Isakare Isakare skrev:
Jag drömmer om egen täppa, känner mig instängd i mitt BR radhus på 67 kvm 3,5 mil från Sergels Torg, värt runt 3 milj.
Så jag sökte "villa/fritidshus Stockholms län 3 milj" på Hemnet och fick 29 träffar.
Hamnade på fritidshus eller kolonilotter norr om Norrtälje eller i Nynäshamn med sommarvatten och förbränningstoalett. Ett skapligt hus (vinterbonat med vatten och avlopp) i Nykvarn hade mögel på vinden och i grunden, och saknade fiber.
Njaa.. Tar du fritidshus omkring Norrtälje, så finns det många som säljs för under 2 milj, en del i helt OK skick (fast det finns iofs en del i andra änden av kvalitetsskalan också). Vill du ha vattentoa, får du kanske räkna med att gå upp ett par hundratusen.

När du jämför med Brf radhus, så blir jämförelsen lite orättvis. Du har oftast en månadsavgift där som är avsevärt högre än den driftskostnad som du får för en likvärdig villa/radhus med ägarrätt. Med samma månadsbudget kan du köpa en avsevärt dyrare ägd bostad. Men så gäller det ju att man klarar den extra kontantinsatsen.

• Gilla
katho75
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle bli galen om jag inte fick komma in till stan och luncha iaf en 2, 3 gånger i veckan :)
Jag skulle bli galen om jag var tvungen att luncha med kollegorna 2-3 gånger i veckan eller mer.

• Gilla
  • Haha
gone_fishing och 10 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, Men man får ju heller inte lån på hur mycket som helst. Även om du har bra sparat. Jag kan tex lägga in över 50% på en villa på 20 miljoner. Men får ändå inte låna det beloppet för banken tycker det är för högt för våra löner. Och då har bankmannen sagt att hon räknar in min utdelning i det (Egenföretagare).
Det var en snäll banktant. Min slog dövörat till när jag försökte förklara att en stor del av min inkomst kommer från utdelning från eget AB.

Man flyttar från storstan ut på landet och köper ett hus som man har "råd" att köpa.Man amoterar till barnen flyttar ut och nu har man ännu mer pengar att amotera mera och till slut kan man betala huset helt.Efter det är det ingen konst att spara eller köpa vad man vill ha utan ta några lån som bilar exempel.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Man flyttar från storstan ut på landet och köper ett hus som man har "råd" att köpa.Man amoterar till barnen flyttar ut och nu har man ännu mer pengar att amotera mera och till slut kan man betala huset helt.Efter det är det ingen konst att spara eller köpa vad man vill ha utan ta några lån som bilar exempel.
Och om du inte amorterar hela lånet blir det ännu lättare att spara och köpa.

P Pin skrev:
Och om du inte amorterar hela lånet blir det ännu lättare att spara och köpa.
Så kan man ochså resonera men vi valde att göra på vårat sätt och ångrar det inte för bra känsla att betala allt utan att behöva låna

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Så kan man ochså resonera men vi valde att göra på vårat sätt och ångrar det inte för bra känsla att betala allt utan att behöva låna
Det är ju perfekt. Men i dagens läge så är det svårt (och osmart). Även i mindre bruksorter kostar en normalt hus 3 000 000 kr. Det skulle ta arbetarfamiljen (finns få tjänstemän eller andra höginkomsttagare i småorter) väldigt lång tid att amortera allt. Verkar ju råda en konsensus bland folk att under 50% belåning är onödigt att ha. Att låsa stort kapital i ett hus som du bara får loss via försäljning när räntorna är så låga är osmart, då finns det andra sätt att skapa ekonomisk frihet. Dessutom så kan jag personligen tycka det är märkligt att amortera sönder familjen under småbarnsåren för att köpa bilar och annat icke värdeskapande på ålderns höst.

Amortering i alla ära, vi amorterar också ganska mycket, men det är bara "ett ben" att stå på som jag ser det. Att se efter sitt hur, placera pengar på börsen och leva med familjen är minst lika viktigt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är ju perfekt. Men i dagens läge så är det svårt (och osmart). Även i mindre bruksorter kostar en normalt hus 3 000 000 kr. Det skulle ta arbetarfamiljen (finns få tjänstemän eller andra höginkomsttagare i småorter) väldigt lång tid att amortera allt. Verkar ju råda en konsensus bland folk att under 50% belåning är onödigt att ha. Att låsa stort kapital i ett hus som du bara får loss via försäljning när räntorna är så låga är osmart, då finns det andra sätt att skapa ekonomisk frihet. Dessutom så kan jag personligen tycka det är märkligt att amortera sönder familjen under småbarnsåren för att köpa bilar och annat icke värdeskapande på ålderns höst.

Amortering i alla ära, vi amorterar också ganska mycket, men det är bara "ett ben" att stå på som jag ser det. Att se efter sitt hur, placera pengar på börsen och leva med familjen är minst lika viktigt.
Fast det är inte inkomsterna som märks utan det är utgifterna och det är det jag menar att köpa ett hus man har råd med.köpte vårat hus för 510000 år 2000 med sjöutsikt och stor tomt.

Viktor.J Viktor.J skrev:

Håller med.

Nu nämnde @växelventil även lån och ett problem är att har han lyckats amorterat allt lagom till pensionen är många banker ovilliga att ge nya lån även om utrymme finns både med huset som säkerhet och att betala räntan (och amorteringar).

Utväxlingen med aktier eller fonder är bättre än att amortera, och med dagens låga ränta kostar det väldigt lite att inte amortera hela beloppet.

Nu kommer någon att skriva om amortering som sparande och den diskussionen har vi ju redan haft ett otal gånger. Att amortera 1000 kr är inte mer sparande än att ha kvar samma pengar på lönekontot, sparkontot eller i plånboken. Det man spar är minskad ränta, men värdeökning på börsen är som sagt större om man lägger tusenlappen där. Och omvänt då sparar jag som har pengar på börsen inte 1000 kr om jag säljer av och amorterar beloppet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med.

Nu nämnde @växelventil även lån och ett problem är att har han lyckats amorterat allt lagom till pensionen är många banker ovilliga att ge nya lån även om utrymme finns både med huset som säkerhet och att betala räntan (och amorteringar).

Utväxlingen med aktier eller fonder är bättre än att amortera, och med dagens låga ränta kostar det väldigt lite att inte amortera hela beloppet.

Nu kommer någon att skriva om amortering som sparande och den diskussionen har vi ju redan haft ett otal gånger. Att amortera 1000 kr är inte mer sparande än att ha kvar samma pengar på lönekontot, sparkontot eller i plånboken. Det man spar är minskad ränta, men värdeökning på börsen är som sagt större om man lägger tusenlappen där. Och omvänt då sparar jag som har pengar på börsen inte 1000 kr om jag säljer av och amorterar beloppet.
Det bästa är såklart att inte lägga alla ägg i samma korg
Jag brukar köra samtliga tre traditonella ”sparanden” dvs,
- aktier
- amortering
- buffert på sparkonto

Det finns inget rätt eller fel i fördelningen utan ens livssituation borde styra (belåningsgrad, skick på huset, inkomster och frugans driftkostnader mm) exempelvis om man kör 70% aktier eller 10%.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Tar man en lång paus mitt på dagen får man hålla på till 8 eller 9 på kvällen i stället.
Jaha.....hans prat om "Sveriges bästa chef" är kanske han själv. Det är onekligen litet svårt att ge sig själv sparken.
Hur länge man arbetar har väldigt lite att göra med hur mycket man får gjort.

Att ge sig själv sparken är det bästa man kan göra som företagare, det borde vara det primära målet för alla som driver en verksamhet.

Du har helt fel syn på arbete, för att bli något annat än löneslav.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fast det är inte inkomsterna som märks utan det är utgifterna och det är det jag menar att köpa ett hus man har råd med.köpte vårat hus för 510000 år 2000 med sjöutsikt och stor tomt.
Ok, köper man ett hus för 500k så är det inget problem. Tror inte det är ett problem för någon i denna tråden så det är knappast det som det handlar om. Hittar du ett hus för samma summa idag där det också finns jobb, dagis, skola och drägliga levnadsförhållanden så säg till!

Blir lite provocerad av att det alltid ska komma fram någon äldre och komma med pekpinnar och säga "Ta ett jobb och köp ett hus, så gjorde jag". Med noll insikt hur arbetsmarknaden och bostadssituationen ser ut för många.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det var en konstig tolkning med så lite information. Jag hade tolkat det som att han köpte för 5,1 med lån på en del av det för det är rimligare.

En nolla för mycket, 510 000 kr är inte svårt att betala av på 20 år!

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En nolla för mycket, 510 000 kr är inte svårt att betala av på 20 år!
sant :) Får ändra min text, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.