290 371 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
gick till nästa boende.JLyck skrev:
Behövde 2 miljoner i kontantinsats för att bygga de huset vi byggde.
så vi fick månadskostnaden som var ca 11000kr tillbaka plus 8000.
Gånger 60 månader.
På toppen av detta hade vi lagt 400 tusen kontant i det förra boendet plus amorterat under dessa 5 år.
behövde inte lägga många kronor extra för att bygga huset vi bor i idag.
Byggde 2017 och efter det har virkespriser skjutit iväg rejält och även priser.
Vi byggde för ca 5,3 och värderas idag till 7,5-8.
det gäller att ha lite tur under resans gång också .
Dock är jag ganska händig och har lagt mycket tid blod svett å tårar i huset också.
därför ser jag fram emot en ny producerad lägenhet när jag blir gammal .
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Trevligt att det finns de som lämnat bostadskarriären och tagit ut vinstökningen.M Mikaelzii skrev:
För jag antar det det är vad ni gjort och inte bara köpt ett annat bonde som även det gått upp lika mycket.
Vårt hus har gått upp med 52000kr/månad om jag slår de senaste 4åren, men inte är jag gladare för det. Fortfarande lite orolig för inflationen osv.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Min lgh är värd ca 8.5 miljoner. Efter dragit bort lånet har jag gjort ungefär 20k "vinst" i månaden. Men då vi ska köpa ett hus för kanske 15 miljoner eller likande så måste varenda krona in i nya boendet. Mao NOLL vinst
J Jerald Stuartson skrev:
J Jerald Stuartson skrev:Trevligt att det finns de som lämnat bostadskarriären och tagit ut vinstökningen.
För jag antar det det är vad ni gjort och inte bara köpt ett annat bonde som även det gått upp lika mycket.
Vårt hus har gått upp med 52000kr/månad om jag slår de senaste 4åren, men inte är jag gladare för det. Fortfarande lite orolig för inflationen osv.
Nä, inte lämnat vi bor i hus idag också.
Som vi byggt själva.
ja dom senaste 2 åren framförallt har varit extrema.
AndersMalmgren skrev:
Hade ni köpt de huset samtidigt som ni köpte lägenheten hade ni väll behövt lägga betydligt mer i kontantinsats än ni gjorde på lägenheten?
nu behöver ni inte det, då är det väll en vinst?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Eftersom huset har ökat lika mycket så är det ju ingen skillnad. Tvärt om större bostäder ökar ju mer i absoluta siffror.M Mikaelzii skrev:
Hur kan AndersMalmgren inte vara permanent avstängd från detta forum, med tanke på oräkneliga inlägg av politisk karaktär, i diverse trådar? För min del får han gärna fortsätta men jag har ju inte hittat på forumets regler.
Kan det vara så att Anders och Marlene är kompisar privat? Eller är skattepolitik undantaget reglerna?
Kan det vara så att Anders och Marlene är kompisar privat? Eller är skattepolitik undantaget reglerna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
N nybyggarn3 skrev:Hur kan AndersMalmgren inte vara permanent avstängd från detta forum, med tanke på oräkneliga inlägg av politisk karaktär, i diverse trådar? För min del får han gärna fortsätta men jag har ju inte hittat på forumets regler.
Känns som vinstskatt på bostadsförsäljning är bostadspolitik. Iallafall om man är normalbegåvad.
Inte varje dag man blir kallad undbegåvad på byggahus. Då har jag ändå ställt en hel del byggfrågor av nybörjarkaraktärAndersMalmgren skrev:
Men nu var det ju inte så många timmar sedan du skrev om AGA i denna tråd.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Om man är lite smart och orkar med det så köper man bara ett hus till och hyr ut det andra i ett bolag, vips så är det en riktig tillgång.JLyck skrev:
Hade en snubbe i byn som köpte och köpte och hade till sist en 10-15 hus, verkstad och lite annat smått och gott.
Full uthyrning på allt utom det han bodde i.
Går såklart inte köpa villor med för hög standard om det skall vara lönt.
Bostadspolitik är tillåtet.N nybyggarn3 skrev:Hur kan AndersMalmgren inte vara permanent avstängd från detta forum, med tanke på oräkneliga inlägg av politisk karaktär, i diverse trådar? För min del får han gärna fortsätta men jag har ju inte hittat på forumets regler.