289 685 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Tror trådrubriken borde ha ett litet tillägg
...där de HELST/GÄRNA vill bo?
En del av frågeställningen handlar egentligen om att ”rätta mun efter matsäck”. Dvs man kanske vill bo/jobba på en geografisk plats men ekonomin räcker egentligen inte till för det.
...där de HELST/GÄRNA vill bo?
En del av frågeställningen handlar egentligen om att ”rätta mun efter matsäck”. Dvs man kanske vill bo/jobba på en geografisk plats men ekonomin räcker egentligen inte till för det.
Då kommer ännu en fråga. Hur har de då råd att Bibi hyresrätt, eller ens bli godkända av värden om de inte har säker inkomst?H heimlaga skrev:
Dock väldigt strategiskt taget ur sitt sammanhang.C crappyusrname skrev:
Citatet är taget ur en analys för att estimera hushållens incitament att spara genom att amortera och resultatet av en skattning av deras modell mot historiska data från 1997-2012.
Att man historiskt sett (även efter 2012) tjänat på att investera istället för att amortera behöver vi knappast Riksbankens hjälp för att räkna ut.
Här finns det aktuella PM:et: http://archive.riksbank.se/Documents/Protokollsbilagor/Samverkansrådet/2014/PM 4 - Hushållens amorteringsbeslut.pdf
Redigerat:
Är helt införstådd i att det är ett citat ur ett helt pm. Det intressanta är inlägget på hemsidan.C cpalm skrev:Dock väldigt strategiskt taget ur sitt sammanhang.
Citatet är taget ur en analys för att estimera hushållens incitament att spara genom att amortera och resultatet av en skattning av deras modell mot historiska data från 1997-2012.
Att man historiskt sett (även efter 2012) tjänat på att investera istället för att amortera behöver vi knappast Riksbankens hjälp för att räkna ut.
Här finns det aktuella PM:et: [länk] 4 - Hushållens amorteringsbeslut.pdf
Vet inte hur de är i andra områden. Men ingen av hyresvärdarna (större) godtar någon utan fast inkomst och utan anmärkningar. De som inte har det brukar söka sig till de som äger kanske villor eller annan form av hyresrätt.H heimlaga skrev:
Det är lite rävsax av det.
Men som jag skrev, en del flyttar upp till oss som har lägre priser sen pendlar de med tåget till lund eller malmö. Det tar 35 min till lund som exempel..
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Poängen är att alla länder har olika ekonomier, olika nivåer av pensionsålder, ersättningsnivåer, lönenivåer osv. Man kan inte jämföra länder med varandra för det blir helt uppåt väggarna. Kolla bara hur Covid-19 har påverkat olika länder. Ta ett land som Grekland där turismen står för en stor del av BNP. Arbetslösheten som drabbade Spanien för några år sedan, bostadskrisen i Storbritanien, såna kriser har aldrig drabbat Sverige i samma omfattning för vi har stor export samtidigt som vi har stor inhemsk produktion av livsmedel.Alebaleportocale skrev:
Vi har totala huskostnader med amortering, vatten, el, ja alla kostnader på 10000 kr för hela hushållet. Vi är 2 som delar. Så 5000 var för fasta avgifter. Då är även bredband inräknat.L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
L Husjakt2021 skrev:Vi är mellan i 35 års åldern och jag förstår att 20.000 kr inte är ”lite” pengar men det känns som en stor omställning då vi bor billigt nu och jag blir så fundersam hur många har råd att köpa hus för runt 3,5 och sen köpa båtar, fyrhjulingar, scooter , semester. Nu är vi varken intresserade av båtar eller snöscootrar men tänkte bara att vi kanske får lite pengar kvar bara. Detta är också beräknat på att båda jobbat heltid. Skulle vi vilja gå ner på 80% för att ha mer tid med barn skulle ju inkomsterna sjunka drastiskt.
Jag köpte hus och mitt hus var billigt med tanke på ditt . Mitt kostade 510.000 kr . Jag och min fru har inkomster på 20-25 tusen tillsammans, och räkningar på ca 15-18 tusen, d är 6 tusen till mat å nöje TILLSAMMANS.
Så tänk om.
Var bor då alla som inte har fast arbete i Sverige? Det finns ju hur mycket folk som helst som har halvtidsarbeten eller säsongarbeten eller hankar sig fram på olika slags påhugg med litet A-kassa som hjälp när det inte finns påhugg att få någonstans.Rkarlsson skrev:Vet inte hur de är i andra områden. Men ingen av hyresvärdarna (större) godtar någon utan fast inkomst och utan anmärkningar. De som inte har det brukar söka sig till de som äger kanske villor eller annan form av hyresrätt.
Det är lite rävsax av det.
Men som jag skrev, en del flyttar upp till oss som har lägre priser sen pendlar de med tåget till lund eller malmö. Det tar 35 min till lund som exempel..
Det kallas "arbetskraftsbrist". När det inte går att få ett fast arbete och är svårt att få påhugg.
Medlem
· Stockholm
· 123 inlägg
Hur mycket folk tjänar är svårt att veta. Jag bor utanför Stockholm i en kommun som väl räknas som medelklass och där medellönen ligger något högre än vad du beskriver. Väldigt många har privata företag eller är tjänstemän etc. En hel del lyckade hantverkare. När jag diskuterade med vänner från öarna kring ”hur kan folk leva så gott på sådana löner och stora hus?” Så skrattade kompisarna. De menade att de flesta innehavare av ett AB har lön OCH tar ut vinst. Så det står medellön 40000kr men många drar in 60-70-80 tusen i månaden.
20 tusen i månaden skall räcka för mycket. Amortering? Marginal för räntehöjning?. Spara till oförutsedda utgifter/renovering. Spara till semester. Lägga undan pengar till barnens fonder. Egna fonder. Med ett hus finns alltid ett hål att fylla.
Huset du flyttar till behöver kanske renoveras eller så finns det vitvaror som är typ 10 år gamla, helt plötsligt pajar värmepumpen. Faan det var visst radon i huset. 20000 kommer ni lätt sätta sprätt på UTAN att lyxa till det.
20 tusen i månaden skall räcka för mycket. Amortering? Marginal för räntehöjning?. Spara till oförutsedda utgifter/renovering. Spara till semester. Lägga undan pengar till barnens fonder. Egna fonder. Med ett hus finns alltid ett hål att fylla.
Huset du flyttar till behöver kanske renoveras eller så finns det vitvaror som är typ 10 år gamla, helt plötsligt pajar värmepumpen. Faan det var visst radon i huset. 20000 kommer ni lätt sätta sprätt på UTAN att lyxa till det.
Om de hade fast inkomst vid tillfället de flyttade in i HR eller lånade till BR eller hus så gick det bra. Sedan är det ingen som bryr sig då länge hyran eller räntan betalas.H heimlaga skrev:Var bor då alla som inte har fast arbete i Sverige? Det finns ju hur mycket folk som helst som har halvtidsarbeten eller säsongarbeten eller hankar sig fram på olika slags påhugg med litet A-kassa som hjälp när det inte finns påhugg att få någonstans.
Det kallas "arbetskraftsbrist". När det inte går att få ett fast arbete och är svårt att få påhugg.
Vissa har föräldrar eller andra som backar upp lånet eller hyran.
Men visst kan det vara ett problem då vissa kan leva snålt och sköta hyran trots liten och oregelbunden inkomst.
Medlem
· Stockholm
· 123 inlägg
I Stockholm tjänar många relativt men ffa har många gjort vinster på lägenheter. Jag har kompisar som hade varsin 1:a. De tjänade rätt många hundratusen på dessa flyttade till 3:a i stan. Hoppsan sålde den efter ett antal år med miljoner i vinst. Köpte 5:a till ett bra pris. Tjänade miljoner igen på den. Många sitter med 2-4-6 miljoner eller mer i insatts. Då är det inte så konstigt. Vi har kompisar som tjänar ganska mycket mindre än vad vi gör MEN som tjänat många miljoner på lägenhetsbyte varför de kan köpa lägenheter vi inte ens kan drömma om.K Kirre2 skrev:Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...
H heimlaga skrev:Var bor då alla som inte har fast arbete i Sverige? Det finns ju hur mycket folk som helst som har halvtidsarbeten eller säsongarbeten eller hankar sig fram på olika slags påhugg med litet A-kassa som hjälp när det inte finns påhugg att få någonstans.
Så skriver det kommunala. Du kan tyda det som du vill, men godtagbar var att du skulle visa att du hade en fast inkomst =) De skickar din hyra omgående till inkasso med om den inte var betald på dagen.
De med skulder hyr väl i andra hand eller hos små mindre nogräknade fastighetsägare (ruckel)
Grundkrav (xxx istället för bolaget)
Sökande ska ha godtagbar inkomst. Studier skall ha karaktär av ”studier för uppnående av examen” och ha viss varaktighet. Även gymnasial spetsutbildning innefattas i detta studiebegrepp. Fritidsstudier avses inte. Sökande som inte uppfyller kravet om godtagbar inkomst eller som lämnar en ofullständig ansökan blir ej godkända för att söka lägenhet hos xxxxxxxxx.
xxxxxx tar alltid kreditupplysning på alla sökande.
Sökande får inte ha betalningsanmärkningar, skulder till Kronofogdemyndigheten eller andra för boendet negativa referenser