1 954 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur har amorteringskravet påverkat bolånemarknaden?
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Amorteringskravet har lett till att vi lånar mindre och köper billigare bostäder. Det meddelade Finansinpektionen idag i en rapport.
Du kan läsa artikeln här: Amorteringskravet har gjort att vi lånar mindre
Du kan läsa artikeln här: Amorteringskravet har gjort att vi lånar mindre
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Från "artikeln":
Då skulle jag med en ränteökning minska min "konsumtion" till -1000 kr/vecka.
Bra om artikelförfattaren kunde berätta hur detta skulle gå till.
Det slår ju Ebberöds Bank med hästlängder
Ja, säg att jag "konsumerar" för 1000 kr/vecka.
Då skulle jag med en ränteökning minska min "konsumtion" till -1000 kr/vecka.
Bra om artikelförfattaren kunde berätta hur detta skulle gå till.
Det slår ju Ebberöds Bank med hästlängder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag har inte läst artikeln men de utgår antagligen från en fiktiv "normalkonsumtion". Låt säga 8000kr. Idag pga låga räntor så handlar de för 2000 extra, dvs 10' totalt. 200% minskning av ökningen ger 6000kr i konsumtion.KnockOnWood skrev:
Krystat, javisst!
Skuldkvotstak blir ju så fel, det måste ju in någon form av parameter som tar hänsyn till tillgångar. Två hushåll, samma inkomst, samma lånestorlek men ena har tillgångar på 1 milj och de andra 100 kSEK, förutom huset. Och även värdet av huset spelar ju in!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 205 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 205 inlägg
Det enda jag hittar i Finansinspektionens rapport som liknar det som står i artikeln är detta:
Så frågan är om det inte är Byggahus som har missuppfattat något.
http://www.fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny2.pdf sidan 22
Så frågan är om det inte är Byggahus som har missuppfattat något.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag tror det är en felskrivning av artikelförfattaren. Enligt den här rapportenMultiManOriginal skrev:
http://www.fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny2.pdf
tror FI att en höjning av räntan på 3 procentenheter medför en sänkning av konsumtionen med 2,4%.
Sidan 22, om man inte orkar läsa hela rapporten.
Redigering: 2:a på den ja.
Det är ju i allra högst grad en parameter.Boan skrev:
Båda personerna vill köpa ett hur för 3 MSEK, person 1 behöver låna 2 MSEK och den andra 2.9 MSEK.
Skuldkvotstaket medger enbart 2 MSEK i lån mot den inkomst personerna redovisat vilket leder till att den tillgång person 1 har från början tillåter personen att köpa huset.
Klicka här för att svara