5 895 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Hur har de dragit elen till min stekhäll
Och troligen har dom t.o.m "EL" i sitt namn, och kan ändå inget om just det ...Bo.Siltberg skrev:...och framför allt tvekar ingen säljare att pracka på dig hällen. Grannen råkade ut för detta trots att han redigt förklarade att han bodde i hus, hade tre faser och ville ha en häll som passade. De fick tillbaka hällen, och säljaren skyllde på att det inte finns hällar för tre faser... Sa jag att det var en gigantisk vitvaruaffär som borde veta bättre...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
hmm var framgår det menar du?
Mölndals el som de står på proppskåpet var hos mig i våras och satte in en till jordfelsbrytare då jag sett att den som fanns där bröt vid större ström än vad man säger är farligt. Mölndals el gjorde ett bra jobb.
Mölndals el som de står på proppskåpet var hos mig i våras och satte in en till jordfelsbrytare då jag sett att den som fanns där bröt vid större ström än vad man säger är farligt. Mölndals el gjorde ett bra jobb.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Aj, då drog jag förhastade slutsatser.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag antar att de bara var en underentreprenör till Begus hus som fixade elen och de har jag ingen aning om vem det var =)
Hur gör ni när ni pluggar en kabel till en fas förutom att dra proppen till den för gott.
Hur gör ni när ni pluggar en kabel till en fas förutom att dra proppen till den för gott.
Jag tycker du tänker och antar ganska bra.Roland112 skrev:Från vänster:
3st 20A
6st 16A.
och sen en massa 10A.
När jag vrider ner den första säkringen på 16A slocknar hällen. Jag tänker att 3 av dessa 16A säkringar går till min häll och 3st går till ugnen fast dessa till ugnen valde man sen att aldrig koppla in då man körde ugnen på det fasta 220V uttaget bakom (häll och ugn sitter på två olika ställen i köket). 3-fas kablarna ligger också bakom ugnen men dessa är ej spänningssatta när jag mätte på dem.
Huset hade från början en vanlig frånluftsvärmepump som jag antar kanske använde säkringarna på 20A? De säkringarna ser gamla ut då de är krämgula jämfört med de andra. 2007 satte man in luft/vatten värmepump istället och i samband med att jag hade en elektriker här som satte in en till jordfelsbrytare satte han in någon säkring för själva luft/vattenvärmepumpen som sitter separat på en jordfelsbrytare eller hur de nu var..
De tre första 20A säkringarna går (gick) troligtvis till värmen. (står ju så i gruppförteckningen)
Nästa 3 går enligt förteckningen till spis/häll. Och är på 16A och har enligt förteckningen 2,5mm2 - vilket är korrekt.
Om man sen går och tittar där kablarna kommer ut vid hällen så är det två rör.
Och såvitt jag kunnat utröna av bilderna är alla kablar från ett rör dragna upp till hällen, och alla kablarna från andra röret utom gul/grön ej anslutna.
Då känns det nära till hands att anta att det drogs ett rör vidare till ett annat ställe, typ för att koppla in en fristående ugn.
Är dessa ej anslutna i någon ände så är det ju bara att låta det hela sitta kvar.
Men jag blir verkligen rätt nyfiken på varför en jord är vidarekopplad. Det borde den inte vara, typ.
Är den bara helt oansluten i andra änden är det ingen ko på isen, men kanske lite onödigt. Det innebär att man har en trådände där som mycket tillfälligt kan ha 115V på sig ifall det råkar bli en full kortslutning i hällen. Samt att den tråden ev kan spöka till något jordfel (osannolikt dock).
Sen är hela installationen felaktigt iom att elektrikerklanten i fråga bara låter FK-kablar mynna ut i luften. Rören ska självklart termineras i en lämplig dosa där sen FK kopplas till rätt saker inne i dosan. Denna dosa kan t.ex. lämpligen vara ett perilex-uttag med tillräckligt med plats för två rör samt lite kopplingar. Men uttaget måste gå att nå för urkoppling, så ev måste slangen förlängas lite.
Så jag tycker du gör såhär:
1. Kolla vad som händer med jorden som går vidare.
(Och kolla att trådarna är som jag skrev, dvs inga andra är vidarekopplade.)
2. Anslut den nya hällen till två av de tre faserna, den överblivna fasen isolerar du ordentligt. Helst borde den tas ur i säkringscentralen, men det ska jag inte råda till någon som inte känner sig mycket trygg med att pillra inne i centralen.
Isolera t.ex. med en wago 222 (googla).
3. Helst borde det sättas en dosa eller ett uttag över slangarna också. Då kan man terminera den oanvända fasen inne i denna dosa vilket är bättre än att ha en spänningsförande sladd fritt med bara något som isolerar längst ut.
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Mikael, Jag glömde ju helt att titta på förteckningen som du såg på bilden hehe men de verkar vara just såsom jag trodde när jag kollar på den.
Tack för råd och tips, ska kolla sen när köket plockas bort om det är till den jorden bakom ugnen som det är draget men det tror jag. Ska ta och isolera den helt och hållet.
By the way, den där wagon verkar ju superbra och förenklar ihopkopplingen avsevärt som sen sätts i en ip klassad för våtrum box.
Vad står EK, FK och RK kablar för?
tack!
Tack för råd och tips, ska kolla sen när köket plockas bort om det är till den jorden bakom ugnen som det är draget men det tror jag. Ska ta och isolera den helt och hållet.
By the way, den där wagon verkar ju superbra och förenklar ihopkopplingen avsevärt som sen sätts i en ip klassad för våtrum box.
Vad står EK, FK och RK kablar för?
tack!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
EK står för "en kardelig", alltså en enda massiv tråd. FK står för "Få kardelig" några lite grövre kardeler. Rk vet jag inte vad det står för.
I uppräkningen enligt den stilen saknas SK = finkardelig eller extra finkardelig.Mikael_L skrev:Ang de enkelisolerade enledarna EK, FK, MK och RK så förekommer det benämningar som jag tror kan vara lite av hittepå.
Det jag själv brukar säga/skriva är:
EK = enkelkardelig
FK = fåkardelig
MK = mångkardelig
RK = rik-kardelig
Men jag tror inte att benämningarna är direkt etablerade i standarder eller så, utan har mest blivit något i denna stilen som minnesregler för de som jobbar med kablarna.
Och kardel ersattes ganska långt tillbaks i tiden ofta med trådig när beteckningarna användes i mer formella sammanhang.
En vanlig variant var:
EK = entrådig
FK = fåtrådig
MK = mångtrådig
RK = extra mångtrådig eller riktrådig
SK = fintrådig eller extra fintrådig
En mer nutida typ:
EK = entrådig
FK = fåtrådig
MK = mångtrådig klass xx
RK = mångtrådig klass yy
SK = mångtrådig klass zz
Och där är då klass xx, yy, zz mer korrekt definierade vad det avser.
Som nämnts tidigare hör ju inte heller K till detta utan representerar isoleringen.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
tänkte bara återkoppla tråden. Satte in hällen i helgen, den gick mycket riktigt enbart på 2 faser, den förra körde 3-fas. Denna induktionshäll är extremt snabb måste jag säga! Hinner inte lägga i smöret i pannan innan de fräser till =)
Klicka här för att svara