289 679 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Lallar man runt i långa år med jorden runt resor och lever på tillfälliga jobb och håller sig långt ifrån bostadsmarknaden så blir du naturligtvis så att man hamnar på ruta ett när man väl kommer på att man vill ha ett trevligt boende lite väl sent.
Tycker inte att man har rätt att komma och gnälla då.
Jag började jobba när jag var 19 och hoppade över jorden runt resandet osv. Hade inga som helst problem att köpa ett hus en liten bit utanför Stockholm 2012 helt själv och jag är inte en höginkomsttagare.
Jobba, spara pengar till insats, håll utkik/skaffa koll på marknaden i ett par år och slå till fort när tillfälle ges.
Samt var bara kräsen med läget, resten får man ta vartefter.
Tycker inte att man har rätt att komma och gnälla då.
Jag började jobba när jag var 19 och hoppade över jorden runt resandet osv. Hade inga som helst problem att köpa ett hus en liten bit utanför Stockholm 2012 helt själv och jag är inte en höginkomsttagare.
Jobba, spara pengar till insats, håll utkik/skaffa koll på marknaden i ett par år och slå till fort när tillfälle ges.
Samt var bara kräsen med läget, resten får man ta vartefter.
Jo absolut, men har man "prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst" så är det inga problem att låna pengar för att köpa ett hus för säg 3mkr t.o.m. med blancolån för en stor del av kontantinsatsen. Så jag håller med om att det är något som inte stämmer.AndersMalmgren skrev:
Jobbar hemifrån på landet, innan corona var dealen att jag skull in till kontoret någon gång i månaden och fick då resa + boende betalt en eller ett par nätter. Lagom avbrott från barnen och kunde umgås med bekanta på kvällen och ta någon lunch med kollegorna.AndersMalmgren skrev:
Bra deal, huspris ca 30-50% mot vad jag skulle betalat i stan.
Hoppas kunna komma igång med det nu snart igen. Blir lite lappsjuk efter ett tag
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
3 miljoner räcker inte till en etta i sthlm (nu vet jag inte var han letar hus dock)K Kallens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag skulle bli galen om jag inte fick komma in till stan och luncha iaf en 2, 3 gånger i veckanH hapazard skrev:Jobbar hemifrån på landet, innan corona var dealen att jag skull in till kontoret någon gång i månaden och fick då resa + boende betalt en eller ett par nätter. Lagom avbrott från barnen och kunde umgås med bekanta på kvällen och ta någon lunch med kollegorna.
Bra deal, huspris ca 30-50% mot vad jag skulle betalat i stan.
Hoppas kunna komma igång med det nu snart igen. Blir lite lappsjuk efter ett tag![]()
Nej vi har ju inte så mycket siffror här, men han nämnde att husen 1 timme (med bil låter orimligt långt, då är man ju förbi uppsala om det varit sthlm) utanför stan går för 3-5 mkr, och sa också att han ville bo i skogen så tolkade det som att det var något han kunde tänka sig.AndersMalmgren skrev:
Men egentligen så är det kanske mest "prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst" och "bli utskrattad om jag gick till banken" som inte går ihop. Någon av de påståendena måste vara fel.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
1 timme från centrum behöver inte vara så långt ut beroende på trafikK Kallens skrev:Nej vi har ju inte så mycket siffror här, men han nämnde att husen 1 timme (med bil låter orimligt långt, då är man ju förbi uppsala om det varit sthlm) utanför stan går för 3-5 mkr, och sa också att han ville bo i skogen så tolkade det som att det var något han kunde tänka sig.
Men egentligen så är det kanske mest "prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst" och "bli utskrattad om jag gick till banken" som inte går ihop. Någon av de påståendena måste vara fel.
94 objekt i sthlm kommun för under 2 miljoner. Ökar man till 3 miljoner så ligger där ute 182 objekt.AndersMalmgren skrev:
Så inte alla är äckligt dyra. Sen att de inte ligger exakt i centrum kan ju kvitta för de är ju ändå sthlm kommun
Killen har något annat som felar om han inte kan ta 3 miljoner och påstår sig vara höginkomstare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Finns 20 under 3 miljoner och då är det innan budgivningRkarlsson skrev:94 objekt i sthlm kommun för under 2 miljoner. Ökar man till 3 miljoner så ligger där ute 182 objekt.
Så inte alla är äckligt dyra. Sen att de inte ligger exakt i centrum kan ju kvitta för de är ju ändå sthlm kommun
Killen har något annat som felar om han inte kan ta 3 miljoner och påstår sig vara höginkomstare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stockholmare är bra finurliga. Nu får ni komma överens om vad ni räknar in som sthlm. Vissa räknade ju med södertälje.AndersMalmgren skrev:
Nu tog jag en sökning på STHLM KOMMUN.
Hur som haver. Det fanns en etta för 1950 i vasastan. =)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Han letar ju "ett litet hus utan grannar, nära natur och vatten", men samtidigt "måste [han] bo centralt i en av Sveriges största städer".AndersMalmgren skrev:
Redan där skär det sig ju. Det är fan inte lätt när allt är så svårt.
Stockholms kommun är en väldigt dålig måttstock för vad som är staden Stockholm. Några tramptag (med cykel) norrut från centralstation så är du i Solna kommun. Västerut och söderut kan du sitta på tunnelbanan i en halvtimme utan att passera kommungränsen.Rkarlsson skrev:
Ja exakt det jag säger.K Kallens skrev:
När man ska prata om vissa saker så räknas inte något in, förutom centrum. Men ska man prata om något annat så måste man räkna in södertälje och alla så norr de bara går. Det är den mest förvirrade staden i hela sverige
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Ingen vill bo yngre än 1930Rkarlsson skrev:
Jag söker på max 1930 för max 3 miljoner i min bild ovan.
Men, men. Ett hus nära stan kostar minst 15 miljoner idag och då är det runt 100 till 120 kvadratmeter. Vill du ha 150 sticker det iväg