.
OK, och då är det ingen vits med att säkra upp heller eftersom utgående ström från växelriktaren mot Eon max kan bli 20A och bara om man stänger själva huset helt och hållet och det lyser max sol...
Och när det lyser en del sol så kommer det att gå ström till bil-laddaren tex och minska det som tas genom säkringen inåt huset idag utan solpaneler.
Och när det lyser en del sol så kommer det att gå ström till bil-laddaren tex och minska det som tas genom säkringen inåt huset idag utan solpaneler.
Klicka här för att svara