U Utdelning skrev:
Galet att vi har så hög medellön ändå :)
Ja jag är förvånad att det är så pass högt ändå.

L Lalladin skrev:
Fel!
[länk]
357 delat på 12 är?

29750

23530 efter skatt om du ej betalar skatt t kyrkan

Varför ska alla krydda sina löner på internet???
Taxerad inkomst och lön är två ganska olika saker. Sen att sidan du länkar till inte verkar ha koll på skillnaden är en annan sak.

Själv är jag förvånad att medellönen inte är högre. Medianen bör rimligen vara lägre och är nog mer relevant egentligen.

T tanaris skrev:
På vilket sätt bidrar ett kategoriskt uttalande som "Sanningen är den att folk inte har råd. De köper alla stora maskiner med lånade pengar då räntan är så låg." till en fantastisk dialog, menar du?
Du ser, jag hänger inte upp mig på enskilda ord utan diskuterar i sak. Om du inte håller med, för all del. Men dela då med dig av vad du menar istället för att försöka underminera det jag säger. Där har du skillnaden på en bra och dålig dialog.

K
Riskaptiten ökar förstås mer desto längre tid det går mellan kriserna. De flesta i åldern 25-30 har aldrig varit med om någon kris och då känns ju alla varningar om att inte låna för mycket som tomma ord. "Varför skulle JAG bli av med jobbet?"

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
T
ZirMorriz ZirMorriz skrev:
Du ser, jag hänger inte upp mig på enskilda ord utan diskuterar i sak. Om du inte håller med, för all del. Men dela då med dig av vad du menar istället för att försöka underminera det jag säger. Där har du skillnaden på en bra och dålig dialog.
Nu råkar jag höra till de som tycker att ord har betydelse. Det är nämligen precis därför vi har ord, och väldigt många sådana dessutom. Det gör det lätt att undvika svepande generaliseringar som inte säger ett skvatt eller tillför något över huvud taget. Jag tror vi alla har förstått vad en "dålig dialog" är nu, hade du något exempel på en bra också?

M
I P4 Gbg så ondgjorde sig inringare idag att ”vanligt folk” inte kommer att ha råd att köpa en lägenhet i området masthuggskajen som projekteras nu. Min första tanke, va fan, är det en jä-la rättighet att vem som hellst ska kunna bo vart man vill? En politiker kommenterade detta senare med att ”det är inte förbehållit alla att kunna köpa en ny Volvo från Torslandafabriken.”

Vad tycker ni? Är det en rättighet att alla ska kunna bosätta sig vart man vill? Om ni betalar 10Msek för ett boende i ett lugnt område, tycker ni då det är rättvist att en soc-familj ska få en bostad i samma område med kommunala bidrag?

Absolut inte rättvis....... men det kan när det fungerar väl vara hälsosamt för både rika och fattiga.

Här i Österbotten bor ju rika och fattiga om varatannat i byarna och vi umgås i många fall som grannar och jämlikar även om ena grannen är VD på något hyfsat stort företag och den andra är socialfall.
Resultatet är att de rika i allmänhet inte tappar fotfästet så som ofta skerpå segregerade orter. Samtidigt som fattiga blir motiverade att kämpa vidare och försöka komma bort från bidragen och ibland får tips av sin framgångsrike granne om något påhugg som just då går att få. Vi vet ju mycket väl att i miljöer där det är normalt att leva på socialen så tappar bidragstagarna drivkraften och lusten att ta sig ur det.

• Gilla
Fartland och 12 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
I P4 Gbg så ondgjorde sig inringare idag att ”vanligt folk” inte kommer att ha råd att köpa en lägenhet i området masthuggskajen som projekteras nu. Min första tanke, va fan, är det en jä-la rättighet att vem som hellst ska kunna bo vart man vill? En politiker kommenterade detta senare med att ”det är inte förbehållit alla att kunna köpa en ny Volvo från Torslandafabriken.”

Vad tycker ni? Är det en rättighet att alla ska kunna bosätta sig vart man vill? Om ni betalar 10Msek för ett boende i ett lugnt område, tycker ni då det är rättvist att en soc-familj ska få en bostad i samma område med kommunala bidrag?
Är det inte så de gjorde vid Turning torso (området) Malmö stad kvoterade in soc-familjer. Det blev ett jävla liv på de som betala fullt.

jag tycker såklart det är fel om en arbetare betalar vad det nu kostade för att bo i nybyggen och så kastar man in familjer som inte jobbar. Ja de ska med bo nånstans.

Det blev ramaskri när de byggde sista höghuset här med, så dyrt så dyrt. Men gamlingarna som flytta in var jättenöjda, service nästan hela dygnet.

Så nej jag ser inga rättigheter var man får bo. Har du inte råd att bo i villa eller en dyr lägenhet så får man ju förpassa sig till de med humana priser istället :)

• Gilla
Turdus
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi började spara i fonder till våra barn året de fyllde tre. Äldsta grabben har nu sina 15% till en lägenhet i centrala Malmö (fast han lär väl bo kvar hemma ett tag till ). Alla med barn kan tänka i förväg och inte se att man "hoppar in". Det gäller att ge sina barn bästa möjliga start. Man vet vad som kommer. Det är körkort, student, 18-årsfest osv osv. Det räcker med ett par tre hundra för att inte stå med skägget i brevlådan den dan pengarna behövs.
Du har inte försörjt tre barn själv, det hör jag

• Gilla
Alebaleportocale och 3 till
  • Laddar…
Jag började min resa genom att bo kvar hemma till dess att jag var 26-27 i samband med att jag pluggade 5 år på KTH och investerade ALLT bidrag och lån så efter 5 år hade jag ca 450 000kr. Därefter har jag köpt och sålt ca 8 lägenheter i Stockholm. Så lyckades jag iaf :)

På den tiden det var lite billigare haha!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
C
Sen hänger jag ärligt inte med på vad du menar, att det har varit ekenomiskt fördelaktigt att investera är väl knappast något uppsendeväckande?
Det finns mycket att säga om argumentationen och retoriken i artikeln i stort, men för att fokusera på den delen du citerade och jag kritiserade:

Skärmbild av ett foruminlägg med citat från Riksbankens rapport om amortering eller investering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Ingenstans framgår att den citerade texten handlar om en historisk analys av data från 1997-2012. I den citerade meningen används uttrycket "är optimalt". Så när citatet tas ur sitt kontext får det plötsligt en helt ny innebörd som lägligt nog stödjer artikelförfattarnas argumentation (som inte handlar om någon historisk analys, utan om hur man skall resonera här och nu inför framtiden).

Faktum är att texten i Riksbankens rapport fortsätter; "... Dessa resultat är en konsekvens av såväl låga och stabila bostadsräntor som höga genomsnittliga avkastningar på reala och finansiella tillgångar under tidsperioden 1997-2012.".

2. Artikelförfattarna resonerar sedan kring citatet - "... hade man följt deras råd de senaste fem åren ...".
Här förvandlas citatet i förbifarten till ett råd från ingen annan än självaste Riksbanken(!) Hur kan en historisk analys förväxlas med ett råd? Sedan när började Riksbanken syssla med privatekonomisk rådgivning? Vem tror på allvar att Riksbanken skulle tycka att det är en bra idé att hushållen lånar max och investerar pengarna i värdepapper så här i lågräntetider?

3. Artikelförfattarna fortsätter - "En spännande fråga i sammanhanget är – har du fått det här rådet från din bank?". En retorisk fråga. Det här är bra skit, bry dig inte om vad banken säger. Alla vet att bankerna är elaka.

4. "Jag har blivit idiotförklarad mer än en gång när jag lyft det här ämnet…". Med viss rätta kanske ;). Men återigen retorik. Det här är bra skit, bry dig inte om att alla andra tycker du är en idiot.

L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
"så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat boendekostnader, mat, övriga räkningar"? Skulle det vara lite pengar kvar efter allt är betalt?
Undrar hur jag kan bo i hus ensam som har 8000 lägre i bruttolön än vad ni har.

K
F frityreldarn skrev:
Undrar hur jag kan bo i hus ensam som har 8000 lägre i bruttolön än vad ni har.
Du kanske bor på landet? Du kanske köpte innan vansinnet? Du kanske lever mer sparsamt?

K Kallebo skrev:
Du kanske bor på landet? Du kanske köpte innan vansinnet? Du kanske lever mer sparsamt?
Absolut. Ja på alla tre. Inte för det spelar någon roll egentligen för här pratar vi om vad man har kvar efter man betalat boendekostnaderna. Spelar ju inte så stor roll om man köpte för 1, 10 eller 30 år sen eller om man bor på landet eller i stan.

F frityreldarn skrev:
Absolut. Ja på alla tre. Inte för det spelar någon roll egentligen för här pratar vi om vad man har kvar efter man betalat boendekostnaderna. Spelar ju inte så stor roll om man köpte för 1, 10 eller 30 år sen eller om man bor på landet eller i stan.
Hur kan det inte spela roll med tanke på prisutvecklingen på bostäder de senaste åren?

• Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.