Swetrot skrev:
Då får trådskaparen ungefär 6.000kr/månad över. Om man tycker det är mycket eller lite överlåter jag till den som skall leva i den ekonomin att bedöma. Men det kan ju vara skönt att ha råd med ett tandläkarbesök, att ha råd med en karensdag när man drabbas av vinterkräksjuka eller ha råd att byta spindelleder på bilen när besiktningen gör nedslag. En reflektion är också att blir den ena arbetslös eller långtidssjuk så kommer marginalen snabbt att ätas upp.

.
Nu var du överdrivet ödmjuk Swetrot.
6000:- över varje månad till oförutsedda utgifter. Jo ja tackar. Hehe. Det är 72.000:- över på resekontot det året man har tur. :)

Nä men allvarligt nu, frågeställningen är FAKTISKT lite granna skrattretande. För det första så går kalkylen ihop med GOD marginal, innan skatteavdraget dessutom (lagom att få tillbaka till semesterresan). För det andra kan jag väl tycka att 7700:- på mat varje månad låter mycket men okej. Då ska tilläggas att även jag gillar oxfile.... 1000:- i fackavgifter? Hur i h-lvete kan man... Okej, det är ett annat ämne. Hur som helst, det är mycket pengar över varje månad och nej, ni är inte bortskämda. Däremot kan jag tycka att ni inte vet hur billigt ni bor om ni kan bo i ett nytt hus med ett lån på 2 miljoner och ha så mycket över varje månad. 300.000 för en tomt, hur många procent av befolkningen kan hitta det utan att flytta långt hemifrån?

ParkaKungen skrev:
Swetrot/
"Så lägger vi till drift 2.500kr/månad och lika mycket för reparationer och underhåll"
Det är ju ett nybygge? Inte har du 2500 i drift samt 2500 i underhåll för ett nybyggt hus?
Här kan du ju lätt ta bort minst 2500kr.
Jag kan nog lugnt påstå att minst 90% av Sveriges hushåll INTE har 11000 kr över varje månad.
"Problemet" med ett nytt hus är att dag 1 börjar allt att åldras. Och efter sisådär 8-10år så börjar maskinparken att ge upp. Sen måste huset målas om också, och tapeterna i de rum som barnen hade som små behöver bytas. Tätningslisterna på fönstren är det dags att byta, och vare sig man vill det eller inte är det småsaker mest varje vecka som renderar en färd till någon butik för att inhandla något till huset efter några år.

I början går det dessutom rätt så duktiga pengar till trädgården, som många inte har med i kalkylerna för sina husbyggen.

Det är då de fonderade medlen för underhåll som man byggt upp kommer till pass, för allt kommer nästan samtidigt. Och helst skall de inte ta slut, för efter 20 år börjar vi prata byte av värmepump, takomläggning, badrumsrenovering, köksbyte och andra riktigt dyra projekt.

Sedan vet jag också att många hushåll har betydligt mindre marginaler än detta, men det är ju deras liv och bekymmer som de valt att leva med.

abc1234 skrev:
Nu var du överdrivet ödmjuk Swetrot.
6000:- över varje månad till oförutsedda utgifter. Jo ja tackar. Hehe. Det är 72.000:- över på resekontot det året man har tur. :)

Nä men allvarligt nu, frågeställningen är FAKTISKT lite granna skrattretande. För det första så går kalkylen ihop med GOD marginal, innan skatteavdraget dessutom (lagom att få tillbaka till semesterresan).
Däremot kan jag tycka att ni inte vet hur billigt ni bor om ni kan bo i ett nytt hus med ett lån på 2 miljoner och ha så mycket över varje månad. 300.000 för en tomt, hur många procent av befolkningen kan hitta det utan att flytta långt hemifrån?
Ödmjuk vet jag inte, det beror ju på vilket liv man vill ha. Jag skulle bli nervös om min ekonomi "bara" visade 6.000kr över varje månad. Jag skulle bli nervös om jag visste att om jag inte hade god efterfrågan på mina konsulttimmar under några månader så skulle familjen få äta nudlar. Jag skulle bli ganska irriterad om jag inte kunde planera min semester efter vad jag ville göra istället för vad ekonomin låter mig göra. Klart är att jag förstår att alla inte har det läget, men alla är vi olika, och vi bedömer själva vad vi vill lägga pengarna på. Jag bor för 7-8.000kr/månad, och har ingen vidare lust att betala det dubbla. Det skulle begränsa min familjs liv, så som vi lever idag, rätt så rejält.

Jag antar att andra människor ibland tänker som jag också.

Det som sällan kommer fram i diskussionerna här är att det finns ett annat liv än att vara slav under räntor och boendekostnader. Skall man bygga nytt är det lite av ett måste, men då får man också ofta lov att göra avkall på det övriga livets excesser.

ParkaKungen skrev:
Och man då undar hur man skall klara sig så anser jag detta vara ett skämtinlägg.
.
Ekonomi kan vara lika knivigt för somliga som bevekelsegrunder för bygglov för andra.

Oj, här har det hänt mycket under gårdagskvällen.
Jag blir faktiskt förolämpad när vissa påstår att detta skulle vara ett skämtinlägg vilket det naturligtvis inte är.

Vi har två barn. I matkostnaden på 7000 ingår alla artiklar du kan handla på ICA så som toapapper, hygienartiklar m,m.
Sen skrev jag också i ett inlägg att vi inte har någon koll på det här med jämkning så om vi får betala mindre än 11000 som vår bankman sa igår så är det ju såklart positivt.

ParkaKungen
Jag antar att du inte har några barn eftersom du inte verkar ha någon koll på att det kostar lite och det kommer defenitivt inte att bli billigare i framtiden. Sen är det så att har man barn så blir det inte direkt pizzor man käkar utan lite bättre mat. :-)
Sen är det så att jag har varit mammaledig sedan maj -05 och fått ut ca 3500 kr i månaden och då har vi ibland haft det lite knapert trots min sambos lön. Det gör väl också sitt till att vi kanske inte riktigt vågar eftersom vi inte minns hur det är att ha två hela löner.
Vi kommer såklart att boka tid med vår bankman och få en mer ordentlig kalkyl och då kommer vi också att få veta mer om hur jämkning och liknande fungerar.

Instämmer. Skönt att det finns någon mer i forumet som tänker som oss.

Swetrot skrev:
Ödmjuk vet jag inte, det beror ju på vilket liv man vill ha. Jag skulle bli nervös om min ekonomi "bara" visade 6.000kr över varje månad. Jag skulle bli nervös om jag visste att om jag inte hade god efterfrågan på mina konsulttimmar under några månader så skulle familjen få äta nudlar. Jag skulle bli ganska irriterad om jag inte kunde planera min semester efter vad jag ville göra istället för vad ekonomin låter mig göra. Klart är att jag förstår att alla inte har det läget, men alla är vi olika, och vi bedömer själva vad vi vill lägga pengarna på. Jag bor för 7-8.000kr/månad, och har ingen vidare lust att betala det dubbla. Det skulle begränsa min familjs liv, så som vi lever idag, rätt så rejält.

Jag antar att andra människor ibland tänker som jag också.

Det som sällan kommer fram i diskussionerna här är att det finns ett annat liv än att vara slav under räntor och boendekostnader. Skall man bygga nytt är det lite av ett måste, men då får man också ofta lov att göra avkall på det övriga livets excesser.

Okej,
Din frågeställning var "hur alla har råd", "vad har ni för löner" och "drömmen sprack".
Att skriva dom orden när ni har 6-7 tusen kronor ÖVER varje månad, när allt är inräknat, tom lite nöjen. Då blir jag nästan förolämpad. Jag säger inte att det är något fel med erat sätt att leva eller låna pengar, absolut inte. Men frågeställningen är dum, tycker jag.

Nästan lite som att "Hjälp! vi ska bygga nytt men det blev dyrare så vi kan inte åka till Hawaii varje år som vi brukar, hur gör ni andra?"
Vad vill ni lägga pengarna på är väl frågan. Tycker ni det är värt att BARA ha 6-7000 kvar i plånboken efter att ha byggt ett nytt hus?

Swetrot skrev:
Det må ju vara så, att det finns ett annat liv än räntor och boende. Men det är väl det vissa försöker säga i den här tråden. Alla är vi olika och det skiljer vad vi vill lägga pengarna på. Vissa kan bo en bit utanför stan med dåliga kommunikationer, alternativt trångt eller vad det än må vara som gör boendet billigt och lägger hellre pengarna på något annat. Vissa har en annan vilja, och några har nästan inget val alls. Problemet med den här diskussionen tycker jag är att, det finns gott om pengar att bygga nytt, och dessutom en god marginal kvar. Var ligger själva problemet ??

I stockholmstrakten är det INTE ovanligt med en boendekostnad på runt 15 000 lök.
Bor själv med min 3-årige son i ett hus och jag betalar "gärna" för att få möjligheten att bo i hus vilket har gjort att vi båda mår mycket bättre än vi gjorde när vi bodde i en liten 2.a.

Som någon skrev, det är olika hur man prioriterar och tänker...
För mig är livskvalitén tätt ihopkopplad med friheten att bo i just hus.

virvel1/
Jo, jag har barn.
Exemplet med pizzorna var för att visa att erat matkonto är sjukt högt.
I vilket fall som helst så har ni cirka 11000kr kvar varje månad att göra precis vad ni vill med.
Och om man då som du frågar oss hur vi har råd då får du faktiskt finna dig i att få lite sarkastiska svar.
För rent ut sagt så är din frågeställning fruktansvärt löjlig. Och den verkar förmodligen förolämpande för en del.

Det är ungefär som om jag skulle vunnit 5miljoner på lotto och när grannen köper ny bil så frågar jag
" Oh, hur har ni råd. Vi skulle aldrig ha råd med en ny bil!"
Ungefär så känner nog en del här på forumet efter att läst erat allvarliga inlägg.

Till virvel1 försvar, det är skillnad att få ut 3500kr efter skatt eller få ut 17000kr och tiden med blöjor är dyr...

När du får din riktiga lön kommer du se att det inte är något problem att lägga ut 11000kr per månad, tänk också på att äga ett hus är en slags investering för framtiden.
Var funderar ni på att bygga? Bodde tidigare i uppland och mormor bor i Tierp...

Redigerat:
Att vara hemma så länge är ju trots allt ett val det också, som allt annat som diskuteras i den här tråden. Det är inte alla förunnat att kunna gå på lägstanivån i föräldrapenningen och klara sig utmärkt ändå.
Att dessutom ha råd att bygga nytt under tiden och får budgeten att gå ihop så när som på dom "överblivna slantarna"... Behöver väl knappast förklara att det kan låta en smula provocerande.

Redigerat:
Alltså det är väl lite skillnad mot hur ni har det egentligen och bilden ni ger ut i första inlägget. Eller?

Nu är du föräldraledig och då kan man förstå hur ni tvekar och funderar, men med båda era inkomster så tycker jag att det finns mycket marginal.

Såsom Swetrot påpekar finns det ett annat liv än vara slav under räntor och amorteringar. Personligen har jag svårt att förstå att man s.a.s lånar upp över öronen. Ja, naturligtvis skall man bo någonstans men man bör ta i beaktande att ekonomin kan bli sämre, räntorna går kanske upp, den ene förlorar jobbet eller kan kanske inte fortsätta jobba heltid.
Har någon slagits av tanken hur mycket man kan sänka sin (familjens) inkomst om man är skuldfri?

Alla som pratar om ett annat liv än att vara slav under räntor och amorteringar antar jag har en hel del kronor på banken i form av arv, lyckosamma investeringar och sånt, alternativt bor på landsbygden?

Som alltid handlar det om val - man väljer att prioritera olika saker. Vi har valt att bo i sjöläge/sekelskifte i stockholmstrakten. Vi fick välja bort semesterresor för att ha råd med det. Vi kan också välja en 3:a i Husby med 10 minuter promenad till jobbet för 4.500 kr i månaden och ha pengar över till semester och ishockey för killarna...

Det är en fråga om vad som är viktigt och vilka prioriteringar man gör - så hur har vi råd frågar du: Vi prioriterar annorlunda än du är svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.