jhenrikj skrev:
... Nu sitter vi i ett nybyggt 3 miljoners hus och har inga som helst problem att ha råd. Det hela handlar bara om prioriteringar...

Vi har efter skattejämkning idag 44 000 netto i lön...
Vi har rätt lika förutsättningar i lön och inga barn. Vi lekte med tanken att köpa / bygga nytt för 3 miljoner + men tänkte om och köpte betydligt billigare. Jäklar vad kostnaderna drar iväg såhär när vi väl flyttat in, kalkylen som banken/mäklaren presenterar inför ett köp är fantasifoster.

Jag sover gott om nätterna, det hade jag inte gjort med mer lån. Dessutom måste man fråga sig vad som är viktigast, att berätta att man har dyrt hus / visa upp något fint för vänner eller att leva gott?

Nu kan vi resa mycket, ha råd med elektronik, möbler, kläder, en knodd om så skulle bli, ofrivillig arbetslöshet, räntehöjningar mm mm.

Bara mina tankar :)
 
HusByggarTomten skrev:
Tar ett exempel som passar väl in från min kommun.

Bostadsrätt 105m2 lån,1.000.000 (150.000 eget kapital)

Hyra: 6000:- / månad

6% ränta = 9500:- efter ränteavdrag per månad

Villa 130m2 lån, 3.000.000 (500.000 eget kapital)

6% ränta = 10.500:- / månad efter ränteavdrag

Med dagens cirka 3% blir siffrorna

Bostadsrätt: 7750:- per mån

Villa: 5250:- per mån
Jo precis. Men jag menade utifall man idag köper villa och får samma eller lite högre kostnad som man hade i lägenheten, då blir skillnaden stor när räntan blir dubbel. Eller som det blir för många som köpte när räntan var runt 1,7-1,8 på rörligt
 
Hubbe2 skrev:
Jo precis. Men jag menade utifall man idag köper villa och får samma eller lite högre kostnad som man hade i lägenheten, då blir skillnaden stor när räntan blir dubbel. Eller som det blir för många som köpte när räntan var runt 1,7-1,8 på rörligt
Självklart!
 
När jag läser era insändare tänker jag tillbaks till -88 då vi byggde vårt ( numera mitt..) hus.Ett boro hus 132 kv.m stort.Huset ligger i en kommun i Värmland som inte hittils haft de priser eller löner för den delen som disskuteras här.Vi var 2 skiftarbetande Fabriksarbetare med hyfsade löner.När huset stod klart hade vi lån på 740.000 kr och egen insats på uppemot 100.000. Sen kom barnen på löpande band -90 -93 och -94. Kommer ihåg att när jag var hemma med sista barnet fick vi restskatt på 12000 och man tog bort ränteavd för oss med större hus än typ 124 kvm.Det var 1000:- netto i mån då.Att vi fick restskatt var för att ingen lyckades räkna ut skattelättnaden riktigt så den fick vi ta bort helt och hållet.Vi lade då undan 8900:- varje månad till lån ränta ev ammort ( inte mycke vi ammortera ) el sop o förs på huset.Tror det var typ en hel lön bara det.Sen var ju jag hemma med föräldrapenning så det blev inte mycket att leva på.Vilken enorm skillnad det blev nått år senare när räntan sjönk.Nu sitter jag här ensam ägare till mitt fins hus och en månadskostnad på ung 5000:-.Har dock mer i lån nu än vi hade -88.Älskar mitt hus men börjar få svårt att ha råd med allt som behöver göras på det.Men man får ta lite i taget så går det nog.Tycker det är värt det för mej och mina 2 hemmavarande barn att få bo i hus.Min inkomst är Jobb 17.300 plus 2500 underhållsbidrag.
Tina
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
blob skrev:
Vi har rätt lika förutsättningar i lön och inga barn. Vi lekte med tanken att köpa / bygga nytt för 3 miljoner + men tänkte om och köpte betydligt billigare. Jäklar vad kostnaderna drar iväg såhär när vi väl flyttat in, kalkylen som banken/mäklaren presenterar inför ett köp är fantasifoster.

Jag sover gott om nätterna, det hade jag inte gjort med mer lån. Dessutom måste man fråga sig vad som är viktigast, att berätta att man har dyrt hus / visa upp något fint för vänner eller att leva gott?

Nu kan vi resa mycket, ha råd med elektronik, möbler, kläder, en knodd om så skulle bli, ofrivillig arbetslöshet, räntehöjningar mm mm.

Bara mina tankar :)
Att det drar iväg när ni väl flyttat in kanske till stor del beror på att ni köpt just gammalt? Finns mycket som behöver fixas med en gammal kåk och uppvärmningskostnader är inte sällan en betydligt större post än i ett nytt hus heller. Att mäklare gör glädjekalkyler är ju inte heller något nytt. Dessutom vill ju säljarna uppge en så billig driftkostnad som möjligt av förklarliga skäl.

Vidare tror jag inte att poängen hos så många är att kunna berätta eller visa upp att man har dyrt hus. Då har du nog misstolkat folks verkliga drömmar med att bygga eget...
 
HusByggarTomten skrev:
Vidare tror jag inte att poängen hos så många är att kunna berätta eller visa upp att man har dyrt hus. Då har du nog misstolkat folks verkliga drömmar med att bygga eget...
Om status med hus inte vore viktigt skulle väl alla bo i likadana skokartonger? :rolleyes:
 
blob skrev:
Vi har rätt lika förutsättningar i lön och inga barn. Vi lekte med tanken att köpa / bygga nytt för 3 miljoner + men tänkte om och köpte betydligt billigare. Jäklar vad kostnaderna drar iväg såhär när vi väl flyttat in, kalkylen som banken/mäklaren presenterar inför ett köp är fantasifoster.

Jag sover gott om nätterna, det hade jag inte gjort med mer lån. Dessutom måste man fråga sig vad som är viktigast, att berätta att man har dyrt hus / visa upp något fint för vänner eller att leva gott?

Nu kan vi resa mycket, ha råd med elektronik, möbler, kläder, en knodd om så skulle bli, ofrivillig arbetslöshet, räntehöjningar mm mm.

Bara mina tankar :)
Vad är det som drar iväg? Vi står inför vårt första husköp och går just i de funderingarna - har vi råd? -Hur har alla andra råd? -Hur mycket av våra intressen får vi 0:a i budgeten?
Skulle därför vara skönt att höra vad det är som drar iväg... För vår del har vi räknat med gräsklippare och andra trädgårdstillbehör + lite möbler inomhus. Annars - inget mer?
 
Vi har som sagt byggt ett nytt hus, hade de flesta möbler sedan innan, men ändå har vi nog gjort av med 30-40 000 på smågrejer och lite möbler...

Tror inte det spelar någon roll ifall man flyttar till nytt eller begagnat det blir massa små saker under de första månaderna...

Lite nya blommor, lite små plock på bauhaus, lampor, ikea besök... det drar snabbt iväg...
 
blob skrev:
Om status med hus inte vore viktigt skulle väl alla bo i likadana skokartonger? :rolleyes:
Du har aldrig funderat på att det är utifrån behov, personliga önskemål och drömmar om andra saker än status man kan tänka sig att folk bygger sitt eget hus?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Swetrot skrev:
...jobbskatteavdraget gav många tusenlappar i plånböckerna till dem som arbetar,
Hörde just på nyheterna att elkostnaderna nu äter upp effekten av jobbskatteavdraget, särskilt för villaägare. De pengarna går i stället till elföretagen.
 
Henri skrev:
Hörde just på nyheterna att elkostnaderna nu äter upp effekten av jobbskatteavdraget, särskilt för villaägare. De pengarna går i stället till elföretagen.
Nu skall vi väl inte göra politisk debatt här, men tänk vad hemskt det hade varit om vi inte hade haft några jobbskatteavdrag. Elkostnaderna hade ju inte varit billigare (om det har skett nån skatteväxling så påverkar den mycket lite).
 
När det gäller vilka kostander som tillkommer. Läs tex den här tråden så får du nog lägga på en del saker som ni kanske inte fått med i kalkylen ;)

http://www.byggahus.se/forum/priser...tisk-bild-av-kostaden-kring-ett-husbygge.html

Har ovanligt bra kolla på vad folk tjänar i min omgivning samt att jag har mycket bra koll på vad olika konsulter debiterar i Stockholmstrakten och vad det kostar att driva eget. Så det var därför jag har en ganska bra uppfattning att det är ovanligt att vidare många "genomsnittliga" husbyggare har ut 40000+40000 netto i månaden. Sen finns det ganska många gamla trådar samanställningar/genomgångar vad olika skribenter på det här forumet tjänar.

Jobbar på ett stort företag med "hög profil" i Stockholmstrakten och dom som får ut netto 40000 är kanske 20 personer av 400 men knappt några av dom bygger hus! Dom bor i fina lägenheter i innerstan eller flådiga befintliga hus i fina förorter.;)

"Husbyggarna" på mitt jobb (och det är ganska många) finns här på betydligt lägre inkomstskikt. Kanske 20000-25000 netto om vi säger så.:)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Swetrot skrev:
Trots all denna stimulans så har det inte byggts mer i Sverige, och det förvånar mig mycket. Vad mer kan man göra för att småhusbyggandet skall komma igång? Varför har inte storstäderna och högskolestäderna plockat fram i storleksordningen 100.000 villatomter för att lätta lite på trycket mot bostadsmarknaden? På två år har Sveriges befolkning ökat med 140.000 personer. Kommande år spår man fortsatta ökningar på 40-60.000 invånare varje år.
Kan ju också vara så att folk har vaknat och fattat vad dom håller på med:wow:. Många här på forumet resonerar som så att man räknar på vad det kostar i månaden, med nuvarande ränta och när räntan går upp:@.

MEN: Du är ju för f-----n skyldig 5 mille för något:x. I och för sig osannolikt med en ny 30-talsdepression, men ändå. Vill du verkligen vara skyldig 4-5 millar som ett nytt hus kostar i storstäderna idag? Vad händer när (inte om, NÄR) du skiljer dig och ni står med ett hus som kanske just då är svårt att sälja och ni plötsligt bara har en lön kvar? Kan tänka mig att många barn tvingas växa upp i kraschade familjeförhålladen för att man inte har råd att skiljas.

Nu vill jag inte påstå att kåkstäder eller husvagnsläger är någon lösning för att lätta på skuldslaveriet (i många andra länder kallas en Svenssontillvaro för bonded labor) men det är kanske sunt att det inte byggs mer till nuvarande priser. Och nej, jag har ingen patentlösning. Mer än som Swetrot skriver en bostadspolitik som släpper mer tomtmark runt storstäderna och öppnar för import av arbetskraft samt att man bygger mer i icke-vinstdrivande syfte (och nej, jag röstar inte vänster).

/Anders
 
HusByggarTomten skrev:
Du har aldrig funderat på att det är utifrån behov, personliga önskemål och drömmar om andra saker än status man kan tänka sig att folk bygger sitt eget hus?
Skulle säga att det är precis tvärt om, det har väl aldrig renoverats/byggts/investerats så mycket/tätt som nu och detta pga. fåfänga.
Livscykeln på saker och ting tror jag aldrig har varit kortare och jag tror ej heller det enbart beror på så romantiska skäl som drömmar och behov, utan just att kunna mäta sig tror jag är en jätteviktig faktor och många tänker nog till en extra gång innan man bestämmer sig i avseende vad andra ska tycka, även om man aldrig skulle erkänna det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mangan13 skrev:
Nått som många verkar missa är att en del Brf:er har stora lån själva och de kommer ju drabbas av en räntehöjning med höjda avgifter som följd.
Normalt har en BRF bundna lån på långa löptider, så räntorna ändras nog inte lika fasligt mycket som det helt rörliga egna lånet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.