Hej,

Jag ska bygga ett varmförråd 25 kvadrat med pulpettak. Tänker bygga ena långsidan lite högre och sedan lägga takbjälkar rakt över. Takbjälkarna utgör då "takstolar". Spännvid 3,6m plus 0,4m taksprång runt om.

Jag tänkte både ha liggande hammarband samt fälla in en bärlina på utsidan av regelverket, under hammarbandet, för sidostabiliteten. När takbjälkarna vilar på hammarbandet, kommer de ju bara att ligga an någon millimeter. Jag tänker att det blir ju inte så mycket vikt som tas upp av bärlinan?

Jag har två val, eller kanske tre.

1) Såga ur takbjälken så att den vilar plant mot hammarbandet. Mer jobb och då kan jag inte isolera så mycket som jag vill utan att gå upp i dimension på takbjälken (vilken redan är något överdimensionerad).

2) Såga till och slå in kilar mellan hammarband och takbjälke. Vad händer med åren när virket torkar och krymper och rör sig?

3? Gör ingenting. Jag har byggt mindre friggebodar enligt samma princip och inte haft några problem, men nu är det ett tyngre tak med isolering och innertak.

Mvh,
Mattias

3. Gör som du brukar, har det funkat hitills funkar det nog nu också...

Idealiskt ska väl takvikten föras ner i väggreglarna till grunden om du placerar takregel rakt över väggregel.

4 Fäst kilar och skruva på förstärkningar innan du lyfter reglerna på plats.
Förstärkningar kan du göra av plywood eller brädor.

Z z_bumbi skrev:
4 Fäst kilar och skruva på förstärkningar innan du lyfter reglerna på plats.
Förstärkningar kan du göra av plywood eller brädor.
Hej! Med förstärkningar menar du förstärkning på sidan av takregeln för att ge stöd åt kilen? Det var en bra ide. Jag tänkte sen fästa regeln med vinkeljärn.

Båda för att säkra kilen men också för att ge större anläggningsyta över hammarbandet. Det vanliga är nog spikplattor men planerar man inte kan hålbilden ställa till det.

OBS! Jag är varken snickare eller konstruktör.

Tomture61
Röstar på nr 2 .
Varför , takbjälkar förlorar ej sin styrka med att såga ut dessa .
Dock kan man på den lägre väggen såga ut en kil i takbjälkar / virke .
Går ju att använda denna kil till den högre väggen .

Byggde ett förråd på 15 kvm och har bara ett stående hammarband med lite ursågat i takbjälken, både för främre och bakre långsida. På gavlarna är det ursågat i väggreglar.
Så jag kör 1:an.
20230614_171347(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20230614_171347(2).jpg

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.