99 227 läst ·
343 svar
99k läst
343 svar
Hur har alla råd?
Visst är det dyrt att bygga och speciellt i storstadsområden där tomterna dessutom är hutlöst dyra, vi tänkte mycket fram och tillbaka innan vi tog beslutet. Vi bor idag i ett hus byggt 1937 som krävt mycket tid och pengar i renovering och underhåll, driftskostnaden inte att tala om... vi bor nära stan men saknar naturen. Vi dubblar vårt lån när vi bygger nytt vilket låter mycket men när vi räknar på lägre driftskostnader, mindre underhåll och renovering, närhet till natur (går såklart inte att räkna i pengar) så känner vi att det är värt det. Vi offrar helt enkelt utlandssemestern vartannat år om det kniper, vi har räknat med att åtminstone en av våra löner går till bolån och amortering och har redan anpassat oss efter den budgeten för att se att det håller.
Sen underlättar det såklart om man tjänar bra eller har ett hus eller en lägenhet att sälja för dyr peng
Sen underlättar det såklart om man tjänar bra eller har ett hus eller en lägenhet att sälja för dyr peng
Det här resonemanget har nog en stor del i det trissande av huspriser som varit de senaste åren.Kalasclas skrev:
Din kalkyl stämmer säkert med dagens räntor, hur ser det ut med en ränta på 6%?
Nu är jag ändå förespråkare av att bo i hus, då det faktiskt inte är så mkt dyrare än ett lägenhetsboende. Men det kräver ett visst mått av egen arbetsinsats.
Men man bör räkna med att klara kostnaderna även med högre ränta än idag då den fortfarande är historiskt låg.
Absolut blir det förändring när räntorna når 6% men...i vårt fall, så hade vi lån tidigare som även de hade ökat + en bostadsrätt som ökade några hundra i hyra varje år...
Sedan har vi vissa lån bundna och de går ut olika år, så förhoppningsvis behöver man inte ha 6% i ränta på hela lånesumman... men om vi får det så klarar vi det utan problem, kanske får undvika att köpa en ny häftig tv eller hoppa över utlandssemestern men det känns inte som några problem...
Det som man däremot måste tänka på är ifall man planerar att skaffa barn... det inkomsttappet är större än en räntehöjning...
Lite förenklat kan man räkna att mamman får ut max halva sin vanliga netto lön ifall man väljer att ta ut 5 dagar / vecka... i vårt fall tar vi ut 4 dagar och ja... då minskar det ytterligare...
Tror att den biten är minst lika viktig att räkna på som en räntehöjning... Visst det är en begränsad tid, men ca 1-1½ år / barn...
Sedan har vi vissa lån bundna och de går ut olika år, så förhoppningsvis behöver man inte ha 6% i ränta på hela lånesumman... men om vi får det så klarar vi det utan problem, kanske får undvika att köpa en ny häftig tv eller hoppa över utlandssemestern men det känns inte som några problem...
Det som man däremot måste tänka på är ifall man planerar att skaffa barn... det inkomsttappet är större än en räntehöjning...
Lite förenklat kan man räkna att mamman får ut max halva sin vanliga netto lön ifall man väljer att ta ut 5 dagar / vecka... i vårt fall tar vi ut 4 dagar och ja... då minskar det ytterligare...
Tror att den biten är minst lika viktig att räkna på som en räntehöjning... Visst det är en begränsad tid, men ca 1-1½ år / barn...
Att utgå från att båda jobbar 100% tror jag är vanskligt.
Har man familj är det ju vanligt att den ena parten jobbar max 75% för att få det så berömda "livspusslet" att gå ihop och inte slita ihjäl hela familjen, sen har vi ju VAB, arbetslöshet, sjukdom, mfl faktorer som kan ändra inkomsten negativt.
Har man familj är det ju vanligt att den ena parten jobbar max 75% för att få det så berömda "livspusslet" att gå ihop och inte slita ihjäl hela familjen, sen har vi ju VAB, arbetslöshet, sjukdom, mfl faktorer som kan ändra inkomsten negativt.
Tar ett exempel som passar väl in från min kommun.Hubbe2 skrev:
Bostadsrätt 105m2 lån,1.000.000 (150.000 eget kapital)
Hyra: 6000:- / månad
6% ränta = 9500:- efter ränteavdrag per månad
Villa 130m2 lån, 3.000.000 (500.000 eget kapital)
6% ränta = 10.500:- / månad efter ränteavdrag
Med dagens cirka 3% blir siffrorna
Bostadsrätt: 7750:- per mån
Villa: 5250:- per mån
Nått som många verkar missa är att en del Brf:er har stora lån själva och de kommer ju drabbas av en räntehöjning med höjda avgifter som följd. Men visst, är ju en mindre del än det privata lånet men känns ändå som väldigt många glömmer denna faktor vid köp av bostadsrätter.Hubbe2 skrev:
Jag personligen tror inte att så många husbyggare har 2*40000 NETTO som vissa hävdat även om det är i storstan.... Skulle innebär två personer som jobbar heltid med löner uppemot 100 000/mån och visst finns såna också men tro mig inte ens i storstan = Stockholm är det särskilt vanligt. Men visst räknar man i trakterna av Djursholm, Lidingö, Täby så kanske det närmar sig dom siffrorna i inkomster men då får man knappt tomten för 3,5 miljoner också så då drar byggkostnaden iväg samtidigt. Men men det byggs betydligt fler hus på andra ställen i Sverige och jag skulle gissa att en ganska normal/genomsnittlig TOTAL byggkostnad inklusive tomt ligger på 3,2-4,2 miljoner
Sen en handpenning på ett par miljoner (2-3?) tillhör nog ovanligheterna men en handpenning på 1000 000 är nog vanligare än dom flesta tror.
Med en vettig kontantinsats från gamla lägenhets/husaffärer/Arv/Aktier/lån av föräldrarna osv på kanske 1200 000kr sen ett slutligt bottenlån på 2,5 miljoner utan amortering och kanske ett topplån=billån
osv på 300 000 en NETTO familje inkomst på kanske 45 000-50 000 inklusive deltid, barnbidrag och allt. Samt en positiv syn på låga räntor i framtiden och stigande huspriser och bibehållna jobb.
Så tror JAG att det ser ut för många som bygger genomsnittliga hus i genomsnittliga områden i Sverige.
Sen en handpenning på ett par miljoner (2-3?) tillhör nog ovanligheterna men en handpenning på 1000 000 är nog vanligare än dom flesta tror.
Med en vettig kontantinsats från gamla lägenhets/husaffärer/Arv/Aktier/lån av föräldrarna osv på kanske 1200 000kr sen ett slutligt bottenlån på 2,5 miljoner utan amortering och kanske ett topplån=billån
Så tror JAG att det ser ut för många som bygger genomsnittliga hus i genomsnittliga områden i Sverige.
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:Tar ett exempel som passar väl in från min kommun.
Bostadsrätt 105m2 lån,1.000.000 (150.000 eget kapital)
Hyra: 6000:- / månad
6% ränta = 9500:- efter ränteavdrag per månad
Villa 130m2 lån, 3.000.000 (500.000 eget kapital)
6% ränta = 10.500:- / månad efter ränteavdrag
Med dagens cirka 3% blir siffrorna
Bostadsrätt: 7750:- per mån
Villa: 5250:- per mån
men här måste man ju ändå missa en del i kalkylen.
Allt utom hushållselen ingår i bostadsrättens hyra, INGET ingår i husets.
Skogstomten, det beror lite på hur man räknar men jag får inte 40 000 netto till 100 000. Jag lekte lite med jobbskatteavdrag.se och kom fram till 67 500 kr/månad innan skatt.
Du kanske tänkte på egenföretagare? Då tillkommer egenavgifter på 29% det vill säga att man måste debitera 87 000 kr + moms per månad mot kund. Det motsvarar en timtaxa på 550 kr/tim vid full beläggning. Ett antal personer i storstäderna sitter med egna konsultbolag på långtidskontrakt med betydligt högre timtaxa än så.
Du kanske tänkte på egenföretagare? Då tillkommer egenavgifter på 29% det vill säga att man måste debitera 87 000 kr + moms per månad mot kund. Det motsvarar en timtaxa på 550 kr/tim vid full beläggning. Ett antal personer i storstäderna sitter med egna konsultbolag på långtidskontrakt med betydligt högre timtaxa än så.
Intressant att jämföra med en bostadsrätt (som man inte ens äger, bara köper rätten att bo).
Här i stan börjar utgångspriserna på strax under 2 miljoner för en lägenhet på minst 100 kvm, om man inte vill bo i ytterområden. Sedan tillkommer månadsavgiften, som börjar på runt 4000kr.
Behöver inte ens göra en uträkning för att förstå att en nybyggd villa (som man äger) som går på runt 3 miljoner kronor, är billigare eller börjar på ungefär samma månadskostnad som bostadsrätten.
Lägg sen till friheten jämfört med en instängd lägenhet, så är det inget snack ;-)
Därmed inte sagt att det är billigt att bygga nytt, men man äger i vilket fall det man bor i, vilket borde ge en något lägre risk vid boprisfall (har 90-talet i färskt minne)
Här i stan börjar utgångspriserna på strax under 2 miljoner för en lägenhet på minst 100 kvm, om man inte vill bo i ytterområden. Sedan tillkommer månadsavgiften, som börjar på runt 4000kr.
Behöver inte ens göra en uträkning för att förstå att en nybyggd villa (som man äger) som går på runt 3 miljoner kronor, är billigare eller börjar på ungefär samma månadskostnad som bostadsrätten.
Lägg sen till friheten jämfört med en instängd lägenhet, så är det inget snack ;-)
Därmed inte sagt att det är billigt att bygga nytt, men man äger i vilket fall det man bor i, vilket borde ge en något lägre risk vid boprisfall (har 90-talet i färskt minne)
Ang att jobba 75% för den ena, så är det ändå rätt stor skillnad mot att vara föräldrarledig...
Det svider i plånboken, men klarar man ekonomin då ena föräldern är hemma, så lär man klara det när ena jobbar 75% och räntorna stiger...
Det svider i plånboken, men klarar man ekonomin då ena föräldern är hemma, så lär man klara det när ena jobbar 75% och räntorna stiger...
De senaste åren har man ju från regeringens sida (och Riksbanken) gjort sitt yttersta för att man skall ha råd att bo i villa. Fastighetsskatten kapades effektivt av för alla dyrare villor, jobbskatteavdraget gav många tusenlappar i plånböckerna till dem som arbetar, ROT-avdraget gjorde underhåll och reparationer väsentligt billigare och den mycket låga ränta vi har haft har ju gjort mångmiljonlån till något väldigt billigt att ha. Låt gå för att det blir dyrare nu när räntorna går uppåt, men har man amorterat duktigt under tiden så svider det mindre. Utöver detta är gränserna öppna för utländska hantverkare sedan ett antal år, det borde öppna upp flaskhalsar i tillgången på kompetent arbetskraft.
Trots all denna stimulans så har det inte byggts mer i Sverige, och det förvånar mig mycket. Vad mer kan man göra för att småhusbyggandet skall komma igång? Varför har inte storstäderna och högskolestäderna plockat fram i storleksordningen 100.000 villatomter för att lätta lite på trycket mot bostadsmarknaden? På två år har Sveriges befolkning ökat med 140.000 personer. Kommande år spår man fortsatta ökningar på 40-60.000 invånare varje år.
Trots all denna stimulans så har det inte byggts mer i Sverige, och det förvånar mig mycket. Vad mer kan man göra för att småhusbyggandet skall komma igång? Varför har inte storstäderna och högskolestäderna plockat fram i storleksordningen 100.000 villatomter för att lätta lite på trycket mot bostadsmarknaden? På två år har Sveriges befolkning ökat med 140.000 personer. Kommande år spår man fortsatta ökningar på 40-60.000 invånare varje år.
Jag påstod inte att det var en fullständig kalkyl. Jag skrev vad räntor och hyra är på i förhållande till varandra.AnneFi skrev:
I dagsläget kvittar det förmodligen om man bor egen villa eller i bostadsrätt, beroende på vilken villa respektive radhus man jämför med, självklart.
Med högre räntor blir det förmodligen dyrare att bo i villa. Därmed inte sagt att bostadsrätten är skuldfri.
Hur man sedan värderar friheten eller lasterna med att äga sitt boende är naturligtvis upp till var och en...
Vi ställde oss samma fråga för några år sedan, hur har man råd. Nu sitter vi i ett nybyggt 3 miljoners hus och har inga som helst problem att ha råd. Det hela handlar bara om prioriteringar...
Vi har efter skattejämkning idag 44 000 netto i lön. I dagsläget och närmaste knappa 2 åren har vi en räntekostnad inkl amortering på 9600 kr i månaden. Vi har ca 18 000 i övriga räkningar (inkl mat) varje månad och således nästan 16 000 över varje månad som ska täcka kläder, nöjen och framförallt sparande.
Om/när räntan ökar till 6% kommer vi att ligga på en ränte+amort kostnad på ca 14300kr. Våra nettolöner kommer ju då samtidigt att öka med nån dryg tusenlapp på grund av det ökade ränteavdraget så vi kommer fortfarande att ha över 10 000 över varje månad.
Vi är en privatanställd tjänsteman (som tjänar under snittet) och en undersköterska/avdelningschef inom äldrevården, inga barn (och nej....ni behöver inte ta den diskussionen om vad som händer när vi får barn, för det får vi inte utan att det är ett medvetet val). Vi är verkligen inte några höginkomsttagare på något sätt men med rätt planering och bra uppföljning av vart pengarna tar vägen så är det inga som helst problem att få det att gå ihop.
Vi har efter skattejämkning idag 44 000 netto i lön. I dagsläget och närmaste knappa 2 åren har vi en räntekostnad inkl amortering på 9600 kr i månaden. Vi har ca 18 000 i övriga räkningar (inkl mat) varje månad och således nästan 16 000 över varje månad som ska täcka kläder, nöjen och framförallt sparande.
Om/när räntan ökar till 6% kommer vi att ligga på en ränte+amort kostnad på ca 14300kr. Våra nettolöner kommer ju då samtidigt att öka med nån dryg tusenlapp på grund av det ökade ränteavdraget så vi kommer fortfarande att ha över 10 000 över varje månad.
Vi är en privatanställd tjänsteman (som tjänar under snittet) och en undersköterska/avdelningschef inom äldrevården, inga barn (och nej....ni behöver inte ta den diskussionen om vad som händer när vi får barn, för det får vi inte utan att det är ett medvetet val). Vi är verkligen inte några höginkomsttagare på något sätt men med rätt planering och bra uppföljning av vart pengarna tar vägen så är det inga som helst problem att få det att gå ihop.