J
useless useless skrev:
Det är väl siffror före skatt?
jag antar det.

Jag är civilingenjör, enl google tjänar en nyanställd ingenjör ca 33.000 medan snittlönen är 45.000, för de lite äldre som kanske har en senior roll och i storstad tror jag man kan lägga på lite till, men åtminstone i industrin där jag jobbar så är tyvärr inte lönerna gigantiskt mycket högre om man inte har en chefsbefattning. Vad gäller IT och konsulter så har jag förstått de ligger en bra bit högre. Som jag förstår kan någon utan utbildning på vår "line" som dessutom jobbar skift dra in mer än en nyexad civilare. Då gör de det från dag ett. De som visar framfötterna på line kan ganska snabbt få en lite bättre roll. Jag tror det trots allt är rätt skapligt betalt för att inte kräva nån utbildning alls. 5 år med studieskulder tar rätt lång tid att tjäna tillbaka... Har förstått att tex handel och liknande kan ha taskiga villkor. Vården och lärarna, jobb som kräver utbildning, tror jag hämtat ikapp en hel del, från att varit riktigt uselt betalt.

J JohanLun skrev:
Tror det för en stor del av befolkningen är rätt "tajt" mellan de som tjänar "lite" och de som tjänar "rätt bra". Två löner på 30, 60 tillsammans, det är ganska lågt tror jag. Men två löner på 50, 100 tillsammans - det tror jag är en rätt hög lön (även om det i storstäder finns en liten del som tjänar betydligt mer, men statistiskt är det nog rätt liten del trots allt). Iom att de som tjänar 50 betalar mer skatt och sannolikt har både studieskulder och kommit igång senare att jobba så blir nettoskillnaden trots allt rätt liten. En industriarbetare eller en vanlig tjänsteman har nog "ungefär" samma möjligheter att köpa hus. Dessutom är man ju två, så det tar ibland ut varandra, plus att tjänstemän ju behöver vabba lika mycket som alla andra, så alla med barn tappar inkomst. De jag antar har det riktigt svårt map husköp är de som inte har fasta jobb och tar sig runt på bidrag och timjobb. Om man är villig att kavla upp ärmarna och jobba med huset själv (om man kan det) så tror jag att även de med lägre inkomst kan köpa hus, om inte i storstad...
Det är långt fler som tjänar 30 kkr per månad än som tjänar 50 kkr per månad. Vidare är det lättare för en med en inkomst om 45 kkr per månad att få lån än en undersköterska med 27 kkr per månad. Så dina antaganden är inte riktigt verklighetsförankrade. Med det sagt så är det absolut inte omöjligt för en med lägre inkomst/tidigt i karriären att skaffa hus. Dock kommer det troligen inte att gå så bra i de hetaste områdena.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag antar det.

Jag är civilingenjör, enl google tjänar en nyanställd ingenjör ca 33.000 medan snittlönen är 45.000, för de lite äldre som kanske har en senior roll och i storstad tror jag man kan lägga på lite till, men åtminstone i industrin där jag jobbar så är tyvärr inte lönerna gigantiskt mycket högre om man inte har en chefsbefattning. Vad gäller IT och konsulter så har jag förstått de ligger en bra bit högre. Som jag förstår kan någon utan utbildning på vår "line" som dessutom jobbar skift dra in mer än en nyexad civilare. Då gör de det från dag ett. De som visar framfötterna på line kan ganska snabbt få en lite bättre roll. Jag tror det trots allt är rätt skapligt betalt för att inte kräva nån utbildning alls. 5 år med studieskulder tar rätt lång tid att tjäna tillbaka... Har förstått att tex handel och liknande kan ha taskiga villkor. Vården och lärarna, jobb som kräver utbildning, tror jag hämtat ikapp en hel del, från att varit riktigt uselt betalt.
Vilka tror du det finns flest av i Sverige; butiksbiträden/kassörskor eller civilingenjörer?

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl siffror före skatt?
Det är idiotiskt prata siffror efter skatt, för alla har olika möjlighet för avdrag osv

edit: egentligen borde vi prata inkl AGA så alla fattar hur dyrt det är ;)

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
engs
J JohanLun skrev:
Tror det för en stor del av befolkningen är rätt "tajt" mellan de som tjänar "lite" och de som tjänar "rätt bra". Två löner på 30, 60 tillsammans, det är ganska lågt tror jag. Men två löner på 50, 100 tillsammans
Sen kan man ha två identiska barnfamiljer.
Där båda tjänar säg 80k brutto totalt
F1 så fördelas det på 30k+50k
F2 så fördelas det 40k+40k

F1 betalar då alltså in mer skatt, får mindre netto, slår i taken i försäkringssystem osv. Trots att de belastar samhället identiskt som F2.

Sambeskattning vore en rättvisereform mellan olika familjer i samhället samt skulle hjälpa den part som tjänar minst att få bättre pension, sjukpenning etc. om man räknade all inkomst / 2 för gifta par.

• Gilla
Wiklundo och 3 till
  • Laddar…
Orkar inte gå in på djupet men det är rätt stor skillnad på tjänstemän som har möjlighet att jobba hemma med egen sjukdom eller sjuka barn och en industriarbetare som måste vara på plats. Speciellt under en pandemi.

• Gilla
oscarwww och 7 till
  • Laddar…
J
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vilka tror du det finns flest av i Sverige; butiksbiträden/kassörskor eller civilingenjörer?
Mitt budskap var att även en civilingenjör kan hamna inom det lägre spannet, jag har inte sagt att alla civilingenjörer tjänar 50 heller. Och många kan ha en respektive med ett annat jobb.

MEN en person som jobbar lite extra och är smart med utgifter kan ha nästan lika mycket pengar "över" som en mer högavlönad. Dessutom, vissa jobb med bra lön kräver oavlönat extraarbete eller att det inte går att VABba osv, så det blir högre utgifter för alternativa lösningar. En anledning att jag inte satsat på chefskarriär är att jag tror många får jobba rätt hårt utan speciellt mycket mer betalt (eller, jo, mer betalt men en större uppoffring att hela tiden ställa upp på jobbet). Sen finns det många jobb som är bra avlönade och jävligt flexibla, det kan man ju se runt i kring sig, vet inte riktigt vad det är för jobb där en (troligen) välavlönad person kan träna fotboll med barnen halv fyra och ta en lång joggingtur på lunchen hemma i villakvarteret. Men jag ser ju endel sådana personer i villakvarteret. Borde kanske kolla vad de jobbar med och byta till det jobbet... :D :P

• Gilla
guggen
  • Laddar…
J
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Orkar inte gå in på djupet men det är rätt stor skillnad på tjänstemän som har möjlighet att jobba hemma med egen sjukdom eller sjuka barn och en industriarbetare som måste vara på plats. Speciellt under en pandemi.
Det har du rätt i. Vi har inte kunnat göra det innan pandemin. Hemma = VAB. Om man jobbade hemma när man VABbade så var det i vårt fall "gratisarbete" för firman, men egentligen får man inte göra så enligt systemet.

Så, under pandemin kan jag hålla med, då har jag tillhört de som kunnat hämta sonen på skolan halv fyra, men då har jag sen gått hem och fortsatt jobbat. Jävligt smidigt. Och nåt som jag tror egenföretagare och liknande kunnat göra även innan covid.

Har man små barn skulle jag säga att det är extremt svårt att VABba och jobba samtidigt, dessutom inte så bra för någon inblandad. Men visst, sett ur inkomstperspektiv kanske det är bra. Med "normal" lön så¨ tycker jag VAB är ruskigt välersatt, man förlorar inte speciellt mycket på det. Har man hög lön eller jobba skift/övertid har jag förstått så inte är fallet, men de som tjänar de där 80.000 brutto tillsammans tror jag inte torskar så mkt om man vabbar normalt mycket... Man slipper ju äta lunch ute och slipper bilkostnad dessutom...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man slipper ju äta lunch ute och slipper bilkostnad dessutom...
Mycket av bilkostnaden är inte rörlig, så det håller jag inte med om.

J
F fribygg skrev:
Mycket av bilkostnaden är inte rörlig, så det håller jag inte med om.
Beror ju på. För mig kostar nog en resa till jobbet (per bil, 10 mil ToR) ca 200kr. varav ca 70kr i trängselskatt och lite beroende på om jag kan köra på el eller ej för resten av kostnaden. Jag har en rörlig kostnad på leasingbilen som jag tror ligger nånstans på 10 kr / mil, den syns inte "direkt" men månadskostnad är beroende på miltal, Jag tror även en privatägd bil kostar nåt liknande om man lägger på slitage, värdeminskning, service mm. Så räknar jag "hårt" på bara rörlig kostnad så blir det nog mer än 200. Sen sparar man 80 spänn på en lunch. Så säg 250-300kr besparing på att inte åka till jobbet. Har man månadskort på kollektivtrafik och matlåda så spelar det ju ingen roll...

Men visst, att bara ha en bil stående kostar ju också. De flesta barnfamiljer vill nog ha det hur som?

J JohanLun skrev:
Mitt budskap var att även en civilingenjör kan hamna inom det lägre spannet, jag har inte sagt att alla civilingenjörer tjänar 50 heller. Och många kan ha en respektive med ett annat jobb.

MEN en person som jobbar lite extra och är smart med utgifter kan ha nästan lika mycket pengar "över" som en mer högavlönad. Dessutom, vissa jobb med bra lön kräver oavlönat extraarbete eller att det inte går att VABba osv, så det blir högre utgifter för alternativa lösningar. En anledning att jag inte satsat på chefskarriär är att jag tror många får jobba rätt hårt utan speciellt mycket mer betalt (eller, jo, mer betalt men en större uppoffring att hela tiden ställa upp på jobbet). Sen finns det många jobb som är bra avlönade och jävligt flexibla, det kan man ju se runt i kring sig, vet inte riktigt vad det är för jobb där en (troligen) välavlönad person kan träna fotboll med barnen halv fyra och ta en lång joggingtur på lunchen hemma i villakvarteret. Men jag ser ju endel sådana personer i villakvarteret. Borde kanske kolla vad de jobbar med och byta till det jobbet... :D :p
Nu får jag vänligt men bestämt be dig sluta stalka mig ;):cool::rofl:

engs engs skrev:
Sen kan man ha två identiska barnfamiljer.
Där båda tjänar säg 80k brutto totalt
F1 så fördelas det på 30k+50k
F2 så fördelas det 40k+40k

F1 betalar då alltså in mer skatt, får mindre netto, slår i taken i försäkringssystem osv. Trots att de belastar samhället identiskt som F2.

Sambeskattning vore en rättvisereform mellan olika familjer i samhället samt skulle hjälpa den part som tjänar minst att få bättre pension, sjukpenning etc. om man räknade all inkomst / 2 för gifta par.
Håller med. Tex om ett sambopar / makar tjänar 150 tillsammans borde de skattas som om de tjänar 75 per skalle även om tjänar 50 och den andra 100

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller med. Tex om ett sambopar / makar tjänar 150 tillsammans borde de skattas som om de tjänar 75 per skalle även om tjänar 50 och den andra 100
Gött att se att trots att du redan hade siffror i hans inlägg var tvungen att modifiera dem så att ingen råkar tro att du tjänar såna småpengar :D
Hade inte förväntat mig något annat från dig <3

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
J
Jag har hört det var så "för länge sen" (60-talet?). Men då var det vissa som blev hemmafruar. Tror till och med det kunde bli högre total skatt om de jobbade, då den sk pomperipossaeffekten väl fanns samtidigt, eller var det senare?

P Pin skrev:
Nu får jag vänligt men bestämt be dig sluta stalka mig ;):cool::rofl:
Aha, ok, då får du berätta vad du jobbar med så slipper jag smyga runt och gissa. :D

Sannolikt har den med inkomst på 150 möjligheter att skatteplanera på olika sätt och betalar i realiteten inte så hög skatt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Framför allt borde man antigen sluta ta AGA vid taket eller ta bort taket. Total bullshit att man fortsätter betala skatt för något men kastas ur systemet efter en viss nivå.

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.