290 394 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Löjligt. 37 är ingen hög inkomstragar lön.AndersMalmgren skrev:
både jag o tjejen har över 40 och vi räknar oss inte till några höginkomsttagare.
Alla har ju bra löner idag verkar de som
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Jo vad sossarna tycker är höginkomsttagare och vad som faktiskt är det är inte samma sakV Villaägarenr1 skrev:
I USA toppar marginalskatten på 37% vid 450k lön i månaden. Kanske är bättre mått på vad som är höginkomsttagare än 54k
Då får du glädja dig åt din minnen från resorna och att du hjälpt behövande med ditt ideella arbete. Att du lyckats leva ur hand i mun.J JohnAnchor skrev:Jag har levt mitt liv som många andra. Rest runt, sett mig om, ströjobbat och levt för dagen. Efter det följde en period när jag jobbade ideellt under några år i ett projekt som hjälper unga människor som hamnat fel.
Sen tyckte jag att det var dags att tjäna lite strålar. Jag har jobbat några år nu och är höginkomsttagare. Men trots det är det nästan omöjligt att spara några större pengar
Alternativet hade varit att arbetat och sparat hela vuxna livet. Många som bor i de husen du beskriver har gjort just det, men missat det du gjort. Inte så många har gjort både och.
Varför kan du inte spara pengar om du är höginkomsttagare? Hur har du tänkt att ha råd även om du får ett lån? Ränta och kanske amortera kostar. Och allt annat med ett hus. Hur bor du idag?
I samma tråd skriver TS också att han hyr huset.
Keiller skrev:
Tänkte på en sak du skulle kunna göra. Du bor centralt i en av Sveriges största städer och enligt en av dina trådar i en 70-talsvilla
[länk]
Då borde det inte vara omöjligt att sälja det och skaffa ditt drömhus vid en sjö mitt i naturen.
Du behöver inte låna, du borde ju få bra mycket mer för ditt hus än de där 3-5 miljonerhusen en timme utanför staden. Och så mycket pengar räcker långt om du söker dig bort från stan.
Det innebär visserligen en flytt för att få sjöar och natur inpå husknuten men det kanske det är värt?
Mycket bitterhet i inlägget, men om du ändå måste bo centralt i en av landets största städer så är det väl en ickefråga? Och vad är det som hindrar dig från att gå till banken och prata bolån som ”alla andra”? Till skillnad mot dig räknar jag mig inte som höginkomsttagare men det var inga problem alls att få låna pengar till mitt första hus. Det var faktiskt inte en enda som skrattade åt mig på banken.J JohnAnchor skrev:Jag hakar på den här tråden då jag har lite samma funderingar. Hur har alla råd? Det här är lite av en rant, så ber om ursäkt i förväg.
Jag har levt mitt liv som många andra. Rest runt, sett mig om, ströjobbat och levt för dagen. Efter det följde en period när jag jobbade ideellt under några år i ett projekt som hjälper unga människor som hamnat fel.
Sen tyckte jag att det var dags att tjäna lite strålar. Jag har jobbat några år nu och är höginkomsttagare. Men trots det är det nästan omöjligt att spara några större pengar när man som jag måste bo centralt och dessutom ha bil (pga jobb)
För mig är det HELT omöjligt att få låna pengar. Jag skulle bli utskrattad om jag gick till banken. Trots att jag har prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst. Det är så j*vla frustrerande och nedslående. Min dröm är att ha ett litet hus utan grannar, nära natur och vatten. Jag vill absolut under inga omständigheter bo på någon färdigavstyckad sophög. De rimligt prissatta tomterna som säljs skulle jag inte vilja bo på ens om jag fick betalt. Och de tomter som faktiskt är fina kostar helt sjukt oseriöst mycket.
Jag bor i en av Sveriges största städer. Husen en timme utanför staden går på 3-5 miljoner. Jag kan inte ens köpa ett "renoverings objekt" för folk har ju blivit helt dumma i huvudet och betalar miljoner för hus som är i så dåligt skick att det består mer av jord och mögel än hus. Köpa tomt och bygga hus? I Sverige är det f*n snudd på omöjligt att köpa en fin skogsfastighet, stycka av och få bygglov. Det är en oändlig väntan på att olika myndigheter och kommunpolitiker ska få tycka och oja sig. Plus hundratusentals kronor i avgifter. Och till råga på det är virkespriserna helt astronomiskt höga.
Det är som att någon har bestämt att det ska vara omöjligt för mig att bo som jag vill. Som sagt, hyfsat nedslående.
Bästa sättet är väl att se över vad man har för utgifter?
7hektar 3,5 mil från Stockholms Central och bara drömmer om dom lönerna som nämns här……
Men med återbruk, äldre bil och ingen direkt ”onödig lyx” lever man ett bra liv även med miljoner i lån
Det ”svåra” är ju att få låna när man väljer ”livskvalitet” och umgås med barn istället för att ”slava” för pengar
7hektar 3,5 mil från Stockholms Central och bara drömmer om dom lönerna som nämns här……
Men med återbruk, äldre bil och ingen direkt ”onödig lyx” lever man ett bra liv även med miljoner i lån
Det ”svåra” är ju att få låna när man väljer ”livskvalitet” och umgås med barn istället för att ”slava” för pengar
Välkommen till Gävleborg. Här finns hav, skog, städer och vildmark med jakt och fiske.J JohnAnchor skrev:Jag hakar på den här tråden då jag har lite samma funderingar. Hur har alla råd? Det här är lite av en rant, så ber om ursäkt i förväg.
Jag har levt mitt liv som många andra. Rest runt, sett mig om, ströjobbat och levt för dagen. Efter det följde en period när jag jobbade ideellt under några år i ett projekt som hjälper unga människor som hamnat fel.
Sen tyckte jag att det var dags att tjäna lite strålar. Jag har jobbat några år nu och är höginkomsttagare. Men trots det är det nästan omöjligt att spara några större pengar när man som jag måste bo centralt och dessutom ha bil (pga jobb)
För mig är det HELT omöjligt att få låna pengar. Jag skulle bli utskrattad om jag gick till banken. Trots att jag har prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst. Det är så j*vla frustrerande och nedslående. Min dröm är att ha ett litet hus utan grannar, nära natur och vatten. Jag vill absolut under inga omständigheter bo på någon färdigavstyckad sophög. De rimligt prissatta tomterna som säljs skulle jag inte vilja bo på ens om jag fick betalt. Och de tomter som faktiskt är fina kostar helt sjukt oseriöst mycket.
Jag bor i en av Sveriges största städer. Husen en timme utanför staden går på 3-5 miljoner. Jag kan inte ens köpa ett "renoverings objekt" för folk har ju blivit helt dumma i huvudet och betalar miljoner för hus som är i så dåligt skick att det består mer av jord och mögel än hus. Köpa tomt och bygga hus? I Sverige är det f*n snudd på omöjligt att köpa en fin skogsfastighet, stycka av och få bygglov. Det är en oändlig väntan på att olika myndigheter och kommunpolitiker ska få tycka och oja sig. Plus hundratusentals kronor i avgifter. Och till råga på det är virkespriserna helt astronomiskt höga.
Det är som att någon har bestämt att det ska vara omöjligt för mig att bo som jag vill. Som sagt, hyfsat nedslående.
Får man kanske föreslå detta boende till dig?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-algnas-soderhamns-kommun-algnas-511-17643171
Ett par kilometer till E4, 45 min till Gävle, 20 min till Söderhamn, 30 min till Bollnäs, 90 min till Uppsala.
Prissänkt till 825kkr, det blir knappast budgivning.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 431 inlägg
måste bo centralt? den får du nog föklara lite. antingen är du inte höginkomsttagare eller så bränner du pengar på fel saker. ta och fundera lite på vad du lägger pengar på och vad som är viktigt.J JohnAnchor skrev:
skippa resor, krogen och ta och byt ner boendet i storlek och mindre centralt så ska du se att du kan snabbt spara ihop tillräckligt för att banken ska se att de kan låna ut något iallafall. sen forsätter du så minst 5 år till efter du har köpt eller byggt huset. alla pengar till huset, all fritid på huset. lycka till.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det kan ta en timme med bil från Vällingby till Solna när det är som värst. Så det beror ju lite påM Markarbetaren skrev:
Men Norrland är stort. Det finns många fastigheter om man kan tänka sig att bo där.
Annars är det banklån som gäller för de flesta och då måste banken se kunden som en säker inkomstkälla för att gå med på lån.
Du har bestämt själv att du inte ska bo som du vill.J JohnAnchor skrev:Jag hakar på den här tråden då jag har lite samma funderingar. Hur har alla råd? Det här är lite av en rant, så ber om ursäkt i förväg.
Antingen ljuger du eller så är du ett troll.
Om du är höginkomstare så är din minimum nettlön om du bor i sthlm 35000 kr.
Vad betalar du i hyra? Vad kör du för svindyr bil?
Om du inte ljuger så har du utan större prestation en kontantinsats till en villa på 3 mille på 4 år.
Och eftersom du inte av inlägget att bedömma ens pratat med banken så rekommenderar jag att det är de första du gör innan du gnäller. =)
Jag tror inte att han ljuger.
Jag vet också en sak. Vet för att det kommer fram så tydligt i texten. Vet att trådstartaren är dålig på att hålla utgifterna nere.
Det liv han hade levt tidigare måste ha blivit hutlöst dyrt i förhållande till inkomsterna. Nu kommer följderna av att ha levt på för stor fot. Pengarna är borta och då får man så lov att gneta sig fram som vanlig arbetarklass på småpengar. Det är inte helt lätt för alla att lära sig den konsten.
Jag vet också en sak. Vet för att det kommer fram så tydligt i texten. Vet att trådstartaren är dålig på att hålla utgifterna nere.
Det liv han hade levt tidigare måste ha blivit hutlöst dyrt i förhållande till inkomsterna. Nu kommer följderna av att ha levt på för stor fot. Pengarna är borta och då får man så lov att gneta sig fram som vanlig arbetarklass på småpengar. Det är inte helt lätt för alla att lära sig den konsten.