M Mmhe71 skrev:
Jag förstår inte vad "barnfamilj" har med bruttolönen att göra.
Det var du som skrev att en familj tjänar 70-80000kr per månad.

P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tolkar det som sthlm, då förorter inte är ett begrepp jag stött på rörande andra städer i Sverige. Då säger jag "lämna fjollträsk". Det finns mer och annat utanför tullarna bland tallarna (undrar hur många som snappade upp referenserna ;)).
Norra skåne =) Jag kallar byarna som förorter till staden ;)

De kallas väl även kransorter hehe.

• Gilla
ThomasEcke och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det är så. Det var svårt på 80- och 90-talet också. Jag säger inte att tiderna inte förändras, men så har det varit för alla generationer; någonting har förändrats vilket kräver att man anpassar sig. Jag kan säga att på landsbygden i Skåne (30-60 min från en centralort) så är det inte speciellt svårt att få lägenhet. Med andra ord; flytta lite utanför krypavstånden, acceptera pendling, osv, så reder det sig.
Jag har 120 minuter till jobbet.

Det är möjligt att det är så. Det var svårt på 80- och 90-talet också. Jag säger inte att tiderna inte förändras, men så har det varit för alla generationer; någonting har förändrats vilket kräver att man anpassar sig. Jag kan säga att på landsbygden i Skåne (30-60 min från en centralort) så är det inte speciellt svårt att få lägenhet. Med andra ord; flytta lite utanför krypavstånden, acceptera pendling, osv, så reder det sig.
Förr(skiftet 80/90 tal) var det svårt att få en hyresrätt i Linköping, men begagnade brf med låg avgift från miljonprogrammets tid kostade mindre än en halv årslön så det gick ju att skaffa boende som ungdom ändå.

F fribygg skrev:
Förr(skiftet 80/90 tal) var det svårt att få en hyresrätt i Linköping, men begagnade brf med låg avgift från miljonprogrammets tid kostade mindre än en halv årslön så det gick ju att skaffa boende som ungdom ändå.
Och det gör det idag också.

J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det var du som skrev att en familj tjänar 70-80000kr per månad.
Tror det för en stor del av befolkningen är rätt "tajt" mellan de som tjänar "lite" och de som tjänar "rätt bra". Två löner på 30, 60 tillsammans, det är ganska lågt tror jag. Men två löner på 50, 100 tillsammans - det tror jag är en rätt hög lön (även om det i storstäder finns en liten del som tjänar betydligt mer, men statistiskt är det nog rätt liten del trots allt). Iom att de som tjänar 50 betalar mer skatt och sannolikt har både studieskulder och kommit igång senare att jobba så blir nettoskillnaden trots allt rätt liten. En industriarbetare eller en vanlig tjänsteman har nog "ungefär" samma möjligheter att köpa hus. Dessutom är man ju två, så det tar ibland ut varandra, plus att tjänstemän ju behöver vabba lika mycket som alla andra, så alla med barn tappar inkomst. De jag antar har det riktigt svårt map husköp är de som inte har fasta jobb och tar sig runt på bidrag och timjobb. Om man är villig att kavla upp ärmarna och jobba med huset själv (om man kan det) så tror jag att även de med lägre inkomst kan köpa hus, om inte i storstad...

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Mmhe71 skrev:
Skulle säga att en normalfamilj år 2022 har cirka 70 000-80 000 kr/månad i bruttoinkomst om båda arbetar heltid.
Medianlönen ligger på ca 36 000:- men det säger egentligen inte så mycket. Vi är en normal familj och ligger en bra bit under 70-80 000:- i månaden. Så kan inte riktigt hålla med!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S Skogsrebellen skrev:
Ursäkta mig, medellönen ligger på runt 36 000:-
[länk]
Medel säger absolut ingenting. Medianen däremot speaks volumes.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
S Skogsrebellen skrev:
Ursäkta mig, medellönen ligger på runt 36 000:-
[länk]
Sen är det ju frågan om du vet skillnaden på medel och median?

I Linköping som iaf är en rätt normal svensk lantortsstad med hög sysselsättning och fungerande universitet är såvitt jag vet medianinkomsten bara dryga 300 000 kr/år och nu brukar begagnade villor kosta en bra bit norr om 4mille

• Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt i det. Men det går inte att räkna att en normal familj tjänar 70-80000:- i månaden eftersom det inte är helt rätt.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
En "normal" familj tjänar runt 40 000 efterskatt om båda jobbar. Max 50 000 efter skatt. Vart har ni fått dessa drömsummor på 70-80 i från? Det är ju inte en "normal" familj.

• Gilla
Benpe och 4 till
  • Laddar…
J
Det svåra här är väl att i all statistik så räknas folk som har timjobb eller mer eller mindre arbetslösa med (antar jag). Medianen säger ju inte så mkt om spridningen. Medel, ja så skulle ju några kunna vara superfattiga och andra tjäna massor och rätt få faktiskt ha just medellönen.

Många med löner i det högre spannet har som jag förstår ofta inte kvar övertidsersättning, medan många i det lägre spannet kan höja lönen rejält om de jobbar lite övertid eller skift. Många med högre löner bor i regioner med dyra bostadspriser, då de flesta högavlönade jobb ligger i storstäder.

Vinnarna tror jag är läkare och liknande som kan bo på mindre orter men ha i princip samma höga lön som sina "storstadskollegor".

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Vart har ni fått dessa drömsummor på 70-80 i från? Det är ju inte en "normal" familj.
Det är väl siffror före skatt?

• Gilla
Snicklas och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.