Peace and love!

Amen! :)

Mikael_L
Jag undrar om inte virvel1 ifrågasätter huspriser och byggpriser lite så där i allmänhet mer än att ifrågasätta deras egen ekonomi och möjlighet att klara ett boende i hus... Det känns nästan lite så...

Eller så läser jag bara in det, då det är vad jag själv funderar på ... :o

Själv har jag lite svårt att tänka mig att ge hälften av allt jag tjänar till banken, i hela mitt liv !
Men det kan bero på att jag inte tycker bankerna är mina vänner direkt :)

Bryr man sig så mycket om VEM det är som får sina pengar verkligen?
Hyresvärden, staten eller banken, spela roll? Man har en påse pengar som man ska förvalta, förhoppningsvis för att göra det så bra som möjligt för sig (och sin familj). Jag kanske tänker annorlunda men jag tänker inte bojkotta bensinmackarna för att jag tycker dom har dyr bensin... Vill man köra bil måste man ha bensin, vill man bo vid vattnet i stockholms närhet måste (dom flesta) låna lite pengar.

Mikael_L
Det är förvisso så sant! :o

Jag är faktiskt den som snabbt påpekar, när ämnet om ev höjda räntor och att det i så fall är bättre att bo lägenhet kommer upp, att då kommer även hyror i hyresrätter gå upp i ungefär samma grad, för hyresbolagen vill naturligtvis också kompensera sig för höjda räntor ...

jaja ...

Alla prioriterar olika...vill man bygga nytt så gör man det.
Vill man renovera gammalt så gör man det.
Vill man bo i "storstad", liten stad, landsbygd, hyresetta, bostadsrätt...bla bla bla...valen är många...visst är det skönt!
Allt detta förutsatt att man har råd...

...äta gott, semestra 3 ggr/år, ha en fräsch ny bil + en från 01, späckat schema med aktiviteter till barnen, välfyllda bensinkonton o.s.v. o.s.v...+ett hus för 3 milj. och tusenlappar över till sparande och diverse...Ja, då kanske det kan bli knepigt...

Om det är så för virvel1 eller inte kan jag inte veta men hur som helst så verkar det som att virvel1 får besluta sig för en typ av prioritering...alternativt skaffa sig högre inkomster...om inte drömmen för dem ska spricka.
...att drömmen skulle spricka för att man "bara" har 6000 kr kvar i månaden (3000-11000 kr...många bud i tråden) när allt är betalt låter lite fånigt i mina öron.
Det går ju dessutom alltid att banta utgiftskonton...som exempel finns ju billigare ställen än ICA att handla mat och annat på utan att man för det går ner i kvalitet...

Att ifrågasätta hur andra människor har råd med sitt boende och de val de gjort verkar ju lite...
De flesta människor prioriterar. Sen finns det ju de som har råd med allt. Jag är inte en av dem...

Kan inte annat än hålla med..

Hur det än blir med hus så skulle jag nog titta lite på matkontot.
Uppsala ( antar det;Uppland) är väldigt dyrt att handla mat i faktiskt, men på 7700:- finns det nog mycket man kan spara på genom att åka närmare stockholm ( tro det eller ej). Arlandastad's ICA är billigare än COOP & maxi i Uppsala.
Förra året så skjilde det 40:- på blöjpaketen mellan Märsta och Uppsala -styck!

Det är bara att konstatera - prioriteringarna avgör när man väljer pris på boendet. Att unga människor med barn satsar på hus är helt i sin ordning. Känslan av att ha eget, släppa ut ungarna på en egen täppa och veta att "hyran" till viss del kommer tillbaka den dag man säljer huset, det är helt i sin ordning. För många år sen använde en bekant uttrycket trivselkontot för att förklara utläggen för boendet. Den största delen av sin tid tillbringar man förmodligen i hemmet, eller åtminstone mellanlandar man oftast där mellan sömnen o arbetet.

Att många sen funderar på varför undertecknad i mogen ålder (55+) bygger nytt o slavar under banken är en annan sak. Vi provade att bo i lägenhet efter att ha sålt huset men det fungerade inte för oss. Bortskämda eller inte, nu lägger vi som trådskaparen fasar för, drygt 11k, en stor summa för boendet per månad, men vi har fått det vi ville (i stort sett) och har tidigare inte skaffat oss några resvanor eller dyra hobbies, trivs bäst hemma o med att pyssla om huset. Förhoppningen är att vi ska klara av det ett tag framöver, när orken tryter o (den lilla) pensionen kommer får vi ta beslutet att ev sälja/byta ner till mindre o billigare, alt lägenhet (eller hemmet;)

Kjell G

Jag kan lugna alla i tråden med att vi har varit på banken och fått en riktig boendekalkyl. För det första (som jag redan har nämnt i tråden) så hade vi ingen aning om att det fanns något som heter skattereduktion. Den gör ju väldigt mycket för månadskostnaden.
Banken beräknade den på att jag jobbar 75 % och min man heltid, då har vi lite marginaler om räntorna skulle gå upp. Vi räknade på 1,6 milj i lån och det ska inte vara något problem. Då skulle vi ha ca 10 000 kr över i månaden.
Så allt som allt har vi en budget på 2,6 milj. Vi räknar med att kunna lägga in 1 milj när vi har betalat av lånet på huset vi bor i idag.

Vi har också varit ute på landet och tittat på tomten och den är underbar med utsikt över fälten och en härlig björkdunge vid sidan av.

Så nu håller vi på att leta efter ett lämpligt hus i prisklass ca 2,0-2,1 milj.

Grattis! Men om det är så att ni missat skattereduktionen på era nuvarande lån och Skatteverket inte självt har korrigerat detta genom åren så skall ni omedelbar skicka in rättningar på tidigare års deklarationer. Har för mej att man kan går tillbaka ca 5 år med rättningar.

mycke_nu skrev:
Grattis! Men om det är så att ni missat skattereduktionen på era nuvarande lån och Skatteverket inte självt har korrigerat detta genom åren så skall ni omedelbar skicka in rättningar på tidigare års deklarationer. Har för mej att man kan går tillbaka ca 5 år med rättningar.
Det stämmer att man kan gå tillbaka de senaste 5 åren och ändra.

Troligen har det nog skett automatiskt då banken skickar in kontrolluppgifter till skatteverket, men det är ju värt att kontrollera.

Tror mig läst nånstans när man räknar på saker att 30-40 % av boende kostnaden ska upptas av lönen du har ut?
Sen kan jag tycka det är skrämande att man betalar 15-20k till banken varje månad..
Men det är ett val folk gör, bo i 3 miljoners villan o nära stan. Eller billigare lite längre bort..
jag valde det senare, och vill för allt i världen inte byta bort ha 1 min till sjö o 1½ min till skog

Köpte hus för 1,2 miljoner.
lagt ner 200k hittintills i huset.
taxera i fjor för 330 000 o tanten för 275000 kr

och det är väl beräknat vi ska klara av runt 15% ränta ungefär

Men allt handlar om vad man prioterar, i vårt fall prioterar vi naturen! ändå tar det bara 25 till en större stad..
Dessutom har en hel del pengar över varje månad till andra trevliga saker

Att nån nämner detta skulle vara ett skämt inlägg..tycker jag är lite tråkigt..
man är osäker om man inte ägt hus innan, jag var det bland annat..ska man klara det?vad händer om nån av oss blir sjuk..
vad händer om räntan sticker..osv
Oavsett om man har mycket pengar över så kan dom här frågetecken hopa sig anser jag..

Livet består av olika faser, och hur man väljer att bo beror mycket på var man befinner sig på resan genom livet.

Jag växte upp i ett lite samhälle i norra Skånes skogsbyggd, och har sedan bott i mellanstora städer (Linköping, Stockholm), riktigt stora städer (New York, Washington) för att nu bo superensligt utan grannar och med 5 km till brevlådan. Allt detta har varit FANTASTISKT.

Under många år fanns det inget coolare än att pendla in mot New Yorks skimmrande skyskrapor på en packad fyrfilig highway, och nu handlar det om att vakna till häger och havsörn vid ett skimmrande hav. Jag trivs fantastiskt på landet, men saknar ändå mycket av det storstaden har att erbjuda i form av utbud och stimulans.

För att då svara på frågan. Hur har ni råd????

En del av svaret är kanske utbildning och eget företagande, men ytterst handlar det om att ha en dröm och att vilja förverkliga den. Livet erbjuder oss många möjligheter, det gäller att känna igen sina drömmar i dem och ta chansen när de dyker upp framför näsan. Sedan kan det handla om ett nytt jobb, ett extraknäck, drömhus till salu, eller något annat. Vill man tillräckligt mycket så kommer man att lyckas. Kanske inte omedelbart, men man kommer att lyckas.

Lite inspiration för den som har en dryg timme över:

http://edition.cnn.com/2008/SHOWBIZ/books/07/25/obit.pausch/index.html
http://youtube.com/watch?v=ji5_MqicxSo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.