Staffans2000
I InsidersUnited skrev:
Och lönerna var annorlunda då också, jag hade 12 000 kr/månad för att jobba i butik på slutet av 80talet.
Och jag fick mina första löner genom ett kuvert med kontanter var fjortonde dag. 900kr. Det var lite även då, trots att en flaska öl bara kostade 3,50.

Staffan
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J
Dock är penningvärde skruvat eftersom mycket av de vi köper är tillverkat i låglöneländer. Bygg ett nytt index med bara de produkter som är inhemsk producerade så kommer vi nog få ett annat resultat...
 
  • Gilla
highman och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dock är penningvärde skruvat eftersom mycket av de vi köper är tillverkat i låglöneländer. Bygg ett nytt index med bara de produkter som är inhemsk producerade så kommer vi nog få ett annat resultat...
Huset är utbyggt och mycket större idag men 180 kvadrat i ålsten är kanske 15 till 20 miljoner idag. 400k till 20 millioner är inte bara inflation
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men min summa på 1 till 2 miljoner är korrigerad för dagens penningvärde. Mina päron betalade 400 000 för en 180 kvadrats villa i ålsten, Bromma i början på 80 talet.
Aha, det förstod jag inte. Kul, mina köpte ett funkishus i Södra Ängby i slutet av 1978, tror pappa sa att de betalade 300 000 så det stämmer rätt bra.

På den tiden kunde man också köpa hyreshus inne i städerna tokbilligt. Har gått förbi en central hyreskåk (10-12 lägenheter) med fadern och han sa att han en gång funderade på att köpa den på 70talet, men tyckte den var dyr. Vad kostade den frågade jag ? 330 tusen.....suck
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Huset är utbyggt och mycket större idag men 180 kvadrat i ålsten är kanske 15 till 20 miljoner idag. 400k till 20 millioner är inte bara inflation
Då kan man sälja och både köpa e-tron och gå på AW....:D Pengarna räcker!
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Aha, det förstod jag inte. Kul, mina köpte ett funkishus i Södra Ängby i slutet av 1978, tror pappa sa att de betalade 300 000 så det stämmer rätt bra.

På den tiden kunde man också köpa hyreshus inne i städerna tokbilligt. Har gått förbi en central hyreskåk (10-12 lägenheter) med fadern och han sa att han en gång funderade på att köpa den på 70talet, men tyckte den var dyr. Vad kostade den frågade jag ? 330 tusen.....suck
Av detta kan man kanske dra slutsatsen att det är sjukt svårt att förutsäga framtiden. Hade din pappa vetat hur fastigheter och centrala lägen skulle värderas idag hade han såklart slagit till. Men om det hade varit allmän kunskap hur utvecklingen skulle se ut så hade den nog inte kostat 330'..
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Av detta kan man kanske dra slutsatsen att det är sjukt svårt att förutsäga framtiden. Hade din pappa vetat hur fastigheter och centrala lägen skulle värderas idag hade han såklart slagit till. Men om det hade varit allmän kunskap hur utvecklingen skulle se ut så hade den nog inte kostat 330'..
Det är ju ifrån 1997 huspriserna haft en makalös utveckling realt sett. Så man förstår ju att det inte var lätt att förutse.
stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Men om det hade varit allmän kunskap hur utvecklingen skulle se ut så hade den nog inte kostat 330'..
Det var konstiga skatteregler och höga energikostnader så det var ingen bra business att ha hyresfastigheter då. Samtidigt flyttade folk i viss mån UT från städerna i någon grön våg... Han köpte hyresfastigheter en bit in på 80 talet istället, de var 1990 värderade till 500 mkr, 2 år senare var han skyldig banken 50 miljoner istället. Det var inte helt muntert just då kan man lugnt säga. Men det löste sig.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
På den tiden kunde man också köpa hyreshus inne i städerna tokbilligt.
Tokbilligt är det bara ur dagens perspektiv. Då var det ingen som tyckte det var särskilt billigt.
På 80-talet höll man ju på att flyga av stolen när någon berättade att de hade betalat 500 000 för en bostadsrätt i innerstan.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C cpalm skrev:
På 80-talet höll man ju på att flyga av stolen när någon berättade att de hade betalat 500 000 för en bostadsrätt i innerstan.
Du har rätt, 1995 köpte en kompis en 1a på Nybroplan för 675 000 , jag tyckte hon var helt dum i huvudet haha. Jag bodde samtidigt i Paris, där en annan polare köpte en liten 3a på Rue du Dragon(Sulpice typ) för 800 000 franc, den kostar inte under 20 mill idag.
 
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det programmet kan inte vara på riktigt.
Jag tror att det är okända skådisar som axlar rollerna som "Slösa". För inga kan vara så urbota korkade!

Staffan
Tyvärr är det sant. En snubbe som var med visste jag vem det var från skolan. Och de var superusla med pengar redan då. :P Tråkiga är ju barnen som blir drabbade för korkade föräldrar. Och jag menar såklart de som sätter sprätt på allt och skiter i barnen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har en polare som precis köpte en Audi E tron S line, och han är aldrig med på AW eller vinlunch. Snacka om felprioritering
Varför ska han prioritera öht?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Varför ska han prioritera öht?
Ja. Varför inte molusker OCH fjolliga bilar?

Staffan
 
P Pin skrev:
Varför ska han prioritera öht?
Eller hur, men vissa har tydligen inte råd göra både och ;)
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Varför inte molusker OCH fjolliga bilar?

Staffan
Men bättre komma hem i fjollig bil från AW än med mollusker? :cool:;):p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.