Frugan skrev:
Alla som pratar om ett annat liv än att vara slav under räntor och amorteringar antar jag har en hel del kronor på banken i form av arv, lyckosamma investeringar och sånt, alternativt bor på landsbygden?
Jag och frugan bodde i Stockholm i hyreslägenhet, jobbade som grisar, sparade och gnetade. Sedan gick det att köpa hus kontant i Hälsingland. Vi tittade mycket på hus i Stockholm, både att köpa och bygga, men vi fick det inte att stämma med våra förväntningar på livsutrymme utöver att bo. Det fick vi däremot här, där vi bor nu.

Visst är det en fråga om vad man prioriterar, jag vill inte döma dem som valt att bo och leva i stan. Men lite less är jag på att höra om miljoner i lån, ränteförhandlingar, prisutveckling, höja lånen, amorteringar, värderingar och köksprojekt som kostar mer än vad ett hus kostar här. Det gör inget om en annan sida kommer fram ibland, som ett alternativ. Trots allt bor 7 miljoner människor utanför Stockholm, men ändå i Sverige.

Nu behöver man ju inte dra till Hälsingland ( :) Swetrot ) för att kunna bo vettigt för lite pengar.

Vi bor i Fagersta, 17 mil fr Sthlm om nu det alltid ska räknas avstånd till just Stockholm av alla städer...35-40 minuter till V-ås.

Är man lite om sig och kring sig så går det att även i "civiliserade" delar av landet planera smart och därmed få en väldigt trevlig tillvaro utan att det ska kosta skjortan och ena byxbenet.

Vi gjorde som så att vi köpte en gård för 1,7 miljoner. Där får vi helt plötsligt betalt för att bo. Finns ett par helt ypperliga ekonomibyggnader som vi inte har den minsta användning för egentligen så jag tog mig en funderare på vad man skulle använda det till och kom på den briljanta idén att förvara fritidsfordon åt trångbodda. En radannons på blocket för 90 spänn renderade i full beläggning vilket efter skatt ger 70.000 in per år. Hoppsan. Hoppsan igen då jag upptäckte att vi bor så fantastiskt fint att Stockholmare och annat löst folk gärna spenderar semestern här på vår gård och gladeligen betalar 3500 i veckan i hyra för vårt extrahus på gården vilket i år gav omkring 20.000 netto.

Sen köper grannar vatten från oss för 5.000 per år.

En del säger "Men jobben då"..framförallt Stockholmare...finns hur mycket jobb som helst och att lönerna skiljer sig så grymt är en myt.

Du kan gå ner skapligt i lön om du får in 95.000 netto på boende för 1,7 miljoner i jämförelse att bo i Sthlm för 16.000 i månaden.

Mycket extragodis i livet räcker det till. Även Hockey och resor alternativt en skaplig amortering...

Redigerat:
Swetror, du nämner att du tycker att man bör sätta undan 2500 i månaden för underhåll i ett nybyggt hus. Följer man detta råd så har man ju faktiskt ett kontonetto på dryga 400 tusen efter tio år. Tycker det verkar lite saftigt. Nu är det ju naturligtvis inte så att det är en nackdel att ha lite pengar sparade, men jag tycker inte man behöver skrämmas och säga till husspekulanter att underhållet kostar lika mycket som en mindre hyresrätt.

Haha,
Helt otroligt. Diskussionen utvecklades till att alla som bor på vischan försöker rättfärdiga sitt boende. Ingen har väl GNÄLLT på att ni har bosatt er i skogen. Jag har full respekt för att NI vill det, men jag vill inte det! Ändå ska behöva höra att jag är slav under banken, inte har råd med saker som är viktiga (för vissa av er), att jag tjatar om räntor och annat.
Jag vill ha nära till mina vänner, till mor och farföräldrar, nära till jobbet och nära till stan där jag trivs. Allra minst vill jag byta bort att min båt står 25 meter från huset som jag kan ta ut i stockholms skärgård. Ja, jag lägger mycket av mitt krut på att bo just så. Därför får ni som inte gillar att höra mitt tjat om räntor och vilken bank som ger bästa dealen titta bort i fortsättningen, det är något som intressserar mig mer än er uppenbarligen. Mitt leverne har jag bestämt och jag trivs med det, liksom ni andra förhoppningsvis har? Eller tyder argumenten på avundsjuka?
Jag har inte fördummat någon här för att den bor och lever på ett sätt som för mig skulle vara den stora depressionen. Därför vill jag slippa höra massa töntiga kommentarer om varför man bor i stockholm med omnejd. Ni kan ändå inte få mig att bli grannar med er... :)

Cheesus skrev:
Mycket extragodis i livet räcker det till. Även Hockey och resor alternativt en skaplig amortering...
Finns många åsikter om vilket godis som är godast. Jag gillar laktrits, närheten till vänner och skärgårn.

Vad gillar du för godis, förutom jobbiga stockholmare på tomten sommartid?

virvel1
förstår din fråga fullt ut. vår situation är väldigt lik er.
jag är mamma ledig (2 barn) sedan okt06 men har i "vanliga" fall en inkomst på 240 000 å min sambo 340 000. vi har idag lån på ca 800 000 och betalar 11000 var tredje månad på lånen. (spar även ca 2000 varje månad till renovering) jämkar inte men vet att man kan..
vi har funderat på att bygga nytt eftersom vi börjar växa ur vårt hus, har pratat med banken å d tycker vi har marginaler till det, men vi är ändå tveksamma. vi vill oxå ha råd att resa, ge barnen ett sparande, fritidsaktiviteter o dyl, Det finns ju ett liv utanför hemmets 4 väggar. Känns även som man måste ha råd att klara sig även med stigande räntor (tittar man tillbaka de senaste 20 åren är en ränta på 10% inte helt osannolikt) Det kan ju även vara så att ngn av oss blir arbetslös eller långtidssjukskriven å man vill ha marginal att klara det utan att behöva gå från huset...

För övrigt, Fack och a kassa på 1000kr för 2 personer låter inte alls orimligt utan helt normalt,

Cheesus skrev:
Vi bor i Fagersta, 17 mil fr Sthlm om nu det alltid ska räknas avstånd till just Stockholm av alla städer...35-40 minuter till V-ås.

Är man lite om sig och kring sig så går det att även i "civiliserade" delar av landet planera smart och därmed få en väldigt trevlig tillvaro utan att det ska kosta skjortan och ena byxbenet.
Hur kom det sig att du slutade prata om Fagersta och började prata om civilisationen helt plötsligt? ;)

(Boende på landsbygden i västmanland, men i södra delen)

För att återgå till trådens ursprungsfråga så är det dyrt att bygga nytt hus. Ni har en bra nettoförmögenhet men ganska modesta löner. Det är inte alla förunnat att ha råd med ett nybygge. Ni verkar tillhöra de som faktiskt har råd med det, och era ränteutgifter är väldigt högt räknade, men ett lån på 2 miljoner är ändå ganska mycket med era inkomster.

Med tanke på era små lån idag borde ni kunna passa på att spara en rejäl slant under några år för att kunna bygga drömhuset lite senare med ännu bättre marginaler. Ni borde ju kunna stoppa undan >10 000 kr i månaden i nuläget. Det blir på några år en riktig summa pengar. Eftersom ni verkar vara unga (jag har inte läst alla inlägg, så jag kan ha missat er ålder om ni skrivit den) så får ni förhoppningsvis upp lönerna ytterligare en bit tills dess och kan då känna er trygga med att fullfölja er dröm.

BobbyEwing skrev:
Swetror, du nämner att du tycker att man bör sätta undan 2500 i månaden för underhåll i ett nybyggt hus. Följer man detta råd så har man ju faktiskt ett kontonetto på dryga 400 tusen efter tio år. Tycker det verkar lite saftigt. Nu är det ju naturligtvis inte så att det är en nackdel att ha lite pengar sparade, men jag tycker inte man behöver skrämmas och säga till husspekulanter att underhållet kostar lika mycket som en mindre hyresrätt.
Jag tror inte att man har alla pengar ograverade på ett bankkonto efter tio år, det brukar gå åt en del underhåll även under det första decenniet man bor i ett hus. Men visst finns det en rejäl sudd på bankkontot efter tio år, och det är skönt när utgifterna kommer. Men för all del, låt gå för att du i ett nytt hus kanske kan pruta ned avsättningarna för underhållet de första åren till 1500kr.

"våga vägra storstadshetsen"

Ja vad ska jag säga. Tolkar det som att det finns antingen avundsjuka eller en stor osäkerhet på att man gjort rätt val. Varför bryr man sig annars så mycket vad andra gör för val. Lite smått småstadsaktigt kan man nog kalla det...

ABC1234.

Liiiite trevligare ton från dig vore kanske på sin plats? Vi gör alla våra val i livet och alla här på byggahus.se som varit med ett tag vet ganska väl om var vi har varandra vad gäller boende och politik kring just boendet... Du verkar leva kvar i uppfattningen att alla på landet är bönder och mer eller mindre blåsta i skallen som inte uppskattar Stureplan, bilköer, skitig tunnelbana och 5 miljoner i bostadslån.

Mitt godis i livet? Tja..vad sägs om att ha råd att umgås med mina barn så mycket man bara kan? Att närhelst jag ser en rolig maskin kunna slanta upp direkt? Att kunna renovera boendet utan att bry sig en enda gång om hur man ska kunna finansiera det hela?

Att på fem minuter vara på jobbet/dagis/skola. Att gå ner till sjön och tjuvfiska kräftor, att kunna stå på trappen likt Göran Persson och kunna säga att "Allt jag ser är mitt" och att då kan jag se långt och inte bara ha en plätt på 1000 kvadrat som kostat minst lika mycket som allt jag har här.

Sen kan det vara godis att kunna ha råd att åka limousine till Stureplan om jag nu skulle vilja det.

Men vi gör alla våra val, du har gjort ditt och vi har gjort vårt. Men håll med om att det är att vara slav under banken om du inte har marginalen att faktiskt kunna skita i vad banken säger. För om du inte kutar runt i ekorrhjulet så ryker huset ditt fortare än en löning.

Men men...alla gör som de vill.

Stureplan, bilköer, skitig tunnelbana och 5 miljoner i bostadslån.
Haha. Det var roligt skrivet.

Här på framsidan har vi; Järntorget, underbara spårvagnar och 3 miljoner i bostadslån.

Våran situation är den att vi sprang på en tomt för 1,5 mlij. Innan hade vi 1,7 i lån på vårt hus. Därav vår månadskostnad till banken. Men det är nog samtidigt det bästa vi gjort, dels ekonomiskt( grym tomt, ingen budgivning, nära alla i vår familj.), dels så är det en dröm jag haft i 28 år att få bygga eget.

Cheesus,
Det är just det här som är ditt problem. Ditt val ser du som det enda rätta och du tolkar mitt inlägg som att jag tycker du valt fel boende när det enda jag skriver är att jag respekterar ditt val men vill gärna slippa höra töntiga kommentarer om stockholm och varför man bor där. Du spyr ur dig saker som stureplan, köer och skitig tunnelbana, trots att du inte har en j-vla aning om vad jag gör på min fritid eller var jag jobbar. Om läser mitt inlägg igen så bor jag med koppling till skärgårn, jobbar i grannkommunen. Slipper köerna. Det var också ett val jag kunde göra. Duger det valet eller behöver du kommentera det för att rättfärdiga dina egna val?

Vad kul för dig att du kan stå och betrakta "dina ägor". Jag uppskattar nog inte det lika mycket, är inte riktigt lagd som dig och Göran....

Ojoj!

Inte konstigt att äktenskap spricker pga ekonomiska åsiktsklyftor. :rolleyes:

Vad gäller underhåll i nybyggt hus läste jag en annan tråd där någon stolt visade bilder på sitt nybuggda hus. Som kommentar till bilden på vardagsrummet stod nåt i stil med "fast här har frugan pratat om att vi nog ska tapetsera om". Anlita målare till det så ryker ganska många månaders underhållsbudget. I ett nybyggt hus :eek:

Själv sitter jag i bostadsrätt och ska genast efter att ha läst tråden öka mitt månadssparande.

Okej, nu släpper vi diskussionen om att bo i stan kontra landet, det hör inte till den här trådens ämne.

/Moderator

Jag forstar mig inte pa en del av diskussionen i den har traden och framforallt inte tonen i manga av inlaggen: explicit eller implicit avundsjuka pa tradskaparens ekonomiska situation, Stockholmare vs "lantisar", etc.

Som jag ser det handlar det om en fraga kring allman riskbenagenhet och osakerhet. Bara for att man inte ar lika riskbenagen som nagon annan (kanske tvingats vara) betyder det inte att man ar dum i huvudet eller daligt utbildad. Det handlar ju om hur man varderar konsekvenserna och sannolikheterna for handelser som ligger utanfor ens kontroll, sasom plotslig sjukdom, skilsmassa, eller arbetsloshet. Jag kanner igen mig i tradskaparens dilemma och blir nervos nar jag hor pa det har forumet hur manga verkar ligga pa "marginalen" som jag ser det. Men det ar uppenbarligen sa att marginalen ligger olika for manga, och en del har helt enkelt inget val medans andra gjort ett hogst medvetet val...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.