Vi har bott två år nu i ett tegelhus från 1927. Det var fint renoverat när vi köpte det med ett undantag. Badrummet i källaren var 70-tal, äckligt och skitfult. Hela källaren var renoverad med nytt golv överallt och ett tonårsrum med golvvärme, fin tvättstuga osv men just badrummet var kvar.

Vi vill ha ett större platsbyggt (pga trång källartrapp) badkar och jag vill ha en större matkällare än det lilla kyffe som finns under källartrappen. Problemet är att vi inte vet/förstår vilka väggar vi kan knacka ned, hur skall vi ställa oss till inkommande infrastruktur som ledningar för fjärrvärme, el mm och dessutom finns ett elskåp i närheten. Tanken på el i närheten av vatten gör mig kallsvettig. Vi behöver proffshjälp men vilken typ av proffs och hur få tag i dem?

Vi hade kontakt med en arkitekt som ställde samma frågor som vi själva ville ha svar på så det var ingen hjälp. Badrumsfirmorna har säkert arkitekter (vars mål självklart är att kränga så mycket badrumsprodukter som möjligt) men de vet kanske inte något om bärande väggar och andra tyngre byggrelaterade saker.

Vi är datanördar och tänker inte göra det här själva. Jobbet skall göras av professionella hantverkare med garanti och inga pengar under bordet.

Kompletterar med en ritning av källaren. Vi funderar på att knacka ned väggen mellan badrummet och det omärkta rummet intill. Frågan är om den är bärande eller inte. Det finns en stor gammal golvbrunn intill ytterväggen nedanför fönstret. Väggen till sov/allrummet är inte original men bakom den sitter elskåpet i hörnet och det är inget vi vågar pilla på.
Ritning av en källarvåning med markerade rum som badrum, sovrum/allrum och tvättstuga samt potentiell vägg för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Konstigt. Jag ser inte bilden i forumet men om jag klickar på den tomma ytan kommer den upp.

Lägg gärna upp bilder från rummen också. Vet ni om grunden är isolerad? Vilken typ av golvvärme finns idag?

• Gilla
Spikfarmor
  • Laddar…
BirgitS
Spikfarmor skrev:
Vi hade kontakt med en arkitekt som ställde samma frågor som vi själva ville ha svar på så det var ingen hjälp. Badrumsfirmorna har säkert arkitekter (vars mål självklart är att kränga så mycket badrumsprodukter som möjligt) men de vet kanske inte något om bärande väggar och andra tyngre byggrelaterade saker.
Det är nog en byggnadsingenjör med inriktning på byggnadskonstruktion eller liknande som ni behöver.

Tack Birgit. Vi får se om vi hittar någon i Helsingborg.

Isolering av grunden vet vi inget om. Vad jag förstår av besiktningsprotokollet står huset på betongplatta för det talas om plastmatta limmad på betongplattan i badrummet. För övrigt finns dränering runt huskroppen på utsidan. Vad et är för golvvärme vet vi inte. Försöker lägga upp några bilder på hur det såg ut innan vi flyttade in. Bild 1: Grund med rör mot gatan. Grund av byggnad med isolering och rör synliga i grävd dräneringsdike.
Skapa konto

Bild 2:Fula badrummet Gammalt badrum med gul badkar, vita kakelväggar med blomstermönster och duschutrustning.
Skapa konto

Bild 3: Källarsovrummet med elskåpet till höger Källarsovrum före renovering med elskåp till höger och person som tittar åt vänster.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.