Hej, tänkte bygga ett växthus med återbrukade 4mm glas. Dessa fäster jag på väggar och tak med "klämlister" på långsidor och tak för att ge et bra fuktskydd för stommen och för att inte belasta glasen i onödan. Har sett många liknande designer hos andra men vilka beslag använde ni för att hålla glasen i bottenkant så de inte kan glida av?
Dimensionerna är 2,5 x 4,5 m och gången i mitten är nedsänkt så takhöjden är bara 2,4 m. Nästan allt är 45x70 förutom dörrposter och hörn som är 70x70 och som fästs i mur med ingjutna gängstavar. Tänker även lägga till plattjärn i hörnen efter behov om det krävs extra stabilisering.
Har ni andra idéer eller synpunkter så får ni gärna dela med er!
Dimensionerna är 2,5 x 4,5 m och gången i mitten är nedsänkt så takhöjden är bara 2,4 m. Nästan allt är 45x70 förutom dörrposter och hörn som är 70x70 och som fästs i mur med ingjutna gängstavar. Tänker även lägga till plattjärn i hörnen efter behov om det krävs extra stabilisering.
Har ni andra idéer eller synpunkter så får ni gärna dela med er!
Om du tar kanalplast i taket så räcker det med att klämma fast rutorna. 4 mm glas är ju annars rätt tjocklek för takrutor men de är ju tunga att hantera där uppe. Jag hade 3 mm glas i taket vilket var ett misstag. De sprack med tiden varför jag bytte till kanalplast. Jag har 4 mm glas i sidorna vilket ger genomskinlighet. Jag har aldrig saknat den fria sikten uppåt i taket. Kanalplasten dimmar den starka solen något vilket är bra.
Hejsan. Intressant tråd. Jag funderar själv på att bygga eget väggväxthus på lösvirke med 4mm härdat glas och har själv funderingar på hur man ska tänka kring glasmonteringen så att det blir en väderskyddad lösning. Vatten som tränger in i listningar funkar inte i längden. Tänker att man kanske kan lägga glasen ovanpå regelverket alternativt något nerfräst och sedan klämma det uppifrån med gummi och list.
Det är ungefär denna modell som jag tänker att jag vill bygga i trä. Ger en del utmaningar på tak-glasets montering och hur man ska kontruera öppningsbara partier.
https://www.grohus.com/se/stormsakr...M93SO95i5028QuqucXUpvVyvnDRFWkhxoCy7YQAvD_BwE
Det är ungefär denna modell som jag tänker att jag vill bygga i trä. Ger en del utmaningar på tak-glasets montering och hur man ska kontruera öppningsbara partier.
https://www.grohus.com/se/stormsakr...M93SO95i5028QuqucXUpvVyvnDRFWkhxoCy7YQAvD_BwE
Jag har klämt kanalplastrutor med en standardlist från brädgården. Tätningslister hindrar rutor att glida. Glasrutor blir inte lika enkelt då du förmodligen har flera små rutor som överlappar. Gör du stumfog mellan rutor så fungerar det med klämlist. Stumfogen skulle kunna tätas med silikon om man gör det på ett säkert sätt.M MarcusÅ skrev:Hejsan. Intressant tråd. Jag funderar själv på att bygga eget väggväxthus på lösvirke med 4mm härdat glas och har själv funderingar på hur man ska tänka kring glasmonteringen så att det blir en väderskyddad lösning. Vatten som tränger in i listningar funkar inte i längden. Tänker att man kanske kan lägga glasen ovanpå regelverket alternativt något nerfräst och sedan klämma det uppifrån med gummi och list.
[länk]
Produkter som diskuteras: "Tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag har byggt stommen i lösvirke. Rutorna på väggen är limmade på plats där jag har fräst in ett spår och därefter fogat med SP054. Takrutorna ligger på en EPDM list och fastpressade med en trälist.
Jag har löst takfönster genom att limma på plåtar som skapar en överlappande kant. I ovankant är det en tunn EPDM list som täcker gångjärnen, hela konstruktionen är vattentät. Gångjärn och fönsteröppnaren är limmade direkt mot glasen med PL400 tror jag det var. Har hittills funkat men har även sett till att täcka limfogen med plåt så att den inte utsätts för UV-ljus.
Jag har löst takfönster genom att limma på plåtar som skapar en överlappande kant. I ovankant är det en tunn EPDM list som täcker gångjärnen, hela konstruktionen är vattentät. Gångjärn och fönsteröppnaren är limmade direkt mot glasen med PL400 tror jag det var. Har hittills funkat men har även sett till att täcka limfogen med plåt så att den inte utsätts för UV-ljus.
Redigerat:
Bra byggt och jag tänkte lösa taket på något liknande sett. Hur förhindrar du att vatten tränger in under trälisten och ner på takstolen mellan glasen? Man skulle ju kunna lägga en krönplåt ovan takregeln som skyddar mot väta och sen en epdm uppåt mellan plåt och glas.A Andreas-sa skrev:Jag har byggt stommen i lösvirke. Rutorna på väggen är limmade på plats där jag har fräst in ett spår och därefter fogat med SP054. Takrutorna ligger på en EPDM list och fastpressade med en trälist.
Har hittat en 50mm bred EPDM list med ett ”D” i varje ända som klämms åt och tätar mot varje ruta. Takstolen kommer aldrig i kontakt med vatten utan det är bara trälisten som blir utsatt.M MarcusÅ skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Vårt växthus, har jag silikon på profilen där glaset ligger och utanpå dittryckt en gummilist
Köpt på willabgarden för ca 20 år sedan, har inte haft något problem, har klarat oväder och sol
Har tvättat bort mossa några gånger
Köpt på willabgarden för ca 20 år sedan, har inte haft något problem, har klarat oväder och sol
Har tvättat bort mossa några gånger
Kul! Låter som att vi kan lära av varandra.M MarcusÅ skrev:Hejsan. Intressant tråd. Jag funderar själv på att bygga eget väggväxthus på lösvirke med 4mm härdat glas och har själv funderingar på hur man ska tänka kring glasmonteringen så att det blir en väderskyddad lösning. Vatten som tränger in i listningar funkar inte i längden. Tänker att man kanske kan lägga glasen ovanpå regelverket alternativt något nerfräst och sedan klämma det uppifrån med gummi och list.
[länk]
Har sett tidigare trådar där dom haft bekymmer med att glasen börjar glida för att klämlisterna är för svaga, se Majalisa och skånelängans tråd (har länkat till den i min senaste). Och bara för att enkelt montera glasen i vår design känns det som att det hade varit bra med något metallbeslag som håller dom i underkant. Är det något du funderat på?
Vad har du för taklutning? Har du märkt av någon risk för taket att börja glida eller det räcker med klämlisten för att hålla fast?A Andreas-sa skrev:
Det är 22 graders taklutning, när jag monterade takrutorna så kunde jag lägga dom på gummilisterna utan att dom gled av trots att jag inte klämt fast dom så jag ser ingen risk i det.Dynamit Harry skrev:
Jag är i fasen att insamla kunskaper ännu. Markplanering i år och det är skogstomt så jag måste avtäcka för hand. Stenar och stubbar och skit. Jag vill efterlikna denna modell nedan som är gjord med plåtprofiler och bygga en snarlik fast i trä. Verkar vara ca 50cm bredd på de glasen vilket passar bra mot den markyta jag har att tillgå. Bor i Norrland så vi har mycket snö vilket spelar in i konstruktionen såklart. Notera det översta glaset som inte har många graders lutning. Här behöver jag ha en skottsäker konstruktion som inte låter vatten tränga ut i konstruktionen. En bred Dubbel-D list under glaset var en bra ide. Man skulle även kunna klämma en remsa gummi eller EPDM ovanpå glaset innan man klämmer fast den med list. Måste också fundera ut hur man löser de öppningsbara luckorna.Dynamit Harry skrev:
Kul! Låter som att vi kan lära av varandra.
Har sett tidigare trådar där dom haft bekymmer med att glasen börjar glida för att klämlisterna är för svaga, se Majalisa och skånelängans tråd (har länkat till den i min senaste). Och bara för att enkelt montera glasen i vår design känns det som att det hade varit bra med något metallbeslag som håller dom i underkant. Är det något du funderat på?
Vad har du för taklutning? Har du märkt av någon risk för taket att börja glida eller det räcker med klämlisten för att hålla fast?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden